Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest boblebrist
Skrevet

Hvis dette er noen du møter ofte på helsekontroll, og du har mage til det (no pun intended), så ville jeg spurt henne hva hun egentlig mente. Ikke nødvendigvis på en anklagende måte, men for bevisstgjøring. Synes det er en upassende kommentar fra helsepersonell, spesielt etter alt snakket om slanking av babyer de siste årene. 

AnonymBruker
Skrevet

Fødte en jente på 4100g i uke 38. Hadde jeg gått like lenge med henne som med sønnen min hadde hu veid mer ved fødsel. 

Anonymkode: 83669...d99

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke mye. Det er veldig innenform normalen.

Vekstestimering har en feilmargin på 10%. Det vil si at jenta di like gjerne kan veie 3240 som 3960. Begge deler er godt innenfor normalen.

Ungen min ble vekstestimert til 4300 kg et par dager før fødselen, men veide 12,5% mindre.

Anonymkode: 92bd4...8bf

• Liker 1
Skrevet

Vår jente var 3660 gram og 50 cm. Synes hun var så liten i forhold til storebroren som veide 4065 gram. De var like lange❤️

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt de kun sier at gutter er tyngre enn jenter når det er snakk om søsken. Altså hvis jenta er 3,6 er gutten ofte 3,8. :vetikke: Men alt i alt er det en normal fødselsvekt :) 

Anonymkode: e6e17...14c

Mine var 3325, jente. Fem dager overtid.  3525 Gutt. Ni dager overtid. Gutten ble estimert til 3600 to uker før termin og igjen 3600 dagen før fødsel.

Anonymkode: dde10...304

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa det var normalvekt for en gutt, men ikke for en jente:vetikke:

Anonymkode: 2cabb...63d

Er liksom penis og pung så tungt ... herregud. 

Anonymkode: a3d89...67b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier så er det godt innenfor normalen. Veldig rart av jordmoren å si sånt, det er jo helt feil og tullete å uroe deg.

Min ble estimert til 3300, veide 2700. Så ta vekten med en klype salt. Og uansett vekt så er det lite du får gjort noe med det. 

Anonymkode: 556dd...ff4

Skrevet

Høres veldig rart ut om jordmor mener du bør ha ekstra oppfølging pga dette, hvis det ikke er snakk om tilleggopplysninger du ikke nevner her. Det er jo en helt normal vekt. Men jeg vil anta den er så vidt over snittet for en jente hvis du er førstegangsfødende, men normalområdet er jo fra 2500-4500, så vekta ligger godt innenfor. 

Mine to yngste ble for øvrig estimert til å være ca 4 kg ved termin (gutter), og ingen som sa det var noe stort. Tvert i mot sa legen på en av de siste kontrollene at de hvertfall ikke var bekymret for størrelsen, dvs at det var snakk om noe stort barn (nå skal det nevnes at begge var en halvkilo større enn det igjen, da, men det er en annen sak).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ts her! 
Jeg skal bytte jordmor nå, da jeg ikke syns det er greit at hun sier sånn. i uke 24 sa hun også at jenta mi var stor, da var hun rundt 800gram, noe som er stort men som kan jevne seg ut. Er uke 32 i dag og hun sa baby veide rundt 1780 og at hun ville veie ca 3600-3700 ved fødsel. Hun syns dette var stort til å være førstegangsfødende i tillegg til at det var en jente.. takk for at dere beroliger meg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble født noen uker før termin og veide 3700 gram. Det ble ikke sett på som unormalt stort, og om det er stort reflekterer det ihvertfall ikke størrelsen jeg er som voksen:fnise: Jeg er veldig liten og tynn

Anonymkode: c7101...ce4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 4400, men min bror var 4200.

Anonymkode: ab408...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var 4400, men min bror var 4200.

var deres foreldre også rundt der? de sier jo det er genetisk mye av det :) både jeg og barnefar var veldig små!

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

var deres foreldre også rundt der? de sier jo det er genetisk mye av det :) både jeg og barnefar var veldig små!

Tja, mor var vel ca 4000, far var stor 5600.

Skrevet

Jeg var 5640 og 58 cm...godt over normalen, men, på 1 års kontroll var jeg innenfor normalen😊 Selv har jeg jente på 4120, 3600 og gutt på 3660😊

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts her! 
Jeg skal bytte jordmor nå, da jeg ikke syns det er greit at hun sier sånn. i uke 24 sa hun også at jenta mi var stor, da var hun rundt 800gram, noe som er stort men som kan jevne seg ut. Er uke 32 i dag og hun sa baby veide rundt 1780 og at hun ville veie ca 3600-3700 ved fødsel. Hun syns dette var stort til å være førstegangsfødende i tillegg til at det var en jente.. takk for at dere beroliger meg :) 

Høres veldig lurt ut å bytte. Ei jente på 3600/3700 er ikke stort, hverken for førstegangsfødende eller seinere. Det eneste som er (altfor) stort er jordmors store og usunne fokus på babyens vekt.

Anonymkode: 92bd4...8bf

• Liker 3
Skrevet

Er det forskjell på jenter og gutter når det gjelder normal fødselsvekt, altså? Jeg var ihvertfall både lengre og tyngre enn broren min ved fødsel. Hørte aldri noen som mente det var unormalt.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Thyra skrev:

Er det forskjell på jenter og gutter når det gjelder normal fødselsvekt, altså? Jeg var ihvertfall både lengre og tyngre enn broren min ved fødsel. Hørte aldri noen som mente det var unormalt.

Har lest et sted at gjennomsnittet er 3500 for jenter, og 3600 for gutter. Minimal forskjell med andre ord, og ingenting man legger seg opp i. 

Anonymkode: fd784...7bb

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det svarte ikke på hva som var problemet ditt med hva jeg skrev🤔

Anonymkode: ec01d...f2f

At det er feil. 

Anonymkode: 64ca3...a42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...