Gå til innhold

Noe er galt, men hva? (Hund)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har en hund på 7 år som plutselig i går kveld begynte å brekke seg og spy masse skum. Mengde vet jeg ikke da hun stort sett svelger store deler av det igjen. Skummet var gult, uten matrester ol.

Hun begynte å puste fort, ca 55-60 i respirasjonsfrekvens. Mens jeg trøstet henne bæsjet ho også på gulvet, noe hun aldri gjør. Man så i ettertid at hun var flau og hun unngikk øyekontakt.

Jeg våknet ved 02 tiden om hørte at hun brakk seg. Jeg gikk inn til henne og hun puster 55-60 pust i minuttet nå også. Hun stønner og pusten piper hver gang hun puster ut.

Hva kan dette være? Noe jeg bør gjøre? Skal ringe dyrlegen i morra tidlig nær de åpner! 

Hun luktet på en frosk/padde på kvelden den 25/4. Kan det være det? Vet at frosk/padde er giftig for hunder, men jeg trakk henne bort så fort jeg så det

Anonymkode: f0466...3d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres virkelig ikke bra ut, at hun er forgiftet eller fått i noe hun ikke tåler. Dyrlege er first thing! 

Dersom det finnes døgnåpent i området hadde jeg dratt... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I følge flere kilder, og blant annet forsikringsselskapets nettsider, er symptomer på at det web frosk/padde at hunden sikler og får store pupiller. Ingen av de to tingene stemmer.

Akkurat nå er hun helt fin igjen og er i samme tilstand som da vi la oss ved 23 tiden.

Jeg har ikke vetrinær i nærheten som er døgnåpen, men jeg har påtatt meg stillingen som hvilende nattevakt på sofaen i natt😊

Takk for tips😊

AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende hun har plukket med seg noe på tur?

Ring dyrelegen så fort de åpner uansett. 

Anonymkode: c6830...b24

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan det hende hun har plukket med seg noe på tur?

Ring dyrelegen så fort de åpner uansett. 

Anonymkode: c6830...b24

Ho var ute kl. 08, 13 og 23.00i går og begynte å brekke seg ved 22 tiden. Det hadde da gått 9 timer siden ho var ute sist. Hadde ikke utelukket det dersom det var bare noen timer, men å begynne å brekke seg 9 timer etter er lenge🤔

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldres hund hadde disse symptomene da den hadde bukspyttkjertelbetennelse (pancreatitt).

Anonymkode: fca89...252

AnonymBruker
Skrevet

Det gule er magesyre, hun trenger mat når hun kaster opp magesyre. Og skummet er spytt, hun har svelget. Hvis hun er løs i magen gir du en brødskive med leverpostei, til hvert måltid i 2 dager. Pass på at hunden heletiden har tilgang på rent vann. Og bæsjer den inne burde den vært ute på tur. Det er normalt at hunder peser, når de er varme.

Anonymkode: e6a25...904

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gule er magesyre, hun trenger mat når hun kaster opp magesyre. Og skummet er spytt, hun har svelget. Hvis hun er løs i magen gir du en brødskive med leverpostei, til hvert måltid i 2 dager. Pass på at hunden heletiden har tilgang på rent vann. Og bæsjer den inne burde den vært ute på tur. Det er normalt at hunder peser, når de er varme.

Anonymkode: e6a25...904

Brødskive med leverpostei er vel absolutt ikke noe man bør gi en hund som er dårlig i magen, spesielt ikke når man ikke vet hvorfor den er dårlig. Hunder bør helst ikke ha hverken leverpostei eller brød uansett.

Ihjelkokt ris og evt fiskeboller for smak er det jeg har blitt anbefalt av alle veterinærer. Men TS, jeg ville kommet meg til veterinæren så fort som mulig uansett. Det der høres ikke bra ut.

Anonymkode: 6c33b...9cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spysyke? Våre hunder har hatt sånn som det der mange ganger, ofte med store mengder oppkast og diarè... Skummet og det gule er fordi magen er tom.

Du bør være obs på tegn til dehydrering, prøv å kok ris og gi hunden det, evt. kokte fiskeboller. Det skal binde magen.
Zoolac eller diarsanyl kan også hjelpe.

Hos oss har det som regel gått over av seg selv, men vi har alltid tatt en tur til veterinæren just in case når de kaster opp/har diarè mer enn èn gang. 

God bedring til voffsen!

Anonymkode: 7e962...d00

AnonymBruker
Skrevet

Vi var hos vetrinær i dag. Alt så greit ut, men vi fikk melkesyre greier å blande i maten, ormekur og våtfor som stabiliserer magen. Vi skal tilbake i morra dersom hun fortsetter å spy

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min kaster opp gult skum (som vel er magesyre) hvis hun spiser for mye gress. Som regel har de bare spist noe de ikke har tålt, og det går over i løpet av noen timer. Spesielt at veterinær ga deg ormekur uten at orm er påvist?

Anonymkode: 8b76f...2cf

Skrevet

Det er vår, snøen smelter og masse rart kommer frem som hunden spiser. I tillegg spiser enkelte hunder jord og gress på denne årstiden.

Vi går gjennom dette hvert eneste år. Til stor frustrasjon 😑

Følg med hva hunden spiser når den er ute, går det ikke over i løpet av et par dager ville jeg tatt turen til veterinær 

AnonymBruker
Skrevet

Hunden spydde galle? 

Vår bruker å gjøre det hvis det har gått for lang tid mellom måltidene. Eller hvis han har spist gress? 

Når han kaster opp, skummer det litt og det er gult det som kommer ut. Bare væske, ikke noe annet. Evt gress også hvis han har spist det 

Anonymkode: 6452e...ba4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...