Gå til innhold

Referanser - jeg sliter... Hvem kan jeg bruke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på et jobbintervju til uka og har fått beskjed om å ha med meg en liste med tre referanser. 

Mitt forrige arbeidsforhold varte i ni år. Bedriften gikk konkurs for noen måneder siden og jeg får ikke tak i daglig leder, han svarer verken på epost, SMS eller Messenger og tar ikke telefonen når jeg ringer. Jeg har kontakt med et par kolleger jeg kan bruke som referanse.

Han som var sjefen på arbeidsplassen før det døde av kreft for et par år siden og jeg har ikke holdt kontakten med så mange av kollegene mine derfra, så jeg har strengt tatt ingen referanse derfra. Jeg har et par av kollegene mine derfra som venner på Facebook - burde jeg kontakte dem og høre om de kan være referanse for meg, selv om det har gått snart 10 år siden jobbet sammen?

Er det andre jeg kan bruke som referanser? Er litt rusten når det gjelder jobbsøking kan man si.

Anonymkode: cf112...476

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å føre opp andre enn de man har jobbet med. 

En fra idrettslaget, menigheten eller annen fritidsaktivitet. 

Lærer er vel ikke aktuelt for deg, men kursholder eller lignende? 

Selv om det står tre, så kan det være de er fornøyd med 2. Én tidligere kollega, og en som kjenner deg utenfor jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Det går an å føre opp andre enn de man har jobbet med. 

En fra idrettslaget, menigheten eller annen fritidsaktivitet. 

Lærer er vel ikke aktuelt for deg, men kursholder eller lignende? 

Selv om det står tre, så kan det være de er fornøyd med 2. Én tidligere kollega, og en som kjenner deg utenfor jobb. 

Det stod spesifikt tre i eposten fra hun jeg skal i intervju med. Bør jeg ringe og sjekke om hun aksepterer bare to? Eller kan jeg ta sjansen og komme på intervjuet med to referanser og si at "that's it" med en kjapp forklaring på at eks sjef har gått bort og at jeg ikke har kontakt med kollegene fra den arbeidsplassen? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stod spesifikt tre i eposten fra hun jeg skal i intervju med. Bør jeg ringe og sjekke om hun aksepterer bare to? Eller kan jeg ta sjansen og komme på intervjuet med to referanser og si at "that's it" med en kjapp forklaring på at eks sjef har gått bort og at jeg ikke har kontakt med kollegene fra den arbeidsplassen? 

TS

Ring og sjekk om det er to og forklar hvorfor. Men pass på at du har referansene fra kollegaene dine. De kan jo både gå god for forklaringen din pluss si hvordan du er som arbeidstaker. 

Men hvor mange referanser har du? Hvor mange har du fra forrige arbeidsplass og hvor mange kommer du til å forsøke å få fra arbeidsplassen du hadde for 10 år siden?

Anonymkode: b5822...b4a

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring og sjekk om det er to og forklar hvorfor. Men pass på at du har referansene fra kollegaene dine. De kan jo både gå god for forklaringen din pluss si hvordan du er som arbeidstaker. 

Men hvor mange referanser har du? Hvor mange har du fra forrige arbeidsplass og hvor mange kommer du til å forsøke å få fra arbeidsplassen du hadde for 10 år siden?

Anonymkode: b5822...b4a

Vi var to som jobbet heltid på siste arbeidsplass, så jeg tenkte å bruke den kollegaen som også jobbet heltid. Hun jobbet der da jeg begynte, så vi har kjent hverandre lenge. De andre er deltidsansatte som jobbet mellom 20 og 50% stilling og det var mer "gjennomtrekk" blant de, de fleste jobbet hos oss et år eller to, så de kjenner meg ikke like godt. 

Fra arbeidsplassen for 10 år siden er det et par stykker jeg har tenkt å kontakte. 

Ellers kan jeg høre med et par av de jeg har sunget i kor sammen med de siste årene, for å få med noen som kjenner meg utenfor jobb om det er nødvendig.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt, forklart situasjonen og spurt hvem de ønsker at du skal velge.

En fra frivillig aktivitet/organisasjon du har drevet med, en kollega og kanskje en veileder e.l. hvis det ikke er 20 siden du studerte?

Anonymkode: 531f4...fa9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...