Gå til innhold

Til dere muslimske kvinner på KG.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Årets fastemåned ramadan er rett rundt hjørnet. I den forbindelse lurer jeg på hva dere pleier å svare når folk spør hvorfor dere ikke faster. Selvfølgelig er det mange grunner til at noen ikke faster. Det er og en rekke grunner som gjør at man får unntak fra fasten, for eksempel om du er gammel, syk, ung, avhengig av medisiner, krevende mtp. fysisk jobb, gravid og så videre.

Likevel slipper vi kvinner å faste når vi har perioden vår. Så jeg lurer på hva dere svarer de som spør, OG spiser dere mat i offentligheten da? Jeg kunne selvfølgelig bedt de passe egne saker, sagt at jeg var syk eller noe. Men samtidig vil jeg ikke lyve. Kan jo også bare si at jeg har mensen, men det er dette med at "alle" blir oppdatert da. Ikke at det gjør meg så mye, men helg ærlig liker jeg det ikke. Liker ikke engang å spise foran familiemedlemmer selv om de ikke bryr seg.

Pleier likevel å spise ute med venner som ikke faster av ulike grunner når jeg selv ikke gjør det. I kantina på skolen kan du jo også møte på lærere eller elever som spør av ren nysgjerrighet.  

Vennligst hold deg til spørsmålet. Ikke lag en diskusjon om fasten generelt.

Hilsen videregående elev.

Anonymkode: 08eb1...fef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei på deg. Jente 20 her :) Når jeg har mensen under ramadan pleier jeg å være så diskret som mulig ang. spising, særlig foran familien eller andre som faster. Dette er av respekt og også som du skriver at man kanskkje ikke vil at alle skal bli oppdatert liksom. Folk pleier ikke egentlig å spørre hvorfor jeg ikke faster, men det har hendt at jeg bare har smilt og sagt 'hvorfor tror du', haha. Eller svare at det er fordi jeg ikke trenger å faste i dag.

Anonymkode: 4ac0d...8c6

AnonymBruker
Skrevet

Hallo:) 

Jeg har pleid å svare "hvis man er syk, på reise, har periode, ammer eller er gravid, skal man ikke faste". Da slipper jeg å røpe for mye.. Hvis det er en person  som jeg kjenner godt, sier jeg det rett ut at jeg har mensen.. :P

Synes det er kleint å spise foran svigerbrødre eller andre menn i familien, for da skjønner de det, men det er jo naturlig. Gafler ikke i meg likevel, men om de ser det så bryr jeg meg ikke nevneverdig. 

Nå har jeg vært gravid og ammet etter det, og jeg har ikke fastet pga barnet, og da har der vært mye lettere å være åpen om det, og ingen har spurt heller.

Anonymkode: 3496b...20a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...