AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #2 Skrevet 26. april 2018 Når man vet at man kommer inn Altså så fort som mulig i løpet av juli slik at man får stipend innen man flytter ut Anonymkode: 8bb67...521
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #3 Skrevet 26. april 2018 Så hvis man går privatskole, kan man søke nå? Anonymkode: 20e6f...e33
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #4 Skrevet 27. april 2018 Hvis du vet du har skoleplass så søker du så fort lånekassa åpner for søknad neste semester. Anonymkode: 04f34...29a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #5 Skrevet 27. april 2018 Når åpner søknad for neste semester? Anonymkode: 20e6f...e33
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #6 Skrevet 27. april 2018 Søknaden er åpen, den finner du på forsiden på lanekassen.no. Så lenge du har bekreftet skoleplass kan du søke. Om jeg husker rett er november soste frist for å søke studiestøtte. Anonymkode: 97fa6...d75
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #7 Skrevet 27. april 2018 Når du har fått skoleplass. Anonymkode: e3598...33f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #8 Skrevet 27. april 2018 Så hvis jeg har en pågående bachelor, så kan jeg søke nå? Hvorfor skulle jeg ikke kunne søke for 3 år fremover, allerede ved starten av 1. semester? Anonymkode: 20e6f...e33
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #9 Skrevet 27. april 2018 Jeg søkte i går, skal til på siste året av bachelor Anonymkode: 296ca...1bc
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #10 Skrevet 27. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis jeg har en pågående bachelor, så kan jeg søke nå? Hvorfor skulle jeg ikke kunne søke for 3 år fremover, allerede ved starten av 1. semester? Anonymkode: 20e6f...e33 Ja. Det er fordi vilkårene for å få innvilget støtte avhenger av flere ulike faktorer, eksempelvis studieprogresjon, utenlandsopphold etc. Så fremt søknaden din behandles automatisk vil du jo få innvilget støtte innen et par dager, så da ser jeg egentlig ikke problemet med å søke hvert år. Det er jo verre når det må behandles manuelt, men da må man jo søke for ett år om gangen. Anonymkode: e3598...33f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #11 Skrevet 27. april 2018 Jeg tror du kan søke allerede nå, og senest i november. Hvis du skal begynne på et nytt studie må du vente til du har fått studieplass, mens du kan søke nå hvis du f.eks er på førsteåret av en bachelor. Du får ikke pengene får i august uansett, men det er jo greit å søke tidlig for å unngå å havne bakerst i køen i juli Anonymkode: f1041...5da
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #12 Skrevet 27. april 2018 Hvis jeg rett etter Bachelor-året (neste år) skal utdanne meg videre uten noe friår i mellom: Hvordan blir det da? Og hvis jeg tar et friår i mellom; mister jeg et år med Lånekasse-støtte? Lånekassen støtter deg vel til du er 28, uavhengig av hvor mye/lite utdanning/vs. friår du har? Anonymkode: 20e6f...e33
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #13 Skrevet 28. april 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvis jeg rett etter Bachelor-året (neste år) skal utdanne meg videre uten noe friår i mellom: Hvordan blir det da? Og hvis jeg tar et friår i mellom; mister jeg et år med Lånekasse-støtte? Lånekassen støtter deg vel til du er 28, uavhengig av hvor mye/lite utdanning/vs. friår du har? Anonymkode: 20e6f...e33 Du får støtte til inntil 8år med studier. De trenger ikke være sammenhengende. Tar du friår, begynner rentene å løpe på lånet. Anonymkode: d31d9...6ac
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #14 Skrevet 28. april 2018 Så hvis jeg tar et friår, så løper rentene resten av de resterende 5 årene jeg studerer etter det friåret også? Eller løper rentene kun på friåret? Hvordan bør man fordele 8 års studier? Tar en bachelor på 3 år nå. 5 år igjen: anbefales det å ta en bachelor til, og så en master, eller 5 enkeltårskurs, eller? Anonymkode: 20e6f...e33
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #15 Skrevet 28. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis jeg tar et friår, så løper rentene resten av de resterende 5 årene jeg studerer etter det friåret også? Eller løper rentene kun på friåret? Hvordan bør man fordele 8 års studier? Tar en bachelor på 3 år nå. 5 år igjen: anbefales det å ta en bachelor til, og så en master, eller 5 enkeltårskurs, eller? Anonymkode: 20e6f...e33 Når du etter friåret skal begynne å studere igjen kan du sikkert be om betalingsutsettelse på det ene året du da har lån for. Men hvorfor spør du ikke bare lånekassen om dette så er du sikker i stedet for å spørre her inne? Er bare å sende melding til dem når du logger inn på lånekassen. Anonymkode: 4a9d4...162
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #16 Skrevet 28. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når du etter friåret skal begynne å studere igjen kan du sikkert be om betalingsutsettelse på det ene året du da har lån for. Men hvorfor spør du ikke bare lånekassen om dette så er du sikker i stedet for å spørre her inne? Er bare å sende melding til dem når du logger inn på lånekassen. Anonymkode: 4a9d4...162 Det TS lurer på står også meget godt forklart på Lånekassen sine sider. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så hvis jeg tar et friår, så løper rentene resten av de resterende 5 årene jeg studerer etter det friåret også? Eller løper rentene kun på friåret? Hvordan bør man fordele 8 års studier? Tar en bachelor på 3 år nå. 5 år igjen: anbefales det å ta en bachelor til, og så en master, eller 5 enkeltårskurs, eller? Anonymkode: 20e6f...e33 Nei, rentene løper kun det ene året. I løpet av det ene året kan du søke om betalingsutsettelser slik at du slipper å betale ned på lånet ditt i løpet av friåret. De færreste trenger vel 8 års studier. De som bruker så lang tid gjør det gjerne på grunn av omvalg, studier som i utgangspunktet er lange samt sykdom. De 8 årene med støtte er et tilbud fra Lånekassen, men det er jo langt mer økonomisk å ta for eksempel en master på 5 år og gå ut i arbeid for å begynne å tjene penger. Så hvordan du skal fordele det og hva slags kombinasjoner du skal velge avhenger jo helt av hva du vil og studieretningen din. Anonymkode: e3598...33f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #17 Skrevet 28. april 2018 En master på 5 år krever jo 3 års bachelor først = 8 år. Jeg har behov for ''friheten'' og det studentsosiale/vs. jobbsosiale, vil nok verdsette et par år ekstra på skolen i det lange løp. Hvis jeg f.eks. har 2 genuine superinteresser: 3 års bachelor på hver. Høres vel ok ut? Da må jeg velge mellom 2 1-årsstudier eller en 2-årig master til slutt. Man får altså ikke lov til å studere etter x antall studieår? Anonymkode: 20e6f...e33
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #18 Skrevet 28. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En master på 5 år krever jo 3 års bachelor først = 8 år. Jeg har behov for ''friheten'' og det studentsosiale/vs. jobbsosiale, vil nok verdsette et par år ekstra på skolen i det lange løp. Hvis jeg f.eks. har 2 genuine superinteresser: 3 års bachelor på hver. Høres vel ok ut? Da må jeg velge mellom 2 1-årsstudier eller en 2-årig master til slutt. Man får altså ikke lov til å studere etter x antall studieår? Anonymkode: 20e6f...e33 En mastergrad oppnår du med å ha en Bachelor (3år) og så søke seg inn på master (2år) som totalt blir 5 år. Evt. søke direkte på et 5årig integrert masterstudie (men da trenger du ikke en bachelor i bunn, bare de forutsette forkunnskapene fra vgs). Da har du enda 3 år igjen med støtte fram lånekassen. Det kan brukes til en ny bachelor (3år). Eller en ny mastergrad (2 år om en bygger på bacheloren en har), og et årsstudie (1år). Du kan være evig student om du ønsker, men du får kun støtte hos lånekassen i 8 år, etter det må du finne penger til livetsopphold et annet sted. Anonymkode: ba55f...3ce
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #19 Skrevet 28. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En master på 5 år krever jo 3 års bachelor først = 8 år. Jeg har behov for ''friheten'' og det studentsosiale/vs. jobbsosiale, vil nok verdsette et par år ekstra på skolen i det lange løp. Hvis jeg f.eks. har 2 genuine superinteresser: 3 års bachelor på hver. Høres vel ok ut? Da må jeg velge mellom 2 1-årsstudier eller en 2-årig master til slutt. Man får altså ikke lov til å studere etter x antall studieår? Anonymkode: 20e6f...e33 Nei. En bachelor er på 3 år. En master er på 2 år. Det blir 5 år. Men for all del. Studer så lenge du vil. Det vil imidlertid ikke si at det er særlig fornuftig verken jobbmessig eller økonomisk. Når du søker jobb kan du fort havne mellom to stoler. Anonymkode: e3598...33f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #20 Skrevet 28. april 2018 De 3 siste årene etter en master kan ikke være så avgjørende for om du får jobb ell ikke, som om du dro rett etter master? Man kan jo også ta master i andre type fag enn det du har. Vet om folk som har idrettsbachelor men master i markedsføring. Anonymkode: 20e6f...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå