Gå til innhold

Hva er bulgur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet en oppskrift som inneholder bulgur. Kjøkkenet er ikke det stedet jeg liker meg best, så det har jeg aldri hørt om før. Hva er det og hvor får man tak i det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Det er en type kornsort, fåes sikkert i velassorterte matvarebutikker.

Skrevet

Bulgur er knuste hvetekorn, og du kan kjøpe det i innvandrerbutikker. Veldig godt! Det ligner ganske mye på couscous, så dersom du ikke får tak i bulgur kan du som regel fint bruke couscous i stedet.

Gjest Catwoman
Skrevet

her fant jeg noe: Råvareopplysninger: Bulgur er hele hvetekorn uten skallet som er delvis dampet og deretter grovmalt. Bulgur kan kokes eller bare rett og slett bløtes ut. Smaken kan minne om hasselnøtter.

Bruksområde: Kokes eller bløtes. Brukes som hvete. Bulgur blir spist som andre kornsorter, og blir også brukt i tabbouleh (en salat av bulgur, persille, tomat, løk, hvitløk, frisk mynte, olje og sitronsaft).

Skrevet

Jeg elsker bulgur, og bruker det særlig til tyrkisk inspirert mat, feks. køfte (små, krydrede kjøttboller) som vi skal lage nå til helga. Hurra! :P

Surrer litt løk, har skylt, grov bulgur i gryta og tilsetter hermetiske tomater og litt vann. Dette skal så putre uten lokk til væsken nesten er innkokt, tas av plata, dekkes med et kjøkkenhåndkle og lokket og få stå og svelle i 20 min. Veldig praktisk og greit!

Forsøkte også forleden å lage "risotto" av bulgur etter samme prinsipp, men med kyllingbiter, squash, grønne asparges og kyllingkraft istedet for tomatboks og vann. Rørte inn en smørklatt og litt sitron før servering - det ble en lett og deilig rett! Bulguren er stivelsesrik slik som risottoris, noe som gjør at retten blir litt "kremet" (men selvsagt ikke i så stor grad som en ekte risotto).

Jeg foretrekker den grovkornete bulguren. Har forsøkt å lage tabbouleh av fin bulgur (en gang vi kjøpte feil pose :oops: ), men der synes jeg couscous fungerer bedre. Det er nemlig ganske stor forskjell smaksmessig på couscous og bulgur, couscousen er temmelig nøytral, mens bulguren smaker nøtteaktig.

Skrevet

Takk for svar og takk for oppskrifter Piaf. De skal prøves, er jo nysgjerrig på hva dette smaker.... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...