Gå til innhold

Betalt for lite porto - hva skjer nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nylig sendt ut 45 invitasjoner som vanlig brev med et enkelt frimerke på hver konvolutt. Fikk beskjed da jeg kjøpte frimerkene at brevet kunne veie opp til 20 gram. Da jeg kom hjem veide jeg noen av invitasjonene, og de veide mellom 12 og 15 gram, så tenkte at det gikk fint. Men fikk beskjed i dag av en som har mottatt invitasjon at jeg hadde betalt for lite, og kommer til å få straffeporto.

Brevene kan umulig ha veid mer enn noen få gram over, men jeg forstår jo at de må sette grensen et sted. Men hva skjer nå egentlig? Får jeg regning i posten på alle sammen samtidig, eller kommer jeg til å få én regning per invitasjon jeg har sendt? Hvor mye kan jeg forvente at det kommer til å koste? 

Anonymkode: ff5e9...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg opplevde dette da jeg skulle sende en pakke. Kjøpte porto på nettet, men det viste seg at pakken min var større enn det jeg hadde betalt for.

Fikk regning fra posten på resterende beløp noen uker senere.

Hvis det ikke står avsender på brevene du sendte, har jeg vanskelig for å se at du får regningen, men kanskje mottaker vil få den?

Anonymkode: cf429...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde dette da jeg skulle sende en pakke. Kjøpte porto på nettet, men det viste seg at pakken min var større enn det jeg hadde betalt for.

Fikk regning fra posten på resterende beløp noen uker senere.

Hvis det ikke står avsender på brevene du sendte, har jeg vanskelig for å se at du får regningen, men kanskje mottaker vil få den?

Anonymkode: cf429...74e

Jeg skrev avsender på alle konvoluttene tror jeg, så ser nok for meg at regningen kommer hit. Men tror du det blir veldig dyrt? Tror du jeg får 45 separate regninger, eller én samlet regning? Uff, jeg kan ikke tro at jeg klarte å gjøre dette. Er så redd for at det skal bli veldig dyrt. Er så fortvilet nå. :cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sendte mail til posten og klaget på regningen, men da var det de i butikken (post i butikk) som hadde frankert. Regningen ble slettet. Vet ikke om de vil slette den ettersom det er du selv som har veid brevene, men det er verdt et forsøk.

Anonymkode: 650a7...688

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken porto satte du på brevet da?. Under 20g er minstesats som er kr. 14. eller valørløse frimerker merket A-innnland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde det samme med en bunke takkekort. Fikk brev med regning samlet for alle sammen. 

Anonymkode: 59890...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, ToveM skrev:

Hvilken porto satte du på brevet da?. Under 20g er minstesats som er kr. 14. eller valørløse frimerker merket A-innnland.

Sto Innland på frimerkene... Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de veide under 20g. er det korrekt porto. Av og til sjekker de porto da er den stemplet Porto kontrollert. Er det for lite porto er det stemplet Porto kontrollert-underfrankert sending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis alle veide mellom 12 og 15 gram så er det da ikke underfrankert når du har brukt frimerke det står A innland på. Er du sikker på at noen av brevene ikke inneholdt mer enn de andre? 

Du får faktura når det står avsender. Står det ikke avsender vil mottager få det

Anonymkode: 612b0...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å ta med konvolutten når jeg veide, i tillegg til at jeg har tenkt at siden tre av invitasjonene var innenfor grensa, så var alle det. Men det løste seg greit, og vi slapp å betale noe som helst. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...