AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #1 Skrevet 26. april 2018 Går det fint å få barn mens mannen studerer? Jeg har god inntekt og i fast jobb. Han har ett barn fra før så betaler jo litt der også. Anonymkode: e539e...5f5
Morgenrøden Skrevet 26. april 2018 #2 Skrevet 26. april 2018 Hvis det er det økonomiske du lurer på, så vil i utgangspunktet ikke det endre seg ved at du blir gravid og senere går ut i permisjon/får utbetalt foreldrepenger. Det er noen unntak; NAV dekker ikke den delen av inntekten som overstiger 6 ganger grunnbeløpet i folketrygden eller at dere velger den lengste foreldrepengeperioden med 80 % dekningsgrad. Litt usikker på om det var svar på det du lurte på..
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #3 Skrevet 27. april 2018 Jeg lurer også på noe lignende, men her er det omvendt. Jeg skal studere og mannen skal jobbe. Hva om fødsel er etter endt/fullført studie? Er det midt i studiene får man vel permisjon og noe penger tilsvarende studielånet? Det er det økonomiske jeg tenker på her, da det jo ikke er garantert at jeg får jobb etter studiene. I yrket mitt er det også vanskelig å få fast. Jeg har allerede jobbet noen år i vikariater. Har tenkt å ta en master om jeg ikke får fast jobb innen høsten, og vurderer å utnytte dette til å få litt mer rettigheter som gravid. Har hørt at du nesten ikke får noen ting som gravid og arbeidsledig. Kan hende jeg får vikariater igjen, men hvordan er det med permisjon der? La oss si vikariatet varer til 1.juli, og du må ut i permisjon i mai. Hva slags økonomiske rettigheter har du da? Dessuten er det vel en dårlig taktikk ovenfor evt videre jobb på den arbeidsplassen? Du har jo ingenting å komme tilbake til heller, siden det ikke er fast. Kan hende jeg får fast jobb etter master, jeg håper det. Men det er større sjans for vikariat. Anonymkode: 0edb2...13d
Morgenrøden Skrevet 27. april 2018 #4 Skrevet 27. april 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer også på noe lignende, men her er det omvendt. Jeg skal studere og mannen skal jobbe. Hva om fødsel er etter endt/fullført studie? Er det midt i studiene får man vel permisjon og noe penger tilsvarende studielånet? Det er det økonomiske jeg tenker på her, da det jo ikke er garantert at jeg får jobb etter studiene. I yrket mitt er det også vanskelig å få fast. Jeg har allerede jobbet noen år i vikariater. Har tenkt å ta en master om jeg ikke får fast jobb innen høsten, og vurderer å utnytte dette til å få litt mer rettigheter som gravid. Har hørt at du nesten ikke får noen ting som gravid og arbeidsledig. Kan hende jeg får vikariater igjen, men hvordan er det med permisjon der? La oss si vikariatet varer til 1.juli, og du må ut i permisjon i mai. Hva slags økonomiske rettigheter har du da? Dessuten er det vel en dårlig taktikk ovenfor evt videre jobb på den arbeidsplassen? Du har jo ingenting å komme tilbake til heller, siden det ikke er fast. Kan hende jeg får fast jobb etter master, jeg håper det. Men det er større sjans for vikariat. Anonymkode: 0edb2...13d Hvis du først føder når studiene er over, har du ingen rettigheter hos Lånekassen og får engangsstønad fra NAV, hvis du ikke har hatt pensjonsgivnende inntekt på mer enn halvparten av grunnbeløpet i folketrygden det siste året. Da får du foreldrepenger beregnet ut ifra det. Du vil få det samme utbetalt i foreldrepenger som du har utbetalt i dagpenger, dersom du er arbeidsledig. Om kontrakten i et vikariat går ut mens du har permisjon, påvirker ikke det noe. Foreldrepengene beregnes før du går ut i permisjon og gjelder hele foreldrepengeperioden. Har du ingenting å gå tilbake til etter permisjonen, må du søke jobb mot slutten av permisjonen hvis dere er økonomisk avhengig av din inntekt. Hvordan arbeidsgiver reagerer er helt umulig å si, men mest sannsynlig blir de ikke kjempehappy dersom vikarer må ut i fødselspermisjon.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #5 Skrevet 27. april 2018 På 26.4.2018 den 22.12, AnonymBruker skrev: Går det fint å få barn mens mannen studerer? Jeg har god inntekt og i fast jobb. Han har ett barn fra før så betaler jo litt der også. Anonymkode: e539e...5f5 Det vil nok gå fint Anonymkode: 80331...e74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå