AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #1 Skrevet 27. april 2018 Jeg har høyere utdanning (mastergrad) og flere års erfaring etter studiene, men har kun hatt to faste jobber, der begge er for samme firma. Den øvrige arbeidserfaringen består av mange ulike ferie- og deltidsjobber (de fleste sommerjobber), der de færreste har noe som helst relevans til jobber jeg søker nå. Jeg har ellers diverse andre ting å fylle CVen med som verv, språk, utenlandsopphold osv. Bør jeg inkludere deltidsjobbene og få en CV som ser litt rotete ut og som spriker i alle retninger, eller bare ha med disse som "diverse sommer- og deltidsjobber"? Og bør jeg i så fall skrive noe mer utfyllende under overskriften? Kommer selvsagt til å ta med de deltidsjobbene som evt. kan være relevante for jobben jeg søker, men det er kanskje ikke nødvendig å ha med at jeg jobbet to måneder som telefonintervjuer under studiene, når jeg søker en jobb som analytiker? Anonymkode: 9b7a1...aac
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #2 Skrevet 27. april 2018 Ja, man tar med all arbeidserfaring Anonymkode: 84ee5...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #3 Skrevet 27. april 2018 Hvis det ikke har noen betydning for jobbene du søker på nå ville jeg ha kuttet det helt ut. Det gir ingen hull i CV'en og det virker lite relevant. Og nei, det er som regel ikke nødvendig å ta med all arbeidserfaring når man har kommet i gang i arbeidslivet. Under utdannelsen er det greit å ta med ymse sommer- og deltidsjobber for å få napp andre steder da dette gjerne er den viktigste erfaringen og de referansene man har. Når man er ferdig med utdannelsen og har kommet i jobb er ikke dette viktig med mindre det er veldig relevant. Anonymkode: c400e...727 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #4 Skrevet 27. april 2018 Jeg har med all arbeidserfaring. Men jeg har ikke så mye å komme meg heller. Har kun hatt deltids- og sommerjobber til i fjord (fikk min første faste jobb). Hadde jeg hatt mye relevant erfaring å komme med hadde jeg nok vurdert å fjærne de 2 mnd. jeg var julehjelp på toys r us Men det vil være en vurderingssak for deg selv Anonymkode: 66f73...d5f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #5 Skrevet 27. april 2018 Nei, når du har så høy utdanning og annen relevant jobberfaring (fulltid), er det ikke noen vits i å ta med deltidsjobber som ligger litt tilbake i tid, med mindre de kan gi deg en fordel ift den aktuelle jobben. Anonymkode: fad8a...01d 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. april 2018 #6 Skrevet 27. april 2018 Jeg putter alle deltids- og sommerjobber i en egen boks, type "2005-2010 - butikkmedarbeider, servitør, vaskehjelp - deltids- og sommerjobber". Det er ikke nødvendig med detaljert informasjon om alle sommerjobbene man har hatt når man er voksen og har utdanning og relevant arbeidserfaring.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #7 Skrevet 27. april 2018 2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Jeg putter alle deltids- og sommerjobber i en egen boks, type "2005-2010 - butikkmedarbeider, servitør, vaskehjelp - deltids- og sommerjobber". Det er ikke nødvendig med detaljert informasjon om alle sommerjobbene man har hatt når man er voksen og har utdanning og relevant arbeidserfaring. Hvorfor inkluderer du det i det hele tatt? Det er ikke meningen å virke krass. Jeg er oppriktig nysgjerrig. Hva gjør det egentlig for CV'en din og jobbmulighetene dine? Anonymkode: c400e...727
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. april 2018 #8 Skrevet 27. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor inkluderer du det i det hele tatt? Det er ikke meningen å virke krass. Jeg er oppriktig nysgjerrig. Hva gjør det egentlig for CV'en din og jobbmulighetene dine? Anonymkode: c400e...727 De fleste "CV-eksperter" råder folk til å ta med all erfaring. Det viser jo at man har vært i arbeid ved siden av skole og studier, så det kan neppe telle negativt. For min del er noe av det også for å tette hull.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #9 Skrevet 27. april 2018 Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev: De fleste "CV-eksperter" råder folk til å ta med all erfaring. Det viser jo at man har vært i arbeid ved siden av skole og studier, så det kan neppe telle negativt. For min del er noe av det også for å tette hull. Arbeidsgivere i mitt felt råder til å ta vekk alt som ikke er relevant. Det å ha grunnutdanningen og relevant jobberfaring å vise til, eventuelt forskningserfaring, utenlandsopphold, verv og kurs er det som betyr noe. Alt annet er støy og kan virke inn på hvordan arbeidsgiver leser CV'en (les: kaster den). Slik jeg forstår det er det ikke viktig for arbeidsgiver å vite at man har vært i arbeid siden man var 14 år (for å sette det på spissen). Men det er kanskje annerledes i andre felt, og når det er for å tette hull er det så klart noe annet. Jeg vil uansett råde alle til å tenke over om det man har valgt å inkludere i CV'en er nødvendig for den jobben man søker. Anonymkode: c400e...727 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. april 2018 #10 Skrevet 27. april 2018 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgivere i mitt felt råder til å ta vekk alt som ikke er relevant. Det å ha grunnutdanningen og relevant jobberfaring å vise til, eventuelt forskningserfaring, utenlandsopphold, verv og kurs er det som betyr noe. Alt annet er støy og kan virke inn på hvordan arbeidsgiver leser CV'en (les: kaster den). Slik jeg forstår det er det ikke viktig for arbeidsgiver å vite at man har vært i arbeid siden man var 14 år (for å sette det på spissen). Men det er kanskje annerledes i andre felt, og når det er for å tette hull er det så klart noe annet. Jeg vil uansett råde alle til å tenke over om det man har valgt å inkludere i CV'en er nødvendig for den jobben man søker. Anonymkode: c400e...727 Det er ikke alle som begynte å studere som 19-åringer, vet du. Jeg begynte ikke å studere før jeg var 25, og må derfor ha med rusk og rask fra før studiene, slik at ikke arbeidsgiver tror jeg satt på ræva i 6 år før jeg begynte å studere. De jobbene jeg hadde da er ikke relevante for den typen jobb jeg har nå, men må allikevel med for å vise at jeg har gjort noe mellom vgs og studier. Løsningen for meg ble derfor å putte disse ikke-relevante jobbene i en boks med "diverse jobber". Endret 27. april 2018 av Anonymus Notarius
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #11 Skrevet 27. april 2018 Hvis du har flere relevante jobber/verv å ha med ville jeg skrevet "diverse sommer- og deltidsjobber". Ingen bryr seg om du jobbet en sommer på kiwi da du var 17 år, et par måneder på coop året etter osv hvis du er advokat og har annen relevant jobberfaring Anonymkode: 773e2...d07 2
Knirke Skrevet 28. april 2018 #12 Skrevet 28. april 2018 Nei, ta kun med det som er relevant for jobbene du søker. Jeg hadde en altfor full CV med ALT av utdannelse og jobber, og den så helt forferdelig ut. Det ser ut som jeg er en person som ikke vet hva jeg vil og ikke kalrer å holde på en jobb. Jeg fjernet de fleste jobbene og reduserte utdannelsen til "diverse fag på universitetet", og da ble jeg kalt inn til intervju med en gang 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #13 Skrevet 28. april 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor inkluderer du det i det hele tatt? Det er ikke meningen å virke krass. Jeg er oppriktig nysgjerrig. Hva gjør det egentlig for CV'en din og jobbmulighetene dine? Anonymkode: c400e...727 Jeg gjør det samme. Jeg gjør det fordi jobbene har en viss relevans for jobbene jeg søker på (jeg tar ikke med alle, kun de som «passer» til den aktuelle jobben). De viser også at jeg ikke fikk min første jobb som nyutdannet. De fleste jobbene er også jobber jeg har hatt i ganske lang tid (vesentlig mer enn en sommerjobb). Leste om hvordan man skal skrive CV, og dette var det som ble anbefalt. Anonymkode: fad8a...01d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #14 Skrevet 28. april 2018 23 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Det er ikke alle som begynte å studere som 19-åringer, vet du. Jeg begynte ikke å studere før jeg var 25, og må derfor ha med rusk og rask fra før studiene, slik at ikke arbeidsgiver tror jeg satt på ræva i 6 år før jeg begynte å studere. De jobbene jeg hadde da er ikke relevante for den typen jobb jeg har nå, men må allikevel med for å vise at jeg har gjort noe mellom vgs og studier. Løsningen for meg ble derfor å putte disse ikke-relevante jobbene i en boks med "diverse jobber". Ignorerte du det andre avsnittet? Anonymkode: c400e...727 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. april 2018 #15 Skrevet 30. april 2018 På 28.4.2018 den 13.37, AnonymBruker skrev: Ignorerte du det andre avsnittet? Anonymkode: c400e...727 Nei?
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. april 2018 #16 Skrevet 30. april 2018 På 28.4.2018 den 9.19, Knirke skrev: Nei, ta kun med det som er relevant for jobbene du søker. Jeg hadde en altfor full CV med ALT av utdannelse og jobber, og den så helt forferdelig ut. Det ser ut som jeg er en person som ikke vet hva jeg vil og ikke kalrer å holde på en jobb. Jeg fjernet de fleste jobbene og reduserte utdannelsen til "diverse fag på universitetet", og da ble jeg kalt inn til intervju med en gang Får du ikke en CV full av hull da? Alle "CV-eksperter" mener jo at man skal ta med alt, selv om det ikke er relevant, og at arbeidsgivere visstnok får dårlig inntrykk hvis du kun plukker ut det mest relevante.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #17 Skrevet 30. april 2018 2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Får du ikke en CV full av hull da? Alle "CV-eksperter" mener jo at man skal ta med alt, selv om det ikke er relevant, og at arbeidsgivere visstnok får dårlig inntrykk hvis du kun plukker ut det mest relevante. Jeg har lest det motsatte. Anonymkode: 9b7a1...aac 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #18 Skrevet 30. april 2018 Jeg vil absolutt anbefale alle under 40 å lage sånne samle-kategorier av f.eks sommerjobber og eventuelt der de har mye forskjellig utdannelse. Unntak kan være i spesielle yrker der dette overhodet ikke har relevans. Søker du som advokat eller direktør for eksempel. Anonymkode: 4a7f0...8eb
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. april 2018 #19 Skrevet 30. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest det motsatte. Anonymkode: 9b7a1...aac OK? De fleste artikler om hvordan sette opp CV jeg har lest hevder at man bør ta med alt, og at det er risikabelt å bare plukke ut det man liker best. Å ha hull i CV'en er visstnok lik å aldri få jobb...
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #20 Skrevet 30. april 2018 17 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: OK? De fleste artikler om hvordan sette opp CV jeg har lest hevder at man bør ta med alt, og at det er risikabelt å bare plukke ut det man liker best. Å ha hull i CV'en er visstnok lik å aldri få jobb... Men nå snakker vi altså ikke om hull, men sommer- og deltidsjobber ved siden av studiene. Det jeg har lest er at man bør ta med alt når man er nyutdannet, men bare det som er relevant når man først har vært noen år i arbeidslivet etter studietiden. Det er selvsagt positivt å vise at man har jobbet ved siden av studiene, men dette kommer jo frem selv om man samler disse jobbene under en felleskategori som f.eks. «Diverse sommer- og deltidsjobber». Anonymkode: 9b7a1...aac 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå