Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okay, dette er faktisk et seriøst spørsmål. Hvorfor lukter avføringen til eldre så vondt?
For en måned siden begynte jeg å jobbe på et pleiehjem, og nesten alle de eldre har samme lukt på avføringen sin. Altså, ikke at jeg driver og sniffer oppi doskåla etter at jeg har fulgt fru Olsen på do, liksom, men odøren er jo virkelig ikke til å unngå. Og den er så lik for de fleste av beboerne. Min egen toalett"duft" lukter absolutt ikke fioler og roser, men avføringen til disse eldre lukter helt spesielt, altså. Hva kan det komme av?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På grunn av medisinering og mat i plast. I tillegg endres fysiologien i eldre kropper.

Anonymkode: e1c40...ab7

• Liker 2
Skrevet

Mat i plast? Mat som har ligget under plastfolie f.eks?
Medisinering er jeg jo helt med på, men ikke alle er på samme medisin, vel? Tenker på siden alle liksom har samme lukt på avføringen, så må det jo være en eller annen fellesnevner.

Hvordan er fysiologien endret? Sorry teite spørsmål altså, men jeg lurer oppriktig :ac::Nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes alles drittlukt er verre enn min egen. Uansett alder. Det er ikke bare dét, da? 

Anonymkode: aac2a...927

• Liker 7
Skrevet

De spiser den samme maten og magene dems er fulle av medisiner. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anjah skrev:

Medisinering er jeg jo helt med på, men ikke alle er på samme medisin, vel? Tenker på siden alle liksom har samme lukt på avføringen, så må det jo være en eller annen fellesnevner.

Hvordan er fysiologien endret? Sorry teite spørsmål altså, men jeg lurer oppriktig :ac::Nikke:

Kanskje det har å gjøre med at fordøyelsen kanskje virker anderledes   når vi blir eldre? (Jeg vet ikke, men tenker at det kan være slik).

Anonymkode: f8050...068

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de også har den samme bakteriefloraen (evt grunnet smitte) i tarmene sine, og at deres avføring derfor lukter likt?

AnonymBruker
Skrevet

Fordøyelsen er anderledes, de er jo gjerne ikke like aktive som da de var ungdom. 

I tilleg er de stapp fulle av div medisiner, noen går på antibiotika. 

Anonymkode: c8659...11b

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alles drittlukt er verre enn min egen. Uansett alder. Det er ikke bare dét, da? 

Anonymkode: aac2a...927

Nei, tror ikke det. Enig at andres lukt alltid virker verre enn ens egen, men jeg kan si bestemt at de eldre på dette pleiehjemmet har sin heeelt egen odør. Aldri lukta den typen før, liksom. Også er det som jeg skrev at nesten samtlige jeg har kommet utfor stinker det samme... :klo:

• Liker 1
Skrevet

Men det er kanskje noen av dere andre som har svart her som også har jobbet med eldre? Er det liksom bare på pleiehjemmet "mitt" at det lukter sånn, eller er det sånn at alle eldre får en sånn umiskjennelig lukt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Anjah skrev:

Nei, tror ikke det. Enig at andres lukt alltid virker verre enn ens egen, men jeg kan si bestemt at de eldre på dette pleiehjemmet har sin heeelt egen odør. Aldri lukta den typen før, liksom. Også er det som jeg skrev at nesten samtlige jeg har kommet utfor stinker det samme... :klo:

Jeg vet ikke. Men eldre mennesker har også en annen kroppslukt enn unge mennesker,  grunnet noe som utskilles gjennom huden i svetten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Anjah skrev:

Men det er kanskje noen av dere andre som har svart her som også har jobbet med eldre? Er det liksom bare på pleiehjemmet "mitt" at det lukter sånn, eller er det sånn at alle eldre får en sånn umiskjennelig lukt?

Jobber ikke med eldre, men jeg fant noe her. Er den grønn? : 

"Avføringen er eksplosiv og algegrønn

Det kan bety at du har infeksjonen Clostridium difficile, som særlig oppstår etter langvarig antibiotikabruk.

– Dette er en alvorlig tarmsykdom som kan gi feber over 40 grader og illeluktende avføring. Tilstanden går i mange tilfeller over av seg selv. Behandling med mer antibiotika kan være risikabelt. Den mest effektive behandling så langt synes å være å tilføre kapsler med avføring fra friske mennesker som har gitt ca. 90 % symptomfrihet, sier Bruset.

For dem som blir kronisk syke av Clostridium difficile, er løsningen transplantasjon av avføring fra en frisk person."https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2014/11/20/212271/sju-ting-avfoeringen-kan-fortelle-om-helsa

Skrevet

De går på mye avføringsmidler, kan det skyldes det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes baby-avføring er verst jeg 

Anonymkode: f321c...51e

AnonymBruker
Skrevet

"Hvis du har veldig illeluktende promp og avføring, kan det være tegn på at det står avføring i tarmen. Det er usunt, sier Raahave. Det kan føre til betennelse i tarmen og i sjeldne tilfeller kreftsvulster. – 90 prosent av de stedene hvor man finner svulster i tarmen, har opphopning av avføring"https://forskning.no/helse-mat/2015/07/skal-avforingen-flyte-eller-synke/print

• Liker 1
Skrevet

Veldig mange eldre er plaget med obstipasjon.  Avføring som har stått der en stund lukter verre enn nyprodusert avføring. En del står også på jerntabletter, noe som kan gi en ekkel lukt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan handle om at fordøyelsen til eldre er tregere og avføringen lagres lenger i kroppen. Jeg har nylig hatt forstoppelse etter fødsel og avføring som kom luktet svært likt avføringen hos eldre jeg har jobbet hos tidligere. Fikk en aha-opplevelse da :P 

Anonymkode: 8aea6...1ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, mintgrønn skrev:

Veldig mange eldre er plaget med obstipasjon.  Avføring som har stått der en stund lukter verre enn nyprodusert avføring. En del står også på jerntabletter, noe som kan gi en ekkel lukt.

Jeg tror det har med dette å gjøre. Det går tregere i systemet, og det som kommer ut bærer preg av det. Opplever at det generelt er mer kroppslukt av eldre, noe jeg tror har med inaktivitet å gjøre. I motsetning til yngre mennesker som svetter ut kroppslukter, blir lukten liggende i huden til eldre mennesker. Og ettersom mange ikke får dusje mer enn 1 gang i uken, sier det seg selv at det må bli mer lukt enn for ikke-pleietrengende som kan dusje så ofte de vil.

Anonymkode: b3907...d5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det har med dette å gjøre. Det går tregere i systemet, og det som kommer ut bærer preg av det. Opplever at det generelt er mer kroppslukt av eldre, noe jeg tror har med inaktivitet å gjøre. I motsetning til yngre mennesker som svetter ut kroppslukter, blir lukten liggende i huden til eldre mennesker. Og ettersom mange ikke får dusje mer enn 1 gang i uken, sier det seg selv at det må bli mer lukt enn for ikke-pleietrengende som kan dusje så ofte de vil.

Anonymkode: b3907...d5b

Du har rett i det med mosjon. I tillegg er det andre ting:
"Det mange derimot ikke er klar over er at også kroppslukten vil endre seg etterhvert som vi blir eldre. Sebum brytes ned

Det hevder et team med japanske hudforskere som i 2001 presenterte en studiebasert på forskning som viser at så tidlig som i starten av 40-årene vil menneskers kroppslukt endre seg gradvis. Etter fylte 40 vil en persons kroppslukt inneholde en høyere konsentrasjon av 2-Noneal, et stoff som har en ubehagelig, fettete, gresskledd lukt som vi så kjærlig kaller " gammalmanns-lukt".

Talgkjertler i huden skiller ut sebum - en fet kombinasjon av lipider som hjelper å holde på fuktigheten. Sebumet som produseres blir brutt ned av bakterier på overflaten av huden, noe som bidrar til kroppslukt og kan være forsterket av hormonelle endringer og stress.

Hos yngre mennesker forsvarer hudens naturlige antioksidant denne prosessengjennom å hindre at disse fettsyre-nedbrytningselementene oksideres av luften og endres til andre kjemikalier .

Eldre hud har færre antioksidanter. Dette, sammen med hormonelle endringer som øker lipid-produksjonen med talgkjertler, betyr at mer av de frie fettsyrene vil gjennomgå oksidasjon.

Resultatet er en opphopning av oksiderte stoffer, deriblant såkalt Nonenal.

Jo eldre vi blir, jo mer Nonenal produserer vi. Og fordi Nonenal er en liten, flyktig forbindelse, kan den finnes i luften rundt huden, absorbert i klær, puter og sofaputer."

Mat og mosjon spiller en rolle

Isabella Bukurie Krasniqi, klinikksjef og sykepleier hos Elitehelse, bekrefter at en persons kroppslukt vil endre seg etter fylte 40.

- Da vil kroppslukten inneholde inneholde en høyre konsentrasjon av substansen 2- noneal, som finnes i svette og på huden. Det kommer av nedbrytning av omega 7-fettsyrer ettersom vi eldes. Dette stoffet har en ubehagelig, fettete lukt, sier Krasniqi til Kvinneguiden.

Krasniqi har spesialisert seg innen funksjonell medisin med fokus på ernæring og bruken av laboratorieanalyser i forhold til forebyggende medisin.

Sykepleieren forteller at menn over 40 år har større konsentrasjon av stoffet enn kvinner.

Det kalles også aldringslukt.

- Utløsende faktorer er opphopning av avfall og nedsatt funksjon av avgiftningsorganene. Endring i kroppslukt som følge av aldring er således direkte tilknyttet til endringer i svettekjertel-aktivitet og talgsammensetningen, og indirekte på grunn av feil matinntak og matkombinasjon, samt avtagende mengder av fysisk aktivitet. Kroppslukt antas å fungere som et barometer for den fysiske tilstanden kroppen har i en gitt tid, sier Krasniqi videre.

Men økt kroppslukt indikerer også en mangel på stabilitet i matinntaket, urenslighet, opphopning av avfall og nedsatt evne til avgiftning samt lave nivåer av antioksidanter."

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2014/05/28/200656/jo-eldre-du-blir-desto-sterkere-lukter-du

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Anjah skrev:

Mat innpakket i plast gir annen lukt i avføring. Det merker selv jeg de gangene jeg kjøper fjordland feks. Det lukter virkelig annerledes fordi maten egentlig er overbearbeidd og tar til seg lukt og smak fra plasten.

Eldre kropper har annen fysiologisk sammenbinding enn unge kropper. Kroppslukta endres fordi organer ikke jobber like godt som tidligere med å kvitte seg med giftstoffer. Bla kan en person med podagra ha mer ammoniakklukt i urinen enn en frisk person.

Anonymkode: e1c40...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...