s0la Skrevet 28. april 2018 #41 Del Skrevet 28. april 2018 Hahaha for en regel. Særeste jeg har hørt! Ser stygt ut... wow Kunne skjønt det om det handlet om sterk lukt f.eks. Men likevel rart. Nei det finnes nok større og viktigere ting å bry seg om her i verden tenker jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #42 Del Skrevet 28. april 2018 Reglene om at det ikke er lov med klestørk offentlig om søndagen er fra gamle dager, og jeg tror også at den er ganske særnorsk. I andre land har jeg ikke hørt om lignende. Mange av de gamle husordensreglene forsvinner etterhvert som tiden går. Det er opptil de yngre å engasjere seg i styrene i borettslag og sameier, og få banket igjennom at endel av de gamle reglene er moden for søppelhaugen. Jeg bodde en stund i et sameie i Oslo der det skulle være stille i "middagstiden", og denne tiden var fra kl. 16.00-17.30. Regelen gjeldt også utendørs: Altså ikke lov for barna å leke ute dersom de ikke var stille som mus. Dette var tidspunktet mannfolkene i gamle dager kom sliten hjem fra jobben og hvilte på sofaen mens de hjemmeværende fruene ryddet opp etter å ha laget og servert middag. Denne regelen fikk vi skrotet, og den dukker nok ikke opp igjen. Vi hadde forøvrig også tullereglene om tørking av tøy, men fikk ikke skrotet dette mens jeg bodde der. Merkelig nok var det flere av de yngre som også synes det var helt horribelt å se klesvask på en søndag. Anonymkode: 75a01...d0b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 28. april 2018 #43 Del Skrevet 28. april 2018 Selv om borettslaget har regler som skal hindre klestørk på balkongen på søndager, er det ikke sikkert laget ville vunnet frem med sitt syn om det opprørske unge paret skulle forfølge pålegget i rettssystemet. https://m.nettavisen.no/nyheter/ektepar-brukte-folie-for-a-forhindre-innsyn-ble-stevnet-av-sameie/3423409222.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bifftomat Skrevet 28. april 2018 #44 Del Skrevet 28. april 2018 En sånn filleting, hadde jeg ikke giddet å henge meg opp i. Kanskje er det mer praktisk for dem å vaske klær i helgene, for å få resten av hverdagen til å gå rundt? klær tørker ofte bedre ute på denne årstiden også. Høres ut som et gammelt borettslag med disse reglene. Hvis det plager deg, kan du jo la være å se? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #45 Del Skrevet 28. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I mitt tidligere borettslag var det også forbud mot klestørk på søndager. Etterhvert som generajsonene endres ble det til at de som ville tørke klær på søndager gjorde det på sin egen altan, og ikke på de store tørkestativene borettslaget hadde i felleshagen. En helt grei løsning for alle parter. Det borettslaget hadde også regel om middaghvil/stilletid fra 16-17.30, noe som irriterte meg grønn da jeg flyttet inn og skulle pusse opp. Etterhvert som jeg også fikk krevende jobb og syns det var kjekt med en strekk på sofaen etter middag, så jeg nytten av denne regelen. Det gjorde også toleransen for bråk seinere på kvelden høyere, fordi alle hadde fått en stilleperiode på ettermiddagen. Alt man syns er idiotisk fordi man ikke er enig trenger altså ikke være det. Tilpasning og dialog er et greit utgangspunkt, fra begge sider såklart. Anonymkode: 86aad...bca I dag er arbeidslivet mye mer variert enn "i gamle dager". Det er ikke lenger sånn at 95% kommer hjem fra jobb kl. 16.00. I gamle dager stengt blant annet alle butikker tidlig på ettermiddagen ("langåpent" torsdag helt til kl. 19.00!). Mor stelte hjemme, og det var utenkelig for far å stikke innom butikken på vei hjem fra jobben. Ingen barn skulle hentes i barnehagen. Det var helt stille i gatene etter kl. 16.00. Anonymkode: 75a01...d0b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 28. april 2018 #46 Del Skrevet 28. april 2018 Noen burde virkelig foreslå endringer i det borettslagets reglement. Av alle tullete regler så er regel mot å henge ut klesvask en av de dummeste jeg vet om. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bifftomat Skrevet 28. april 2018 #47 Del Skrevet 28. april 2018 8 minutter siden, s0la skrev: Hahaha for en regel. Særeste jeg har hørt! Ser stygt ut... wow Kunne skjønt det om det handlet om sterk lukt f.eks. Men likevel rart. Nei det finnes nok større og viktigere ting å bry seg om her i verden tenker jeg. Hørte det ikke ble hengt undertøy synlig før også, og at dameundertøyet ikke kunne henge ved siden av herreundertøyet. Da lo jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. april 2018 #48 Del Skrevet 28. april 2018 Jeg synes at man skal sette seg inn i og følge reglene der man bor. Dette gjelder selv om man skulle synes reglene er helt dustete. Regler endres som følge av forslag til generalforsamling/årsmøte - så dersom man har lyst til å få slutt på dustete regler må man engasjere seg der. Har selv bodd i blokk hvor vasketiden på søndag var alt for begrenset. Dette ble endret til det bedre etter forslag fra engasjerte beboere. Så selv om jeg synes at regelen som er brutt er helt dust, er det dessverre i min verden enda mer dustete å ikke følge reglene der man bor. Jeg hadde gått til styret hvis et regelbrudd hadde plaget meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #49 Del Skrevet 28. april 2018 10 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg synes at man skal sette seg inn i og følge reglene der man bor. Dette gjelder selv om man skulle synes reglene er helt dustete. Regler endres som følge av forslag til generalforsamling/årsmøte - så dersom man har lyst til å få slutt på dustete regler må man engasjere seg der. Har selv bodd i blokk hvor vasketiden på søndag var alt for begrenset. Dette ble endret til det bedre etter forslag fra engasjerte beboere. Så selv om jeg synes at regelen som er brutt er helt dust, er det dessverre i min verden enda mer dustete å ikke følge reglene der man bor. Jeg hadde gått til styret hvis et regelbrudd hadde plaget meg. Vi gikk til styret, men problemet var at det var så mange eldre i borettslaget og de ville ikke tillate klestørk på verandaene i det hele tatt. Det var forbudt uansett ukedag. Antar at reglene ble forandret etterhvert Blokkene lå på rekke, man måtte gå på soverommene for å se bak på neste blokk og verandaene der. Jeg påpekte dette, at man faktisk måtte stå i vinduet på soverom for å se vår klestørk på vår veranda. Men nei, det hjalp ikke. Nå skal det sies at tørkemulighetene ellers var svært begrenset, noen få korte snorer på en bitteliten luftebalkong som ble delt av to naboer. Anonymkode: a69bf...405 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. april 2018 #50 Del Skrevet 28. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi gikk til styret, men problemet var at det var så mange eldre i borettslaget og de ville ikke tillate klestørk på verandaene i det hele tatt. Det var forbudt uansett ukedag. Antar at reglene ble forandret etterhvert Blokkene lå på rekke, man måtte gå på soverommene for å se bak på neste blokk og verandaene der. Jeg påpekte dette, at man faktisk måtte stå i vinduet på soverom for å se vår klestørk på vår veranda. Men nei, det hjalp ikke. Nå skal det sies at tørkemulighetene ellers var svært begrenset, noen få korte snorer på en bitteliten luftebalkong som ble delt av to naboer. Anonymkode: a69bf...405 Tragisk. Jeg mener likevel at man må følge (idiotiske) regler - ellers får man sure og vanskelige naboer. Og så hadde jeg tatt opp saken hvert eneste år på generalforsamlingen. Kanskje det også er mulig å gjøre forslaget mer spiselig? Ingen klestørking på balkong før kl 11? Klesvasken kan ikke være synlig fra andres balkong? Eller kanskje man må alliere seg med noen andre i laget for å finne ut hvor dypt denne regelen egentlig er forankret? Det er en grunn til at jeg bor i selveiet leilighet og ikke borettslag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #51 Del Skrevet 28. april 2018 56 minutter siden, Blondie65 skrev: Tragisk. Jeg mener likevel at man må følge (idiotiske) regler - ellers får man sure og vanskelige naboer. Og så hadde jeg tatt opp saken hvert eneste år på generalforsamlingen. Kanskje det også er mulig å gjøre forslaget mer spiselig? Ingen klestørking på balkong før kl 11? Klesvasken kan ikke være synlig fra andres balkong? Eller kanskje man må alliere seg med noen andre i laget for å finne ut hvor dypt denne regelen egentlig er forankret? Det er en grunn til at jeg bor i selveiet leilighet og ikke borettslag! Helt enig i at man må følge regler, og det gjorde vi også. Vi bodde der ikke så lenge, upraktisk med dårlige tørkemuligheter med en liten baby Vi flyttet til egen bolig og har ikke angret en dag! Anonymkode: a69bf...405 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #52 Del Skrevet 28. april 2018 Get a life!!! Anonymkode: 23bb1...843 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #53 Del Skrevet 28. april 2018 4 timer siden, Blondie65 skrev: Tragisk. Jeg mener likevel at man må følge (idiotiske) regler - ellers får man sure og vanskelige naboer. Og så hadde jeg tatt opp saken hvert eneste år på generalforsamlingen. Kanskje det også er mulig å gjøre forslaget mer spiselig? Ingen klestørking på balkong før kl 11? Klesvasken kan ikke være synlig fra andres balkong? Eller kanskje man må alliere seg med noen andre i laget for å finne ut hvor dypt denne regelen egentlig er forankret? Det er en grunn til at jeg bor i selveiet leilighet og ikke borettslag! Nå synes jeg du virker høy på pæra. Selveierboliger/leiligheter kan ha vel så rigide ordensregler som et borettslag. Begge boformene har også et styre som styrer. Anonymkode: 05338...220 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. april 2018 #54 Del Skrevet 28. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå synes jeg du virker høy på pæra. Selveierboliger/leiligheter kan ha vel så rigide ordensregler som et borettslag. Begge boformene har også et styre som styrer. Anonymkode: 05338...220 Borettslag er ofte store med mange boenheter. Muligheten for gjennomslag for endring av regler blir dermed mindre. Jeg har sittet i styret i et sameie, så tror nok jeg har greie på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #55 Del Skrevet 28. april 2018 5 minutter siden, Blondie65 skrev: Borettslag er ofte store med mange boenheter. Muligheten for gjennomslag for endring av regler blir dermed mindre. Jeg har sittet i styret i et sameie, så tror nok jeg har greie på dette. Å sitte i styret betyr ikke at man har mer eller mindre greie på ting enn andre som også har sittet i styret. Borettslag og sameier kommer i alle størrelser. Endring av regler er forøvrig noe en generalforsamling må vedta, enten med 2/3 flertall eller med mer enn 50 % avhengig av sakens karakter. Anonymkode: 05338...220 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 28. april 2018 #56 Del Skrevet 28. april 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal se om jeg tør å henge noe ut i morgen.. er jo litt bad boy. Er noe med å kjenne at man levere litt farlig. Anonymkode: a56e0...ac4 En mann som både vasker og henger opp tøy OG er litt badboy! Tror du er drømmemannen for mange kvinner 😘 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #57 Del Skrevet 28. april 2018 Haha. Jeg trodde slike tulletegler var utdød😂 Anonymkode: 39dac...ecc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skeivskank Skrevet 28. april 2018 #58 Del Skrevet 28. april 2018 (endret) På 26.4.2018 den 21.49, AnonymBruker skrev: vi bor i blokk hvor det ikke er lov å tørke klær ute på søndager. I fjor flyttet det inn et ungt par under oss som jeg ikke har hatt noen problemer med INNTIL denne våren hvor de ar begynt å tørke klesvasken ute hele tiden - selv på søndager! Jeg synes det det er skjemmende og dirkete respektløst. Da jeg banket på og opplyste dem om reglementet i boretsslaget og ba dem om å flytte den inn, nektet de og ba MEG om å ta meg sammen. Som om det er jeg som har brutt reglemanget... Snakket med en annen nabo fra styret som også tok deres side.. Regner med at det at de kommer fra rikmannsfolk har noe med det å gjøre og at de kan gjøre som de vil. Hva kan jeg gjøre? Sende klage eller kan jeg ringe politet neste gang? Anonymkode: 90718...c5b Jeg må si du er svært konservativ TS. Bit tennene sammen og aksepter at andre lever en annen hverdag enn det du gjør. om du ikke tåler å se andre sitt tøy henge til tørk er vell enebolig et bedre alternativ for deg. Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Endret 29. april 2018 av Papirfly 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #59 Del Skrevet 28. april 2018 Godt du ikke er min nabo, skal høytrykkspyle huset i morgen... Anonymkode: 16899...3ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #60 Del Skrevet 28. april 2018 On 4/27/2018 at 12:24 PM, Trikken said: Jeg forståe ikke problemet, med noe av det. Er det ikke lov med klesvask ute? Eller grilling osv. Glad jeg har hus med stor hage, er i sentrum men man bråker jo med alt mulig når man ikke er på jobb. Dette var helt nytt for meg, bryr meg ikke om folk snekrer heller. Når skal de gjøre dette om ikke i helger. Så lenge det ikke er alltid. Null stress, jeg bor i borettslag hvor det ikke er lov til å henge opp klesvask på søndager, og det driter jeg i. Vil noen klage så får de bare klage, den dagen jeg slutter med det er den dagen jeg blir tvunget av borettslaget til å selge leiligheten eller noe, men de får bare ha lykke til med det. Anonymkode: d7b8b...751 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå