AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #1 Del Skrevet 27. april 2018 Kjenner du til alle disse ordene fra før? Kan noen forklare meg hvorfor åker betyr seng? Er dette eventuelt bare 100% tull?! "Aus v. Øse, også sladre Avrat n. Dårlig person, skrap Brokkjil m. Åpning i herrebukse, gylf Bøl f. Byrde, noe som du må bære, tungt eller lett Drekkarkul f. Fyllefest Farskåt adv. Barnslig, finner på mye tull Fengernæmm adj. Flink med fingrene Foilljgæli adj. Helt galt Gnalljhal adj. Veldig hard Hånstaur m. Dum mannsperson, en som gjerne vil være noe til kar Haupin f. Hodepine I-laindspess n. Sextrakassering Karsk m. Brennevin blandet med kaffe Laudan m. bf. Lørdagen Lægd f. Noe av åkeren som har lagt seg ned Lættvårrå v. La være Meskåmmåhau v. Huske feil Mæsse v. Sende melding via Messenger Nattvak adj. Som ikke sover om natten Ofakte f. pl. Gjøre ugagn, upassende ting Ofyse adj. n. Ekkelt, skittent Ovølen adj. Skjødesløs Pånds m. Varm trønderdrikk, smaker som karsk, men er søt (ev. med en klype snus i) Pilljt m. Smågutt Pæt f. Lite, ynkelig vesen, stakkar Raveldallj m. En som serverer for mye tomt snakk Saupskolljt m. Dumming Skammvætt n. Vett til å skamme seg Slaure m. Slamp Tatjlåt adj. Tosket, dum, barnslig Toillfakte f. pl. Overdreven ytring i kåthet, lek Toillfeis m. Facerape Toillri f. Anfall av galskap Trond m. Statsminister Tørrsjit m. Fjert Utpåkar m. Nattefrier Vonn adj. Vond Vukku f. Uke Værkmora f. bf. Kjernen i en verkebyll Ælke adv. Ælke follj Sterkt beruset Øksen adj. Brunstig Ølløv det. 10 pluss 1 Åker m. Seng" https://www.dn.no/magasinet/2018/04/27/1226/Satire/trondersk-norsk-ordbok Anonymkode: 90099...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #2 Del Skrevet 27. april 2018 At åker betyr seng er bare tull på Trine SG sin bekostning. Ellers er mange av ordene reelle ja, kjenner ikke til alle. Anonymkode: 19c08...5aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #3 Del Skrevet 27. april 2018 At Trond betyr statsminister er selvsagt også tull og i samme gate. 🤣 Anonymkode: 19c08...5aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #4 Del Skrevet 27. april 2018 Det står jo "Satire" klart og tydeig i både link og artikkel. Men åker betyr liksom seng fordi Trine Skei Grande hadde sex i en åker, ja. Anonymkode: f2108...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GiftMann38 Skrevet 27. april 2018 #5 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Åker betyr liksom seng fordi Trine Skei Grande hadde sex i en åker med en drita full 17-åring som løp gråtende fra åstedet fordi han følte "alt ble feil" etter at hun, samme kveld, hadde begått seksuell trakassering mot mange mannlige festdeltagere i forkant. Endret 27. april 2018 av GiftMann38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #6 Del Skrevet 27. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner du til alle disse ordene fra før? Kan noen forklare meg hvorfor åker betyr seng? Er dette eventuelt bare 100% tull?! "Aus v. Øse, også sladre (Dette er rett) Avrat n. Dårlig person, skrap (Dette ordet kjenner jeg ikkke til, men kan være rett) Brokkjil m. Åpning i herrebukse, gylf (Dette er rett) Bøl f. Byrde, noe som du må bære, tungt eller lett (Dette er rett) Drekkarkul f. Fyllefest (Har jeg aldri hørt før, men er sikkert rett) Farskåt adv. Barnslig, finner på mye tull (Dette er rett) Fengernæmm adj. Flink med fingrene (Dette er rett) Foilljgæli adj. Helt galt (Dette er rett) Gnalljhal adj. Veldig hard (Dette er rett) Hånstaur m. Dum mannsperson, en som gjerne vil være noe til kar (Dette er rett) Haupin f. Hodepine (Dette er rett) I-laindspess n. Sextrakassering (Dette er et påfunnet ord, satire over sexpress/trakassering) Karsk m. Brennevin blandet med kaffe (Dette er rett) Laudan m. bf. Lørdagen (Dette er rett) Lægd f. Noe av åkeren som har lagt seg ned (Dette er et reelt ord som har fått feil betydning. satire over en åkerhendelse) Lættvårrå v. La være (Dette er rett) Meskåmmåhau v. Huske feil (Har jeg aldri hørt før, men kan være rett) Mæsse v. Sende melding via Messenger (Slangord kanskje?) Nattvak adj. Som ikke sover om natten (Dette er rett) Ofakte f. pl. Gjøre ugagn, upassende ting (Dette er rett) Ofyse adj. n. Ekkelt, skittent (Dette er rett) Ovølen adj. Skjødesløs (Dette er rett) Pånds m. Varm trønderdrikk, smaker som karsk, men er søt (ev. med en klype snus i) (Dette kjenner jeg ikke til) Pilljt m. Smågutt (Dette er rett) Pæt f. Lite, ynkelig vesen, stakkar (Har jeg aldri hørt før, men er kanskje et lokalt ord?) Raveldallj m. En som serverer for mye tomt snakk (Dette er rett) Saupskolljt m. Dumming (Dette er rett) Skammvætt n. Vett til å skamme seg (Dette er rett) Slaure m. Slamp (Har jeg aldri hørt før, men kan være et lokalt ord?) Tatjlåt adj. Tosket, dum, barnslig (Dette er rett, kan også bety lite/smått) Toillfakte f. pl. Overdreven ytring i kåthet, lek (Dette er rett) Toillfeis m. Facerape (Slangord?) Toillri f. Anfall av galskap (Dette er rett) Trond m. Statsminister (Ha-Ha) Tørrsjit m. Fjert (Dette er rett) Utpåkar m. Nattefrier (Lokalt ord?) Vonn adj. Vond (?? Vi sier ondt, men kanskje ...) Vukku f. Uke (Dette er rett) Værkmora f. bf. Kjernen i en verkebyll (Har jeg ikke hørt før) Ælke adv. Ælke follj Sterkt beruset (Dette stemmer) Øksen adj. Brunstig (Hvis det uttales "oksinj" stemmer det, men øksen har jeg ikke hørt i den betydningen før) Ølløv det. 10 pluss 1 (Dette er rett) Åker m. Seng" (Satire over en viss åkerhendelse) https://www.dn.no/magasinet/2018/04/27/1226/Satire/trondersk-norsk-ordbok Anonymkode: 90099...b64 Jeg foksuerte kun på ordenes betydning. Det er satire, og du må se ordene i sammenheng med noen nyhetssaker for å forstå den. Litt småmorsom, men jeg har sett det bedre. Anonymkode: 55af9...371 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #7 Del Skrevet 27. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg foksuerte kun på ordenes betydning. Det er satire, og du må se ordene i sammenheng med noen nyhetssaker for å forstå den. Litt småmorsom, men jeg har sett det bedre. Anonymkode: 55af9...371 Takk for hjelpen Anonymkode: 90099...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 28. april 2018 #8 Del Skrevet 28. april 2018 (endret) En kvalité/kvalitéen adj. Som "kvalitet", men brukes utelukkende om alkohol, da særlig vin og brennevin. Bruk ordet i en setning: "Jo, herre va så dåli, det va no knapt karsk-kvalité på'n!" (Altså så dårlig himkok at den ikke engang er drikkelig hvis den blandes ut med veldig mye kaffe). Himkok m. Hjemmebrent. Også kjent som det eneste de drikker når de ikke er på flyet til Spania, i Spania eller på flyet hjem fra Spania. Endret 28. april 2018 av Overrasket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #9 Del Skrevet 28. april 2018 Hei ts, du glømt tå spainnhau, uttalt SCHPAINNHØUVv!! Eller læne, dolp, speike, skjuttu, småttrasj. O.s.v. Anonymkode: 53e69...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå