Gå til innhold

Inspirert av tråden "som irriterer meg som hundeeier" eller noe sånt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert fra tråden om ting som irriterer meg om hundeeiere og jeg lager en ny tråd kun for å ikke spore helt av i den tråden.

I den tråden står det at folk som ikke klarer å holde igjen bikkja ikke burde hatt så stor hund men hvor mye er en stor hund? Jeg er en dame på 63 kilo og har lyst på en stor hund men nettopp pga. størrelsen på hunden er jeg redd for å ikke klare å holde igjen en stor og sterk hund som feks. veier halvparten av meg på 30-35! Kilo? I den tråden som jeg hinter til nevnes schafer og de veier vell rundt 30-35 kilo?

Hvordan finner jeg ut hvor sterk og stor hund jeg klarer å holde igjen? Lurderer heller å kjøpe en mellomstor på 10-25! kilo som jeg kan klare å holde igjen selv om jeg liker store hunder best. Jeg vil ikke henge igjen i den andre enden av tråden hvis hunden på død og liv skal hilse på en hund eller at ett ekorn eller katt løper over veien.

Anonymkode: a122b...0ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en definitiv grense på hvor stor hund noen klarer å holde igjen. Damen på rundt 50 kg i nabolaget vårt har bedre kontroll på sin 70 kg Leonberger enn mange jeg ser med 20-30 kg hunder. 

Hva er grunnen til at du ønsker spesifikt en stor hund? 

Anonymkode: 41d81...349

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 62 kg og har en hund på 35 kg, og slet med å holde henne når hun kom i puberteten og skulle sette avgårde etter ALT. Det er klart at hun er sterkere enn meg når hun uventet tar rennfart og løper det forteste hun kan, da må jeg bare slippe eller bli slept etter. Men det går fint an for meg å ha en så stor hund om jeg bare tar noen forholdsregler. Som f.ex. å være forberedt når hunden kommer i puberteten og når det finnes ting rundt henne som hun vil sette etter. Det oppdaget jeg litt sent dessverre, fordi jeg hadde en slik veloppdragen tispe før som var like tung....

Mitt beste tips er å ALDRI komme i en slik situasjon at hunden sliter seg, den må lære fra den er liten at dette går ikke an. Når den begynner å teste grenser er det lurt å bruke en front clip-sele i kombinasjon med halsbånd. Alså at man fester karabinkroken i begge deler og dermed får ikke hunden hverken vridd seg ut av selen samtidig som du får snudd hunden mot deg hvis den prøver å løpe. Så må man selvsagt trene kontakt og det å gå pent i bånd hele tiden også.

Anonymkode: 1592c...dd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...