Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det er feil. 

Anonymkode: 64ca3...a42

"Gjennomsnittlig fødselsvekt for gutter i SYSBARN-undersøkelsen var 3 600 g, mens den for de nye kurvene var 3 710 g. Tilsvarende verdier for jenter i SYSBARN-undersøkelsen var 3 500 g og for de nye kurvene 3 580 g. "

Ut fra denne så bommet min link med henholdvis 90 gram og 80 gram. Er det virkelig noe å kverulere om når det TS spør om omhandler bekymring om at babyen hennes er for stor og både din og min link viser at bekymringene hennes er unødvendig? 

Det er forresten dårlig forumskikk og måtte la andre måtte lese side opp og side ned for å finne ut hva du mener. 

Anonymkode: ec01d...f2f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At det er feil. 

Anonymkode: 64ca3...a42

Med 80 gram??? Det er da ikke så betydelig at det er verdt å nevne :rolleyes: 

Anonymkode: c9471...bcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt. Fødselsvekt er avhengig av gener, ikke av kjønn i så stor grad. For en merkelig ting å kommentere. Helt fullstendig unødvendig. Jeg veide 3550 da jeg ble født (og er jente), og jeg vet om mange som har vært tyngre enn det også. Er ikke gjennomsnittsvekt rundt 3500 gram ved termin?

Anonymkode: 427be...1c9

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det dummeste jeg har hørt. Fødselsvekt er avhengig av gener, ikke av kjønn i så stor grad. For en merkelig ting å kommentere. Helt fullstendig unødvendig. Jeg veide 3550 da jeg ble født (og er jente), og jeg vet om mange som har vært tyngre enn det også. Er ikke gjennomsnittsvekt rundt 3500 gram ved termin?

Anonymkode: 427be...1c9

tror det. Men som du sier så er fødselsvekt avhengig av gener. Både jeg og min samboer var under 3500g når vi ble født. Men likevel så ser det ut til at vi får en jente på rundt 3700g, så gener spiller ikke inn her...
ts

Anonymkode: 2cabb...63d

AnonymBruker
Skrevet

Min jente ble født 3800. Hun er på ingen måte stor, ligger helt nøyaktig på 50% kurv siden fødselen og nå 1,5 år gammel. Min gutt ble født 2600, men han var født tre uker før termin. :) 

jeg har forresten hørt at jenter i gjennomsnitt større og høyre enn gutter helt opp til 9 år alder, der gutter tar igjen. :) 

Anonymkode: c32fb...c0a

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Min jente ble født 3800. Hun er på ingen måte stor, ligger helt nøyaktig på 50% kurv siden fødselen og nå 1,5 år gammel. Min gutt ble født 2600, men han var født tre uker før termin. :) 

jeg har forresten hørt at jenter i gjennomsnitt større og høyre enn gutter helt opp til 9 år alder, der gutter tar igjen. :) 

forøvrig ble begge mine to ESTIMERT til å være 3500 ved fødselen, av jordmor og uten UL. Så de estimatene der er ikke mye verdt. 

AnonymBruker
Skrevet

Men dette med gener... foreldrene til min samboer var begge over 5kg til fødsel og det samme med onklene og tantene. Kan de gå så langt ut i slekten som besteforeldre?🙈

Anonymkode: 2cabb...63d

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, gutter er i snitt litt større som babyer og småbarn, og så vet jeg ikke hvordan det er etter 9 års alder. Det er jo bare å sjekke persentilskjemaene for gutter og jenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...