Gå til innhold

Kul i tannkjøttet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! De 2 siste dagene har jeg hatt en kul over fortennene på høyre side, nesten helt øverst i tannkjøttet. Det var ganske ømt, og jeg har hatt det et par ganger tidligere, da gikk det vekk av seg selv. 

Men i går mens jeg snakket med en kompis kjente jeg plutselig at den sprakk, og en grønn bitteliten klump kom ut.... Nå er det bare bittelitt ømt, men ingen klump lenger.

Vet noen hva dette kan være?

Til info så snuser jeg(har lurt litt på om det er derfor), men har god munnhygiene, bruker corsodyl og elektrisk tannbørste osv. 

Anonymkode: aa3dd...019

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei! De 2 siste dagene har jeg hatt en kul over fortennene på høyre side, nesten helt øverst i tannkjøttet. Det var ganske ømt, og jeg har hatt det et par ganger tidligere, da gikk det vekk av seg selv. 

Men i går mens jeg snakket med en kompis kjente jeg plutselig at den sprakk, og en grønn bitteliten klump kom ut.... Nå er det bare bittelitt ømt, men ingen klump lenger.

Vet noen hva dette kan være?

Til info så snuser jeg(har lurt litt på om det er derfor), men har god munnhygiene, bruker corsodyl og elektrisk tannbørste osv. 

Anonymkode: aa3dd...019

Det kan hende at du har råte i en tann, råte i tannrot eller kjevebein. Jeg ville kontaktet tannlege så snart som mulig. 

Anonymkode: 30630...88c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slike byller er typiske ved tannråte som har gått langt (til tannrota eller kjevebeinet).

• Liker 1
Skrevet

Skal til tannlegen på mandag faktisk, så skal høre med hun da! 

Vet dere hva som må gjøres om det er tannråte? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Bergenbergen skrev:

Hvis tannrota er angrepet av tannråte, så bruker tannlegene å foreslå rotfylling. Fortell tannlegen at dette har hendt flere ganger, og fortell også om detaljene (smerter, grønt puss som kom ut av byllen).

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Bergenbergen skrev:

Hvis du får veldig vondt før du kommer deg til tannlegen, spør på et apotek angående smertestillende som hjelper bra og dosering. Tannleger og apotek anbefaler ofte å kombinere paracet  og Ibux, MEN det er viktig å få vite fra fagpersoner (apotek,  tannlege eller lege) hvor mye du kan  ta dersom du skal kombinere disse 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...