Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2005 #1 Skrevet 23. februar 2005 Vet ikke helt hvor dette hører hjemme, så prøver meg her. Igår fikk jeg ett overraskende brev i posten. "Utskriving av kvinner til sivilforsvarstjeneste" I brevet blir jeg bedt om å fylle ut en spørreblankett og egenerklæring om helse. På bakgrunn av det skal de avgjøre om jeg blir pålagt tjenesteplikt. :o :o Er det noen andre som har fått et slikt brev og vet hva det innebærer? Prøvde å ringe distriktskontoret for å høre, men fikk ikke mye til svar. De trengte kvinner fikk jeg høre, så da hadde de plukket ut noen. Hvis jeg blir pålagt tjenesteplikt blir jeg sendt 3 uker til jæren - gudene vet hva de skal ha meg til å gjøre der. Etter det kan jeg bli stasjonert ett eller annet sted. I hjembyen min eller ett annet sted. Hjelpe meg, dette har jeg da ikke lyst til!! Noen andre som har erfaringer med dette?
liv Skrevet 23. februar 2005 #2 Skrevet 23. februar 2005 Jeg fikk nogenlunde samme sjokket som deg da jeg fikk et brev der det sto takk fo rresponsen og så lå det med innkallelse til sesjon.. Men jeg møtte ikke da. Og dagen etter fikk jeg telefon fra de på sesjon om jeg heller ville komme en annen dag.. Men jeg hadde jo ikke ønsket meg inn og forklarte at det måtte være en missforståelse.. Etter det har jeg ikke hørt noe fra de.. Men jeg hadde mareritt lenge.. Det er forøverig fortsatt ingen av mine venner som har tilstått å ha sendt inn sånn "jeg er jente og vil i militæret søknad".. Men din hørtes jo enda mer skummel ut da! Håper du får ordnet opp i det..
Superlammet Skrevet 23. februar 2005 #3 Skrevet 23. februar 2005 Er det nå jeg skal godte meg og si "Nå vet dere hvordand et føles for oss gutta!"? Nei, det er ikke det. Sivilforsvartjeneste er etter hva jeg vet en nokså rolig tjeneste. Du kan bli kalt ut i forskjellige tjenester. Siste jeg så til sivilforsvaret hjalp de til med å lose av og på rullestolbrukere på Lillestrøm stasjon i tilknytning av en messe. Jeg som jobbet som vekter der jobbet mer enn representantene fra sivilforsvaret som mest av alt drakk kaffe og dro etter to timer. Under flommen for endel år siden hjalp sivilforsvaret til med å demme opp flomområdene. Veldig viktig arbeid og godt jobbet. Jeg tror nok ikke det er forferdelig å være i sivilforsvaret. 3 uker på Jæren? Tror det kommer til å gå fint med mye sosialt og prat, samt kursing. Og høyst sannsynlig blir du stasjonert i hjembyen din. Har ikke hørt om noen som må flytte pga tvungen tjeneste i sivilforsvaret.
Sheba Skrevet 23. februar 2005 #4 Skrevet 23. februar 2005 Har heldigvis sluppet dette - men har hørt om lignende tilfeller ja. Det er visstnok slik at dersom man rekker å bikke 30 år og fortsatt være barnløs kvinne, risikerer man å bli kalt inn til tjeneste i sivilforsvaret. Vet desverre ikke noe om hvor vanskelig det er å bli fritatt for tjeneste.
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2005 #5 Skrevet 23. februar 2005 Har nok ikke bikket 30 enda - er bare 24 - men barn har jeg ikke. Får satse på at det ikke er så vanskelig å få fritak. Har virkelig ikke tid til dette :-?
Tusenfryd Skrevet 23. februar 2005 #6 Skrevet 23. februar 2005 I Norge er det allmenn verneplikt for alle borgere. Ja, det har vært vanligst å kalle ut gutta i militæret, men Sivilforsvaret er en del av Totalforsvaret og de har samme rett til å kalle ut som forsvaret. De bruker vernepliktsverkets lister. Jeg synes du skal ta sjansne som byr seg. Jeg anser dette som en sjanse. Du lærer masse og alle burde egentllig hatt en slikt kurs. Er selv mobilisert i HV og mener flere burde gjøre nytte for seg der de kan. Grip muligheten jente!
Gjest Mannen Skrevet 23. februar 2005 #7 Skrevet 23. februar 2005 Får satse på at det ikke er så vanskelig å få fritak. Har virkelig ikke tid til dette :-? Synes det er greit om vi menn har denne holdningen? Militærtjeneste gir oss ikke mye igjen, verken i kroner og øre eller papirer. Vil vi ha et land uten forsvar? Er ikke dette likestillingen dere skriker så høyt om?
Kittykat Skrevet 23. februar 2005 #8 Skrevet 23. februar 2005 Ring og si at du ikke har søkt deg inn og ikke ønsker deg inn heller. Du skriver at ikke har tid til det. Hvorfor? Studier, jobb,......? Vet at mange gutter gjør det samme når de blir innkalt, men får ikke de en utsettelse da hvis de holder på med studier? Mener jeg har hørt noe sånt. Men jeg skulle ikke tro at det skal være så vanskelig for deg. Du kan jo prøve det samme som liv gjorde.
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2005 #9 Skrevet 23. februar 2005 Synes det er greit om vi menn har denne holdningen? Militærtjeneste gir oss ikke mye igjen, verken i kroner og øre eller papirer. Vil vi ha et land uten forsvar? Er ikke dette likestillingen dere skriker så høyt om? Skjønner poenget ditt. Men det er litt annerledes for menn. Det vet fra de små at de skal i militæret når de er 18 år. Det kommer ikke helt uventet et brev i posten når en er 24. Studerer og har nettopp kjøpt leilighet. Derfor passer det dårlig.
Gjest Frodo i.i. Skrevet 23. februar 2005 #10 Skrevet 23. februar 2005 Det er jo bare å svare og skrive at du er under utdanning så slipper du unna (ihvertfall foreløpig).
Gjest Mannen Skrevet 23. februar 2005 #11 Skrevet 23. februar 2005 Vel, som en var inne på her tidligere så har Sivilforsvaret anledning til å innkalle alle i Norge mellom 16 og 85 år. Av styrken på 12 000 er bare 12 prosent kvinner. Målet er 20 prosent. Politiet deler ut bøter til skulkere. http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/10/.../03/410014.html
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #12 Skrevet 23. februar 2005 Ser ut som likestillingen settes ut i praksis innenfor Sivilforsvaret - til glede for alle. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article146...e?service=print
Superlammet Skrevet 23. februar 2005 #13 Skrevet 23. februar 2005 Skjønner poenget ditt. Men det er litt annerledes for menn. Det vet fra de små at de skal i militæret når de er 18 år. Det kommer ikke helt uventet et brev i posten når en er 24. Studerer og har nettopp kjøpt leilighet. Derfor passer det dårlig. Synes nå dette er et litt dårlig argument. Ikke det med å slippe, studier er en god grunn til å få utsatt. Selv om jeg visste at jeg måtte avtjene førstegangstjeneste da jeg rundet 19 syntes jeg ikke det var noe spesielt morsomt. Alltid gøy å grue seg til å gjøre ting man absolutt ikke vil. Søkte fritak på forskjellige grunner, men fikk ikke lov til dette. Uansett synes jeg at likestillingen på slike ting i dette landet er latterlig fra en ende til den andre. Tusenfryd kommer med veldig mange gode poeng! Du kan lære masse og kurset du får er nyttig, uansett hvor du bor. Grip sjansen istedet for å syte den bort. (Som sagt, studier er en god grunn til å utsette) En annen tankevekker kan være å sammenligne 3 uker med 9-12 mnd. som er vanlig tjeneste for gutta.
Gjest Valhalla Skrevet 23. februar 2005 #14 Skrevet 23. februar 2005 Problemer med å gjøre tjeneste for landet som har gitt deg gratis skolegang og andre goder?
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #15 Skrevet 23. februar 2005 Ikke nødvendig å være frekk. Det må være lov å bli overrasket over noe slikt. Kjenner ingen som har opplevd det samme, og spør derfor her om noen vet hva det innebærer.
Gjest Valhalla Skrevet 23. februar 2005 #16 Skrevet 23. februar 2005 Jeg synes alle burde få basic skytetrening og noen måneder tjeneste på en eller annen måte.
Gjest GreenSky Skrevet 23. februar 2005 #17 Skrevet 23. februar 2005 Kan du ikke slå til da? Hvem vet, kanskje du vil like det? Du lærer noe nytt, og tjener en god sak.
Tusenfryd Skrevet 23. februar 2005 #19 Skrevet 23. februar 2005 Her kan du lese mer om Sivilforsvaret. Til venstre i menyen finner du om tjenesten. Sette deg grundig i hva dette faktisk innebærer før du søker fritak. Jeg hørte på et foredrag av og om Sivilforsvaret. De hadde erfaring med at de innkalte stilte motvillig - og reiste motvillig. Så det er mange som finner ut at de liker det. Rent samfunnsnyttig burde alle, som jeg har nevnt tidligere, ha et slikt kurs. Rent personlig og utviklingsmessig har i hvert fall alle godt av det. I tillegg til at det er helt fint å komme seg litt vekk og møte en annen hverdag. Det er ikke snakk om tre år - men tre uker - veldig merkelig hvis det ikke lar seg kombinere med studier og å eie en leilighet. Det sto også mye bra i Dagbladartiklene.
Superlammet Skrevet 24. februar 2005 #20 Skrevet 24. februar 2005 Et godt, fornuftig og seriøst innlegg Tusenfryd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå