Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym i dag
Skrevet

Er det ok å kalle noen et rasshøl under krangling?

Samboeren og "stefaren" til jenta mi kalte meg det i går fordi jeg sa at det var uaktuelt å sette igjen jenta hos hans foreldre i en uke i sommer. Hun har bare møtt dem en langhelt tidligere, i jula. Hun er to år gammel. Jeg burde selvsagt ikke ha sagt "punktum" med en gang, men heller sagt at hun kan være der, men at vi må gjøre det gradvis i lengre perioder, men jeg ble så satt ut at jeg bare sa at "det er uaktuelt, punktum.". Nå føler han at han ikke har noe han skulle sagt når det gjelder jenta. Han føler at jeg ikke har respekt for hans meninger. Jeg prøver å inkludere ham så godt jeg kan, men det er ikke alltid like enkelt. Vi har vært samboere i noen få mnd.

Dette ble rotete og uoversiktlig. Jeg skjønner at han ble såret over at jeg straks avfeide hans forslag i går, men jeg kan ikke skjønne at det gjør meg til et rasshøl?

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet

Er det det verste? Er det ikke verre at dere ikke kunne pratet ordentlig sammen, og du hadde sagt det du ville si?

Hvis samtalen utartet seg noe alla dette:

Hadde det ikke vært hyggelig om Hanne hadde tilbrakt litt tid med foreldrene mine i sommer? :)

Nei, det er uaktuelt. Punktum! :evil:

ser jeg ikke det som urimelig at et rasshøl kan komme spontant fram her.

Er det en forhistorie her? Har dette blitt tatt opp før? Har du vært tilsvarende kontant i tilbakemeldningene dine før? Har han kalt deg slik før?

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det høres ut som begge har et kommunikasjonsproblem, jeg. I stedet for å hisse dere opp med en gang et forslag kommer på bordet - hva med å tenke seg om og høre mer detaljert hva den andre mener?

Det er selvsagt uaktuelt å kalle samboern sin et rasshøl, men det kan være like sårende å bli avfeid uten å bli hørt når man foreslår noe.

Dere bør be hverandre om unnskyldning, og prate rolig gjennom saken. Klarer dere ikke det - vel, DA har dere et problem:)

Skrevet

Man bør kunne tenke før man slenger om seg med sårende bemerkninger eller kallenavn uavhengig av forhold man har eller ikke har - så jeg syns han gikk over streken uansett jeg.

Man må da kunne skjønne i voksen alder at et barn ikke er noe man bare "plasserer bort" når man finner det for godt til fremmede - og i mine øyne er hans foreldre det..

Hvis han hadde tenkt seg om ville han skjønne det - men han har kanskje ikke erfaring med barn, og hvorfor er det du som skal innvolvere han - det må han da klare selv.. Han kan jo ta barnet med på besøk dersom barnet har tillit til ham - men som samboere i kort tid syns jeg hele forslaget var litt ugjennomtenkt for min del..

Og som sagt - kallin er et lavmål man tyr til når man er tom for ord, og ord finnes det mange av i våre allsidige dialekter :-)

Gjest TomKrus
Skrevet
Og som sagt - kallin er et lavmål man tyr til når man er tom for ord' date= og ord finnes det mange av i våre allsidige dialekter :-)

Jepp, mange ord har vi, og da går det fint an å komme med litt mer velformulerte svar en: det er uaktuelt! Punktum!

For meg (ut fra det lille inntrykket fra første innlegg) virker det som om begge er litt vel ordknappe. Jeg tror begge ble såret av den andres (affektive) respons.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man bør ikke slenge kallenavn til hverandre, men man bør heller ikke gi blaffen i å høre hva den andre har å si. Og, det er jo ei stund til sommeren så kanskje hadde han tenkt at dere kunne besøke foreldrene hans en del før den tid, slik at de kunne blitt bedre kjent?

Det vet du ikke for du var ikke interessert i å høre hva han hadde å si....

Hvis jeg var deg ville jeg beklaget at jeg ikke gadd høre på han. Så sier han kanskje unnskyld for kallenavnet og hvis ikke kan du jo si at du syns det var så hyggelig sagt av han heller (men si det på en hyggelig måte så det ikke blir enda mer uvær av det!)

Skrevet

Ikke pent sagt, men ikke pent av deg å si det du sa heller.

Be om unnskyldning og begynn på nytt! :wink:

Gjest trissie
Skrevet

Enig!

Ikke døm han uten å tenke deg om selv.

Skrevet

Følelsene tar overhånd.

Folk kaller folk fæle navn/ting uten å MENE det bokstavlig. Ikke tenk på det ;) Det kom nok pga sinne..

Gjest Anonymous
Skrevet

Huff da. Foreslår at du tar initiativ til å beklage kranglingen og forhåpentligvis følger han opp med sin unnskyldning. Så kan dere sette dere ned på nytt og diskutere oppholdet til datteren din under mer saklige forhold.

Skrevet

Jeg er stemor og kan føle meg litt utenfor iblant. Det er sikkert veldig SÅRT for ham å ikke føle seg inkludert. Så han var sikkert såret.... Prøv å forklare ham... Og at når jenta kjenner de bedre, og er eldre, så går det nok greitt :)

Skrevet

Er det en ting jeg ikke finner meg i så er det å bli kalt stygge ting. Har man så store problemer med å diskutere at man ikke kan gjøre det på normal måte uten å nedverdige den andre parten så til de grader er det etter min mening bedre å holde kjeft............

Det samme i ditt tilfelle. At han kalte deg det han gjorde var tåpelig og lite voksent gjort, men jeg synes ikke det var riktig av deg å avfeie han på den måten heller.

Så du burde la andre få komme med sin mening og ta det til etteretning og han burde lære seg å behandle folk han er uenige med på en respektabel måte.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Alt er lov i krig og kjaerlighet. Men sa er det opp til deg om du tilgir han for det eller ikke da....

Gjest Daniella_
Skrevet
Er det en ting jeg ikke finner meg i så er det å bli kalt stygge ting. Har man så store problemer med å diskutere at man ikke kan gjøre det på normal måte uten å nedverdige den andre parten så til de grader er det etter min mening bedre å holde kjeft............

Det samme i ditt tilfelle. At han kalte deg det han gjorde var tåpelig og lite voksent gjort, men jeg synes ikke det var riktig av deg å avfeie han på den måten heller.

Så du burde la andre få komme med sin mening og ta det til etteretning og han burde lære seg å behandle folk han er uenige med på en respektabel måte.

Jeg er enig med Alwa.

Gjest Anonymous
Skrevet

Samboeren og "stefaren" til jenta mi kalte meg rasshøl i går

:sjokkert:

Nei, det er ikke OK. Synes ikke du skal finne deg i det. Greit at du ikke var verdens hyggeligste heller, men jeg ville ikke hatt lyst til å være hyggelig en gang mot en sånn person.

Han vil være med å ta beslutninger om din datter når han oppfører seg som en toåring sjøl?!?!

Kjenner jeg blir sint. Jeg hadde ikke giddi å være sammen med en sånn mann.

Hvis jeg var deg ville jeg satt med ned med han og sagt unnskyld for at du var knapp, forklare hvordan du føler det med tanke på jenta di, at du ikke mener å stenge han ute osv. Så ville jeg bare sagt at sånne utbrudd ikke aksepteres... JEG ville lagt til et ultimatum... men jeg vet ikke om dette er så viktig for deg? For meg ville det vært det.. Dette handler om respekt!!

Og forresten, at han vil "sette igjen jenta hos hans foreldre i en uke i sommer " når hun bare så vidt har møtt dem høres også UTROLIG umodent ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...