Bahir Skrevet 27. april 2018 #1 Skrevet 27. april 2018 Skal i 2 års dag. Jenta har en storebror på 3,5 år. Mener dere at storebror også skal få en liten oppmerksomhet i familiebursdagaselskapet? Kommer som tante til barna.
Meadow Skrevet 27. april 2018 #2 Skrevet 27. april 2018 Ja jeg pleier å ta med en liten pakke til søsken hvis de er store nok til å forstå hva pakker er, men for små til å forstå hvorfor de ikke får pakke når søsken får. Har opplevd flere ganger at foreldre har blitt så glade for at jeg tenkte på storebror selv om vi egentlig kom for å se på den nye babyen, f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #3 Skrevet 27. april 2018 Ja, han kan få noe veldig lite, som klistremerker/et blad med leke, plastelina, utekritt eller lignende. Det er veldig hyggelig. Anonymkode: 8b4f4...4c9 2
Rararara Skrevet 27. april 2018 #4 Skrevet 27. april 2018 Jeg bruker ikke det i barnebursdag. De lærer veldig fort at det er hver sin gang. Når skal man stoppe da? Etter barnet er så stort at det husker at det fikk gave sist? Jeg synes sånt er tullete! Tar med søskengaver ved fødsel da.. 10
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #5 Skrevet 27. april 2018 Hvis du gjør det til en vane, så begge får noe i hver bursdag, gjør det ikke noe.:) Anonymkode: fb80f...24c 1
Bahir Skrevet 27. april 2018 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2018 16 minutter siden, Rararara skrev: Jeg bruker ikke det i barnebursdag. De lærer veldig fort at det er hver sin gang. Når skal man stoppe da? Etter barnet er så stort at det husker at det fikk gave sist? Jeg synes sånt er tullete! Tar med søskengaver ved fødsel da.. Hmm, fristelsen for å ta med noe er der, fordi jeg får dårlig samvittighet mtp søsken må se at lillesøster får masse gaver. Men jeg har også tenkt på det at det er litt skummelt å gjør det til en vane🤔 Gutten er stor nok til å forstå veldig mye, men ser for meg at det kan bli sårt alikevell..
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #7 Skrevet 27. april 2018 Ja, gjør det, du er jo tante! Kanskje gi søskengave dette året og det neste, men lenger enn det er det ikke nødvendig mener jeg. Anonymkode: a73c8...4bd 1
Alvario Skrevet 27. april 2018 #8 Skrevet 27. april 2018 Som tante kunne jeg gjort det når barna var så små 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #9 Skrevet 27. april 2018 Synes man skal kunne lære fra starten av at nå er det lillesøster sin dag,hun som skal feires og få gaver. Når storebror har bursdag er det hans tur... satt her på min datters bursdag med søskenbarnet som var pottesur og ødela mye av selskapet med å være misunnelig på bursdagsbarnet.. Anonymkode: ebd22...218 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 27. april 2018 #10 Skrevet 27. april 2018 Nei, det er kun den som har bursdag som skal ha gave.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #12 Skrevet 27. april 2018 Vi har ikke gjort det tip en regel, men tror heller ikke det er problematisk å gjøre det. Han er så liten at det kan være OK å gi noe nå, og så han vil han uansett ganske snart forstå at det er hver sin gang. Tror derfor ikke du skal være redd for at det skal bli sånn for evig og alltid! Må innrømme at jeg har vært veldig glad de gangene gjester har hatt med en liten minigave til søsken her. Det har hjulpet en del på familiefreden 😄. Som andre her sier, så trenger det ikke å være så mye. Kanskje ei klistremerkebok eller en pakke med fargestifter. Anonymkode: 5279b...fd7
Hactar Skrevet 27. april 2018 #13 Skrevet 27. april 2018 3 timer siden, Bahir skrev: Hmm, fristelsen for å ta med noe er der, fordi jeg får dårlig samvittighet mtp søsken må se at lillesøster får masse gaver. Men jeg har også tenkt på det at det er litt skummelt å gjør det til en vane🤔 Gutten er stor nok til å forstå veldig mye, men ser for meg at det kan bli sårt alikevell.. Vi hadde en ganske lei seg toåring da storebror hadde bursdag, men det er faktisk ikke farlig å være lei seg. Dette er en av livets små skuffelser som barn møter og lærer seg å takle. Nå gleder yngste seg veldig til sin egen bursdag. Han skjønner godt at det da blir hans tur. Jeg har pleid å ta med en søskengave ved fødsel fordi det er en engangshendelse og en større omveltning for storesøskenet, men at det er hver sin gang ved bursdager, tenker jeg de like godt kan lære seg først som sist. Hvis du først skal dele ut til alle ved alles merkedager, blir det vanskelig å finne et tidspunkt å slutte på uten å skuffe noen. og da har du ikke en gang en logisk begrunnelse lenger. 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #14 Skrevet 27. april 2018 Nei. Men ved barselbesøk eller om barna er under 3 år er det noe annet. Anonymkode: 86066...c35 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #15 Skrevet 27. april 2018 Det kommer helt an på familien, og vaner. Forstår bare ikke at folk helt enkelt kan si ja, eller nei. I min familie gjør man dette, vi har vokst opp med det, og nieser/nevøer ville blitt knust om jeg ikke kom med en liten oppmerksomhet når bror/søster har bursdag. Det er tradisjon. I mannens familie har det aldri vært praktisert, det er kun bursdagsbarnet som får. Så der ville det blitt merkelig stemning om vi kom med en gave til søsken. Så må vi selvfølgelig velge vår vei, men det tar vi etterhvert. Anonymkode: 26caa...1da 2
Minlillelykke Skrevet 27. april 2018 #16 Skrevet 27. april 2018 Nei, jeg synes ikke det. Her prøver vi å lære treåringenat han ikke alltid får gaver. Han fikk da lillesøster ble født, men håper ingen tar med til han når hun har bursdag. Det er hennes dag
Eneri Skrevet 27. april 2018 #17 Skrevet 27. april 2018 Ja, gjør det. En liten ting er fint, han er så liten. Jeg gjør det enda til mine tantebarn, de er tre gutter på 9, 6 og 3.Det er snakk om familieselskap da, og jeg kjøper ikke noe dyrt eller stort. Såpebobler+litt godteri, en lekebil, fargeleggingsbok el. Til nyfødte kjøper jeg også gave til storesøsken uansett alder. 1
Morgenrøden Skrevet 27. april 2018 #18 Skrevet 27. april 2018 Her har akkurat storesøster blitt 7 år. Lillebror blir 4 i juli, så ganske lik alder med storebror her. Vi praktiserer ikke gave til andre enn bursdagsbarnet, og lillebror synes det var litt vanskelig i fjor. I år visst han veldig godt at på storesøster sin bursdag er det storesøster som får gaver, og det var helt greit. Han har akkurat begynt med vennebursdager også, og jeg tenker at det er greit å kjenne godt til at det er bursdagsbarnet som får gaver på bursdagen, ikke alle. Kjøper søskengaver ved fødsel. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #19 Skrevet 27. april 2018 Moren min har fortsatt med seg en liten ting til søskenet ved bursdag, fortsatt klistremerker, et fint viskelær, en lepomade, i den leia. Kanskje en mammutsalgbok. De blir SÅ glade, og også om det vanker litt godteri fra ei tante. De er 8 og 11, og forventet det ikke, men setter stor pris på det, for det er et halvt år til neste bursdag. Det har ikke gjort dem kravstore, misunnelige, storforlangende bortskjemte, som ikke forstår at søstera har sin store dag og er i sentrum. En treåring? Vi snakker en plastleke til 19,90 her. Hvis tante HAR LYST til å gi en boks med slim, syns jeg hun skal gjøre det, uavhengig av hva andre mener. Anonymkode: 8b4f4...4c9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå