Gå til innhold

Trenger hjelp! Valp som tisser i pledd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en valp på 5 mnd og har et lite problem... Hun er stueren, og har kun uhell inne når hun ikke klarer å holde seg. Hun får opptil 6 turer daglig, 3 lange og 3 korte raskt ut for å tisse, også inn igjen. Hun sover i bur på natten, og klarer egentlig å holde seg i hele natt før hun må ut på morgenen. Her er hvor problemet kommer inn... Hun må ligge i bur uten matte eller pledd, fordi hun tisser i de. Dette liker jeg egentlig ikke, da jeg vil at hun skal kunne ligge på noe mykt for å blant annet unngå burbråk på natten og liggesår pågrunn av hard underflate. Det som skjer, er at jeg gir henne pledd rett før leggetid, MEN hvis hun tilfeldigvis våkner på natten og kjenner at hun må ut, så gir hun fra seg 1-2 klagelyder, før hun setter seg ned og tisser i pleddet, for så å pakke det bort i et hjørne inni buret. Dette har jeg gitt henne kjeft for, og prøvd konstant å lære henne at ikke er greit og "konfiskert" pleddet for natten, men det virker helt ærlig som om hun bare driter i det, fordi det slutter ikke. Sekundet hun får et nytt pledd, så skjer det igjen. Det blir sinnsykt mye arbeid og vaske pledd hverdag, fordi det skjer HVER gang hun får pledd i bur. De nettene hun sover uten pledd, så er det ingen uhell i bur, men sekundet det er et pledd der, så gjør hun fra seg. Ingen avføring, men tissing. Nå er jeg ganske oppgitt og lei, fordi det fortsetter å skje uten at noe jeg sier eller gjør, hjelper på. Hva kan jeg gjøre for at dette skal slutte fortest mulig, og ikke blir en permanent vanesak? Med den erfaringen jeg har med henne og pledd, gjør at jeg ikke tør å la henne sove ute av bur, i frykt for at hun skal tisse i enten senga mi eller i eventuell hundeseng. Snart er hun for stor til å sove i bur, så haster med tips og svar! Vil virkelig ikke at det skal vedvare! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere må lufte hunden mer. Opp noen ganger om natten for å lufte til uvanen med tissing på pledd sitter.

å hvorfor må hun være i bur? Har dere forsøkt å ha henne på et eget avgrenset område? 

Anonymkode: 67baf...0ba

• Liker 5
Skrevet

Å kjefte etterpå er ingen god ide men det vet du sikkert. 

Kjøp en madrass eller seng til buret med trekk av jukseskinn. Mykt og varmt. Lite bråk. Trekker ikke tiss. Etter en stund slutter hun med det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

SLUTT Å KJEFT! Er det rart hun blir usikker når dere kjefter på henne i ettertid? Hva er greia? Det er en hund, ikke menneske. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Huff, får vondt av valpen som får kjeft for å gå på do. Hun forstår ikke rett og galt, hun bare følger insitinktene sine, stakkars liten...! Hun vil ikke gjøre fra seg der hun sover, det er instinikt. Når hun får et pledd tenker hun at det kan hun tisse på, for det går det an å skyve unna sånn at hun slipper å ligge der hun har tisset. Vår valp er 6 mnd, men hvis han blir veldig stressa kan han fortsatt gjøre det inne, og da alltid på pledd/tepper/hundeseng fordi han vet at han ikke skal tisse på gulvet, men på bakken. Det som er annet underlag ligner mer på bakken. 

Bur er ikke bra for hunder, det er bare bra for mennesker, som slipper å bekymre oss for hva de gjør og for om de tisser og ødelegger ting. Kjøp heller kompostgrinder og sett dem opp slik at hun får et begrenset område, men likevel har plass til å skifte stilling, strekke seg, gå rundt, ligge på ulikt underlag etc. Hun burde ikke sovet i bur i utgangpunktet. Men jeg tror det er tvilsomt at hun vil gå over til å tisse på senga eller lignende, fordi hun gjør det i buret når det er pledd nettopp fordi hun ikke kommer seg unna. Med større plass kan hun si ifra i større grad om hun må ut. Og om du har grinder uten tepper og lignende om natta vil du uansett ikke få det problemet.

Men vær så snill, ikke kjeft. 

Anbefaler forøvrig å lese om dempende signaler, for eksempel her: https://adferdstrening.wordpress.com/trening/

Og å lese denne fantastiske boka

Anonymkode: b5de9...79f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som den eneste grunnen til at hun ikke tisser inne er fordi hun ikke har noe sted å tisse, ergo holder hun seg hele natten. Det er vondt å holde seg når man må på do. 

For å hindre at det tisses inne så må man være i forkant, følge med på valpen og ta den med ut før behovet blir for stort. Jeg skjønner at det ikke er lett når du sover. Har du fått med deg om det er et spesielt tidspunkt på natten hun må på do? Jeg ville stått opp om natten og tatt henne med ut for å tisse før dette tidspunktet. Det kan godt være at hun har sovet natten gjennom uten dotur tidligere, men nå klarer hun tydeligvis ikke det lenger. Å tisse er et veldig grunnleggende behov som du ikke kan hverken kjefte eller trene bort, det må bare tas hensyn til. Håper ikke du har for vane å kjefte på valpen, da de trenger trygge rammer og hjelp til å bygge opp selvtilliten, den brytes ned på null komma niks.

Jeg ville også droppet buret, hatt et avgrenset område istedet og lagt en matte i et vanntett stoff i et hjørne. Da kan hun velge om hun vil ha mykt underlag, og hvis du går ut med henne så skal hun ikke ha behov for å tisse. Med mindre hun tisser fordi hun er redd eller stresset, da må du finne en tryggere sovesituasjon for henne. 

Anonymkode: 38fb4...116

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Svært enkelt. Skyt bikkja." Hilsen Pusur

Anonymkode: ea538...c5d

• Liker 1
Skrevet

Valper tisser ikke på trass. De tisser fordi de må tisse. Å kjefte har ingen effekt, bortsett fra å gjøre tillitsforholdet mellom deg og valpen dårligere. 

At den tisser i buret om natten viser at den ikke klarer å holde seg så lenge. Det er ikke godt å ligge i eget tiss, så jeg ville enten fjernet buret, evt ha burdøren åpen sånn at valpen kan få gå bort og legge seg et annet sted. Evt sette alarm på en gang om natten sånn at du kan ta valpen ut og tisse.

Den vil vokse det av seg når den blir gammel nok til å klare å holde seg. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

«Dette har jeg gitt henne kjeft for, og prøvd konstant å lære henne at ikke er greit og "konfiskert" pleddet for natten, men det virker helt ærlig som om hun bare driter i det»

altså leser du selv hva du skriver Ts?? 

• Liker 7
Skrevet

Trodde også andre hadde bur så hunden kunne gå inn i en "frisone" for å slippe unna folk og å få hvile i fred. Ikke at det ble brukt for en valp som seng. Du sier at den snart er for stor til å sove i bur, hvor skal den sove etterpå da?
Når har du siste tissetur før legging? Viktig at den er rett før du legger deg. Hvor mange timer må den sove i buret? Det er ikke alltid valper har like godt sovehjerte som folk har.
Å kjefte, som flere over sier, gjør bare hunden utrygg. Det sier seg selv, at hvis hunden skulle stikke av fra hjemmet og så komme tilbake av seg selv og da få kjeft, vil hunden tro at det er feil å komme hjem. Den får kjeft for at den fant hjem igjen og det kan den ikke få.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har kun uhell når hun ikke klarer holde seg, det vil si når dere ikke lufter ofte nok...
Du vil ha noe mykt i buret for å unngå bråk og liggesår, ikke fordi hunden faktisk skal ha det behagelig? 
Og om hun blir for stor for buret så må du faktisk kjøpe ett større bur. 

Anonymkode: d8499...701

Skrevet

Oi, her var det MANGE som tok ting ut av kontekst og skulle bli rappkjeftig og dømmende. Nei, jeg kjefter ikke hunden huden full som dere tydeligvis tror. Det jeg mener, er at jeg peker på tisset og sier "Det er Nei. Fy!" forså å ta pleddet ut av buret, og henne ut for å tisse ut resten. Jeg tar pleddet fra henne, fordi dette er en uvane hun må slutte med. Såklart vil jeg at hun skal ligge behagelig, som jeg sa, vil f.eks ikke at HUN skal få liggesår, men bur MÅ hun ligge i, siden hun fortsatt er slik at hun klatrer på bord, velter glass og fat, spiser ledninger, spiser på stoler og bordføtter, river i stykker klær etc, SELVOM hun har flere forskjellige leker, og det med ledninger og glassknusing kan oppriktig være farlig for henne om dette er noe jeg ikke får med meg, og disse tingene gjør hun SPESIELT hvis jeg snur ryggen eller går ut av rommet i mer enn 2 minutter. IHVERTFALL kan det være farlig om hun klarer å finne medisinen min midt på natten og jeg sover. Det er ikke sånn at jeg VIL ha henne i bur helenatta, men dette med møbelnibling må jeg avvende ho før den tid. Jeg hadde ikke sagt det slik om jeg ikke hadde prøvd å ha henne løs på natten. Grind har vi prøvd, men den hopper hun bare over så det må dessverre være bur inntil hun har lært seg å la være å ødelegge ting i leiligheten, for jeg har seriøst ikke økonomi til å erstatte alt som kan bli ødelagt. Jeg brukte først å ta henne ut opptil 15 ganger dagen, så gikk det ned til 10, så ned til 8 osv. fordi hun blir eldre, det skal ikke være nødvendig å dra ut SÅ mange ganger på en dag, og det vet jeg siden jeg har vokst opp med flere forskjellige hunder. Prøver å lære henne å vente, at hun holder seg til jeg rekker å kle på meg og ta på meg sko, noe hun er kjempeflink til ellers, bortsett fra når hun har pledd i buret. Ellers er hun flink å holde seg, hun sier ifra når hun må på do, også på natta, men ikke når hun har pledd. Siste kveldsturen blir alltid rett før vi legger oss, og en til liten runde når hun våkner førstegangen og om hun gir tegn på at hun må ut. Det har vært tilfeller der vi har vært ute, men fortsatt tisser hun i pleddet hun har i buret en time/halvtime senere, selvom jeg vet hun klarer å holde seg lengere enn det. Hun vet ihvertfall det å si ifra når hun må ut, men det er noe hun ikke gjør om hun har pledd. Jeg prøver faktisk å lufte ho så mye som jeg kan, og merk at dette er noe som skjer BARE på natta NÅR hun har pledd. De gangene hun har måttet sove uten, har det ikke vært uhell. Jeg spurte faktisk om hjelp, ikke kritikk og fordommer. Er det noe dere lurer på så spør nestegang, så svarer jeg, istedenfor å peke finger med en eneste gang.

Skrevet

Glemte vell også å nevne at vi står opp rundt 10-12 på morgenen, og det første som skjer da er at hun får mat og vann, også langtur. Siden hun også har fått mye vann på morgenen, så VET jeg at jeg må ut med hun kanskje under en time senere bare for å tisse, og etter det klarer hun å holde seg i opptil 5 timer før hun sier ifra at hun må ut igjen, akkurat det samme gjelder på natten, men på natten så er det lite lyd om hun ikke har pledd. Jeg tar jo henne ut OM hun sier ifra, men om hun ikke sier ifra så vet jeg jo ikke? At hun setter seg opp på natten når hun har pledd, kommer med 2 klagelyder med 5 sekunders mellomrom forså å tisse, gir meg ikke nok tid til å hive på meg en t-skjorte engang.

Skrevet

Hva med å sette på en alarm om natten sånn at du kan være i forkant og ta henne ut?

Å peke på et pledd med tiss og si "fy" vil hunden aldri forstå noe av. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår valp sover også i bur og har aldri tisset i buret. Men han har ikke pledd eller madrass i buret, for disse spiser han opp. Har prøvd mange ulike typer. Å være løs om natten har vi ulike erfaringer med, største problemet er at han spiser alt som er av tekstil og får trøbbel med magen pga det. Pluss at vi må erstatte det han ødelegger. På dagtid liker han å være i buret, men da er alltid døra åpen og han går dit av fri vilje. 

Vet det finnes skinn som væske går rett igjennom, så det skal være litt valpesikkert (vår spiste det opp...). Ellers så tenker jeg at hunden ikke tar skade av å ligge i buret uten pledd. Det er ikke for evig og alltid, buret er stort nok og andre løsninger funker ikke. Så lenge hun har tilgang på andre liggeflater på dagtid så er det jo variasjon.

Anonymkode: d94ae...9f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet de jeg kjenner sommhar valp, tar den med ut på natta for å kunne få tisse. En hund vil ikke tisse der hvor den sover, derfor det funker uten teppe, men virker som om du kanskje kunne trent bort dette med ås tå opp midt på natta og tatt hunden med ut en liten tissetur til hun fint kan sove med teppe gjennom natten.

Når det er sagt, så må rommet/huset "hunde-sikres" på lik linje som du må "baby-sikre" et hus. Alt av lednigner må surres inn i slik beskyttende plastik greie, alt av knjseligr gjenstander må settes på utilgjengelige steder. Har akkurat samme problem med mine katter, planter og pynt kan jeg ikke ha fremme lengre da de bare river det ned. Men en hund er lettere å trene opp, og tingene kan nok settes på plass etter litt trening, men fjernes i første omgang når hun blir "forlatt" alene. Nå tenker jeg selvsagt til tiden når hun blir for stor for buret.

Anonymkode: d1d0c...8cd

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet de jeg kjenner sommhar valp, tar den med ut på natta for å kunne få tisse. En hund vil ikke tisse der hvor den sover, derfor det funker uten teppe, men virker som om du kanskje kunne trent bort dette med ås tå opp midt på natta og tatt hunden med ut en liten tissetur til hun fint kan sove med teppe gjennom natten.

Når det er sagt, så må rommet/huset "hunde-sikres" på lik linje som du må "baby-sikre" et hus. Alt av lednigner må surres inn i slik beskyttende plastik greie, alt av knjseligr gjenstander må settes på utilgjengelige steder. Har akkurat samme problem med mine katter, planter og pynt kan jeg ikke ha fremme lengre da de bare river det ned. Men en hund er lettere å trene opp, og tingene kan nok settes på plass etter litt trening, men fjernes i første omgang når hun blir "forlatt" alene. Nå tenker jeg selvsagt til tiden når hun blir for stor for buret.

Et lite ekstra tips er å få tak i slike vetrinær-padder som trekker godt til seg urin, ha det i buret isteden for pledd, da de fint bare kan kastes. Enn så lenge dere trener henne opp :) Min venninne hadde slikt på badet, og valpen der i huset forsto at hun hadde lov å gå der om hun ikke greide holde seg :)  

AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat sånn kjefting jeg mente når jeg sa jeg syns synd på valpen. Nei og fy. Hun aner ikke hva du mener, og kan bli usikker og redd. Spesielt fordi du aller mest sannsynlig gjør dette etter hun har tisset, og hunden ser at du da lager skumle lyder (mørk stemme, ser skummel ut fordi du peker ned mot noe og sier noe på den måten) og tar ut pleddet. Hun er ikke i stand til å skjønne sammenhengen i det hele tatt, det er totalt uforståelig for henne, og hun kan ikke norsk, så hun vet ikke hva lydene (nei og fy) betyr. 

For henne er det ingen sammenheng med tissingen og din reaksjon. Hun vil ikke lære å koble det.

Og som andre sier, du må valpesikre, og du kan feste grindene med strips feks slik at de ikke faller ned om hun hopper på dem. 

Anonymkode: b5de9...79f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte tissematter ved døra til valpen vår, så de gangene han ikke greide å holde seg løp han dit i stedet for å tisse der det passet han. Og etter hver tissing på matten så roste vi, og gikk umiddelbart ut en kort tur, så han forbandt tissing med å stelle seg ved døren, og å tisse med å være ute. Etterhvert brukte han ikke tissematten mere og bare gikk til døra og kikket på oss for å signalisere at han måtte ut å tisse . De tissemattene er geniale! Ikke skift de etter 1 tissing, når det er tiss der fra før så tisser de der igjen. Når hunden tisser på gulvet før første gang den tisser på matten så tørk tisset og smitt av litt av det på tissematten og sett hunden ved tissematten og snakk mykt til den , så den lukter og ser at der er tisset.

Anonymkode: 88260...c35

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Labbemixen skrev:

Glemte vell også å nevne at vi står opp rundt 10-12 på morgenen, og det første som skjer da er at hun får mat og vann, også langtur. Siden hun også har fått mye vann på morgenen, så VET jeg at jeg må ut med hun kanskje under en time senere bare for å tisse, og etter det klarer hun å holde seg i opptil 5 timer før hun sier ifra at hun må ut igjen, akkurat det samme gjelder på natten, men på natten så er det lite lyd om hun ikke har pledd. Jeg tar jo henne ut OM hun sier ifra, men om hun ikke sier ifra så vet jeg jo ikke? At hun setter seg opp på natten når hun har pledd, kommer med 2 klagelyder med 5 sekunders mellomrom forså å tisse, gir meg ikke nok tid til å hive på meg en t-skjorte engang.

Når hun ikke sier ifra og dere VEIT at det skjer så får dere stå opp å ta henne ut. Selv om hun ikke sier noe. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...