Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg trenger flotte innspill på å forbedre meg i arbeidshverdagen min. Noen som kan hjelpe?

Når jeg får inn et oppdrag og starter på det med en gang, går alt som smurt. Tidsporsjonering, struktur og stressfri oppgaveløsing går som en drøm. 

Problemet er de oppdragene som jeg av en eller annen grunn ikke starter på umiddelbart. Det kan være av saklige grunner (jeg må nå andre frister først), eller usaklige grunner (det er mer givende å bestille togbilletter og planlegge en reise). Disse oppgavene blir ofte liggende ikke til første mulige, ledige tidspunkt, men til siste liten slik at jeg kun har akkurat nok tid til å løse de og nå en evt. frist. Jeg har den evnen at jeg alltid klarer å forutsi nesten på minuttet hvor mye tid jeg minst trenger for å løse en gitt oppgave, men det er ikke uten unødvendig stress og hastverk.

Dette har jeg pekt ut som et absolutt område for personlig og profesjonell utvikling. Derfor: Hva er deres beste råd til å ta tak i og gå i gang med oppgaver som har blitt utsatt, uansett grunn, FØR tiden er i ferd med å renne ut?

Endret av Overrasket
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Skulle egentlig gjerne fortsatt hatt noen kloke råd på dette. :popcorn:

AnonymBruker
Skrevet

Få tavngstanker😂( er ikke så veldig sykelige de tankene altså , får bare vondt langt inn i hjerteroten) Her MÅ ting gjøres i den rekkefølgen jeg får de. Kan fravike hvis noe haster, men er rett tilbake til første innkommende oppgave først.

Anonymkode: 09563...a03

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg bruker å gjøre er å tenke over hva jeg trenger med en gang jeg våkner. For eks kan jeg tenke "idag i 5-tiden (eller kl 5) skal jeg ut og jogge". Jeg tenker ikke over om jeg vil eller ikke vil jogge. Jeg forteller meg selv at i 5-tiden skal jeg jogge

Da forbreder jeg mentalt fra starten av dagen til at jeg skal jogge i 5-tiden og overgangen blir mye enklere. 

Cluet er å bestemme seg for å gjøre noe, og ikke begynne å tenke om man heller har lyst å gjøre noe annet eller om man har lyst osv

Anonymkode: ba413...a32

AnonymBruker
Skrevet

Kan være sånn jeg også, men må bare ta nakketak på meg selv. Går ikke an å stresse så mye i siste liten, som jeg ofte kan gjøre! :)  Det handler om selvdisiplin. 

Anonymkode: 39b02...a15

Gjest Overrasket
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Få tavngstanker😂( er ikke så veldig sykelige de tankene altså , får bare vondt langt inn i hjerteroten) Her MÅ ting gjøres i den rekkefølgen jeg får de. Kan fravike hvis noe haster, men er rett tilbake til første innkommende oppgave først.

Anonymkode: 09563...a03

Du er inne på noe, jeg har så lite tvangstanker som det er mulig for et menneske å ha. Tror jeg.

6 minutter siden, Møh said:

skriv lister og hukk av for gjorte og velgjorte ting.

sett av 20 minutter til yoga og meditasjon etc.

bli effektiv.

følg ukes og dagplaner!

men husk å leve da ;) hehe

Bli effektiv ja. Det var jo et råd. 🤔
Jeg har forsøkt lister over gjøremål, men det er en aktivitet som bare tar tid. Det er mulig at jeg skal gi det et nytt forsøk. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg bruker å gjøre er å tenke over hva jeg trenger med en gang jeg våkner. For eks kan jeg tenke "idag i 5-tiden (eller kl 5) skal jeg ut og jogge". Jeg tenker ikke over om jeg vil eller ikke vil jogge. Jeg forteller meg selv at i 5-tiden skal jeg jogge

Da forbreder jeg mentalt fra starten av dagen til at jeg skal jogge i 5-tiden og overgangen blir mye enklere. 

Cluet er å bestemme seg for å gjøre noe, og ikke begynne å tenke om man heller har lyst å gjøre noe annet eller om man har lyst osv

Anonymkode: ba413...a32

Akkurat. Det er jo faktisk det jeg gjør med fysisk aktivitet, så jeg har jo tydeligvis evnen til dette. Jeg må bare lære å overføre den evnen på ting som allerede er på b-listen over gjøremål.

Gjest Overrasket
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan være sånn jeg også, men må bare ta nakketak på meg selv. Går ikke an å stresse så mye i siste liten, som jeg ofte kan gjøre! :)  Det handler om selvdisiplin. 

Anonymkode: 39b02...a15

Ja, det er jo det jeg spør om. Hvordan bli mer disiplinert med oppgaver som ikke påbegynnes umiddelbart.

Skrevet (endret)

Jeg må alltid sette av tid og fortelle meg selv at uansett hvor interessant dette prosjektet er eller ikke så krever det tiden min. Oppmerksomheten min når jeg leser og vurderer er fulltstendig tilhørende arbeidsgiver. Det har hjulpet meg. Samt kruttsterk kaffe. ;) Er det ikke interessant så later jeg som. Det er hva de betaler meg for.

Endret av Regn
Gjest Overrasket
Skrevet
11 minutter siden, Regn said:

Jeg må alltid sette av tid og fortelle meg selv at uansett hvor interessant dette prosjektet er eller ikke så krever det tiden min. Oppmerksomheten min når jeg leser og vurderer er fulltstendig tilhørende arbeidsgiver. Det har hjulpet meg. Samt kruttsterk kaffe. ;) Er det ikke interessant så later jeg som. Det er hva de betaler meg for.

Kjempesaker, du er ansatt som min personlige mentor fremover. 
I tillegg til å passe på meg på byen! :P

Skrevet
8 minutter siden, Overrasket skrev:

Kjempesaker, du er ansatt som min personlige mentor fremover. 
I tillegg til å passe på meg på byen! :P

Jeg får det aktivt, skjønner jeg ;) Spørs om ikke du må få en stilling som mitt reisefølge på turer i utlandet også. Ettersom jeg forstår vi begge er glad i reiser.

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Regn said:

Jeg får det aktivt, skjønner jeg ;) Spørs om ikke du må få en stilling som mitt reisefølge på turer i utlandet også. Ettersom jeg forstår vi begge er glad i reiser.

Ja! Jeg blir reisekompanjogen din, og du blir strukturøren min (finnes det noe som heter strukturør?). :skaal::tog:

Endret av Overrasket
Skrevet
3 minutter siden, Overrasket skrev:

Ja! Jeg blir reisekompanjogen din, og du blir strukturøren min (finnes det noe som heter strukturør?). :skaal::tog:

Knall. Dersom det ikke fins, så lager vi det yrket! 😎

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Regn said:

Knall. Dersom det ikke fins, så lager vi det yrket! 😎

Bare du passer på at deg ikke blir så mye organisering at jeg blir struktur-ør! :pinar: Det tror jeg ikke passer for meg. Hvor går første reise? (<- altså, du kan se hvorfor jeg blir distrahert).

Endret av Overrasket
Skrevet
Akkurat nå, Overrasket skrev:

Bare du passer på at deg ikke blir så mye organisering at jeg blir struktur-ør! :pinar: Det tror jeg ikke passer for meg. Hvor går første reise? (<- altså, du kan se hvorfor jeg blir distrahert).

Det går fint. Jeg lar meg også lett distrahere. Hmm. Glenfinnan Viaduct? Du lima jo inn et tog lengre oppe. :)

Gjest Overrasket
Skrevet
11 minutter siden, Regn said:

Det går fint. Jeg lar meg også lett distrahere. Hmm. Glenfinnan Viaduct? Du lima jo inn et tog lengre oppe. :)

Oh, damptog i Harry Potter-stil! 

Skrevet
2 minutter siden, Overrasket skrev:

Oh, damptog i Harry Potter-stil! 

Kan det passe?

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Regn said:

Kan det passe?

Jeg hadde ikke akkurat sagt nei, takk. Tar jeg ikke helt feil går rutetoget som går over viadukten helt til fergeforbindelsen til Isle of Skye.  

skye2_1504585c.jpg 

Hva tror du?

Endret av Overrasket
Skrevet
8 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg hadde ikke akkurat sagt nei, takk. Tar jeg ikke helt feil går rutetoget som går over viadukten helt til fergeforbindelsen til Isle of Skye.  

skye2_1504585c.jpg 

Hva tror du?

Perfekt! Og når kan vi dra, sa du?

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Regn said:

Perfekt! Og når kan vi dra, sa du?

Hei hei hei, du skal jo lære meg å ikke utsette oppgavene mine og ikke prokrastinere. 
Samme og, jeg kan utsette å lære det til senere ... Trenger du mer enn en time på å pakke?

Endret av Overrasket
Skrevet
11 minutter siden, Overrasket skrev:

Hei hei hei, du skal jo lære meg å ikke utsette oppgavene mine og ikke prokrastinere. 
Samme og, jeg kan utsette å lære det til senere ... Trenger du mer enn en time på å pakke?

Bra, du lærer fort, merker jeg! Selvfølgelig ikke. Klar på en halvtime!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...