Gå til innhold

Gir stebarn reduksjon i barnebidraget?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Snarveier/satser--380089?kap=380094

Faren til mitt barn skal nå flytte sammen med kjæresten. Kjæresten har tre barn fra tidligere i alderen 4-11 år. Jeg leste denne tabellen og lurer på om hennes barn vil påvirke barnebidraget til min/vår sønn når faren blir samboer og får flere barn i husstanden? Trodde ikke dette hadde noe å si når dette ikke er hans barn. Noen som vet noe om dette?

Anonymkode: 90e31...63e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Snarveier/satser--380089?kap=380094

Faren til mitt barn skal nå flytte sammen med kjæresten. Kjæresten har tre barn fra tidligere i alderen 4-11 år. Jeg leste denne tabellen og lurer på om hennes barn vil påvirke barnebidraget til min/vår sønn når faren blir samboer og får flere barn i husstanden? Trodde ikke dette hadde noe å si når dette ikke er hans barn. Noen som vet noe om dette?

Nei, hennes barn skal forsørges av henne og barnas far. Det er kun egne barn i egen husstand som har noe å si for bidraget bidragspliktige skal betale. 

Anonymkode: 03667...8c9

AnonymBruker
Skrevet

Han sin samboer blir regnet med, nå er det to i huset om regninger. Derfor mener nav at han nå får bedre råd til barnebidrag. Du vil mest sannsynlig ha krav på mer nå.

Anonymkode: 2887b...772

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Trodde selv at det ikke skulle ha betydning for hans bidragsevne at hun har barn, men så så jeg altså linken og fikk litt sjokk. Da ser jeg bare an hvordan dette blir :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis far adopterer barna til kjæresten, eller at kjæresten blir ufør - slik at han må forsørge henne også vil det kunne redusere bidraget..

Anonymkode: 87ca8...590

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis far adopterer barna til kjæresten, eller at kjæresten blir ufør - slik at han må forsørge henne også vil det kunne redusere bidraget..

Anonymkode: 87ca8...590

Det stemmer ikke. For det første er det kun ektefeller som har forsørgelsesplikt overfor hverandre, og for det andre vil hun ha uføretrygd som egen inntekt som ufør.

Anonymkode: 5fedd...7f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...