Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jenta vår i magen er estimert til å bli 3600-3700 gram ved fødsel. Er dette mye for å være jente? :) Driter i om hun blir 4-5 eller 6 kg, så lenge hun er frisk! <3 men hun på ultralyden syns det var litt høyt tall til å være jente..

Anonymkode: 2cabb...63d

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke mye :) rart av jordmor å kommentere det. Det er en helt vanlig fødselsvekt. Min jente er estimert til å veie ca det samme. Selv var jeg 4400 :fnise:

Normalen er mellom 2500-4500. 

Anonymkode: dbf8c...765

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke mye :) rart av jordmor å kommentere det. Det er en helt vanlig fødselsvekt. Min jente er estimert til å veie ca det samme. Selv var jeg 4400 :fnise:

Normalen er mellom 2500-4500. 

Da syns jeg det er rart at hun sa det..For jeg har også lest at det er godt innenfor normalen! :P 
Jeg var 2200 men var født nesten 4 uker for tidlig, og barnefar var rundt 3400 :) godt å høre at det ikke er så krise som jordmor ville ha det til. Hun ville at jeg skulle følges opp nøye de neste ukene :P 

Skrevet

Nei det er helt normalt! Jeg var 4400 g når jeg ble født ei uke etter termin, sønnen min var 3300 g, også ei uke etter termin. Så det var i grunn en merkelig kommentar fra vedkommende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ~white lady~ skrev:

Nei det er helt normalt! Jeg var 4400 g når jeg ble født ei uke etter termin, sønnen min var 3300 g, også ei uke etter termin. Så det var i grunn en merkelig kommentar fra vedkommende.

Hun sa det var normalvekt for en gutt, men ikke for en jente:vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Nei, datteren min veide 3950 da hun ble født, var estimert til å veie ca 5 kg. Sønnen min veide 3530. Begge født rundt termin.

Anonymkode: 7e547...e57

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet (endret)

Gjennomsnittlig fødselsvekt er vel 3500g., så dette virker helt perfekt, ts. Merkelig uttalelse fra jordmor.

Legger til denne:

Definisjoner på fødselsvekt

• Høy: Over 4500 g
  • Normal: 2500 - 4500 g
  • Lav: Under 2500 g
  • Svært lav: Under 1500 g
  • Ekstremt lav: Under 1000 g

Kilde: Medisinsk fødselsregister og WHOSIS.

Endret av chisandra
AnonymBruker
Skrevet

Har heller aldri hørt at de skiller på fødselsvekt på gutt og jente, det er vel nogenlunde likt for begge kjønn. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Boys vs. Girls

Newborn baby boys tend to be heavier than their female counterparts. However, the differences are slight. On average, boys weigh less than a pound more than girls, according to the American Academy of Pediatrics. Boys also tend to be around 1/2 inch longer than girls.

Anonymkode: 5d49d...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt de kun sier at gutter er tyngre enn jenter når det er snakk om søsken. Altså hvis jenta er 3,6 er gutten ofte 3,8. :vetikke: Men alt i alt er det en normal fødselsvekt :) 

Anonymkode: e6e17...14c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3500 er gj.vekt for hunkjønn. Så det er helt normalt. Jenta mi ble estimert til 4550g uten at jordmor eller noen annen helsepersonell kommenterte at det ikke var normalt.

Anonymkode: 49e2e...642

AnonymBruker
Skrevet

Som alle andre her sier, helt normal og fin vekt. Veldig merkelig uttalelse fra en fagperson

Anonymkode: 9c8bd...74d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge å ha kontroller hos fastlegen om du opplever at jordmor sier mye snålt. 

Jeg forstod ikke bekymringen her fra hennes side.

Anonymkode: 6f6ee...f3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ultralydundersøkelse viste at min datter skulle bli et stort barn, men hun var 3000 g da hun ble født rundt termin. Ikke tro på alt de sier. 

Anonymkode: da3df...38a

• Liker 2
Skrevet (endret)

På Riksen er opp til 4500 g regnet som innenfor normalvekt til termin. Hvilket kjønn babyen er har ingenting å si. 3600 er selvfølgelig ikke mye.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

3600 er helt perfekt. Har du kanskje hatt en annen ultralyd tidligere med en mye lavere beregnet fødselsvekt, slik at hun vil forsikre seg om at barnet ikke har en brattere kurve nå?

Skulle tro at en jordmor som spretter opp for en ganske nær gjennomsnittet fødselsvekt kan skape veldig mange unødvendige ekstrakontroller og bekymre foreldre helt grunnløst.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnitt er 3500 på jenter og 3800 på gutter, men det er bare et gjennomsnitt. Ikke noe å bekymre seg over med andre ord:) 

Anonymkode: ec01d...f2f

AnonymBruker
Skrevet

Min første jente veide 4550 (54cm) og neste 4020 (52cm), begge friske og fine og født omtrent på termin. Ligget over gjennomsnittet hele veien i oppvekst på lenge, men ferdig vokst nå og første mann er 171 cm og yngste 175, Ene litt tynn, den andre normal slank

Anonymkode: 14d54...ac3

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnitt er 3500 på jenter og 3800 på gutter, men det er bare et gjennomsnitt. Ikke noe å bekymre seg over med andre ord:) 

Anonymkode: ec01d...f2f

Hvor har du dette fra? 

Anonymkode: 64ca3...a42

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...