AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #1 Skrevet 26. april 2018 I hvilken bransje jobber du? Trives du? Lange dager og mye overtid? Hjemmekontor? Setter pris på alle svar! Anonymkode: 7b78b...770
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #2 Skrevet 26. april 2018 Maritimt, trives godt periodevis mye jobb, overtid og hjemmekontor. Jobber etter kontrakt så litt opp og ned med arbeidsmengd. Jobbet før kontrakt tidligere, likte det også. Har jobbet som ingeniør i 6 år, synes tegningsbiten var og er litt kjedelig og ensformig. Anonymkode: bb301...296
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #3 Skrevet 26. april 2018 Tallknuser i Excel, mater roboter med input til prisformler. Driver med ledninger og kabler på siden av dette? Anonymkode: ca5f4...fa0
Devilheart Skrevet 26. april 2018 #4 Skrevet 26. april 2018 Kan man svare om tidligere jobber også? Var/er byggingeniør, men ikke nå lenger, så usikker om innlegget mitt hadde blitt off-topic.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #5 Skrevet 26. april 2018 Jeg skjønner ikke helt hva en ingeniør egentlig er lengre? Fra Wikipedia: Quote Ingeniør er en tittel som brukes av dem som har en bachelorgrad i ingeniørfag eller som gjennom studium og praktisk arbeid har skaffet seg tekniske og allmenne kunnskaper slik at de kan sidestilles med disse. Kandidater som består eksamener ved Høyskole eller Universitet samt enkelte av Forsvarets tekniske skoler, får tittelen ingeniør påført sitt avgangsvitnemål. Ingeniør-tittelen er ikke lovbeskyttet. Når jeg var masterstudent ved universitetet fikk veilederen min printet opp noen businesskort som jeg skulle gi til folk jeg skulle møte som titulerte meg som "senioringeniør", men nå som jeg er ferdig utdannet jobber jeg et annet sted under tittelen "juniorkonsulent". Jeg har en mastergrad innenfor IT og teknologi. Kan jeg kalle meg en ingeniør, eller er det en tittel som på noe vis er forbeholdt visse utdanninger? Jeg spør fordi jeg er oppriktig forvirret over begrepets bruk i dagens språk. Hvem kan sies å være ingeniører i dag? Hva er kravet? Anonymkode: 72ca0...903 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 På 26.4.2018 den 20.25, Devilheart skrev: Kan man svare om tidligere jobber også? Var/er byggingeniør, men ikke nå lenger, så usikker om innlegget mitt hadde blitt off-topic. Er bare å svare, alt er av interesse! Anonymkode: 7b78b...770
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 Siv.ing bygg. Periodevis kjedelig og rutinearbeid. Ingeniørbransjen liker å male et glansbilde av yrket der man kommer med strofer som "være med å forme landet" etc. Men faktum er at man jobber under mye tidspress, mye overtid, tidsfrister og deadline etc. Det er ofte tunge og krevende konflikter med kunder, og det handler selvsagt om penger hele tiden. Gode betingelser som lønn, bonuser etc, men man må være genuint interessert for å trives tror jeg. Man må like å jobbe overtid, helger, jobbreiser etc. Mange må også finne seg i å bo borte fra familien når man er på anlegg (byggeledere etc.). Jeg kan i allefall garantere at hverdagen som regel IKKE stemmer med helt det glansbildet som males i jobbannonser og øvrig reklame. Et eksempel var der de intervjuet en ingeniør som lovpriset "variasjonen" i yrket, der han den ene dagen var ute og kjørte undervannsbåt med kamera, og den andre dagen satt inne på kontoret og gjorde beregninger. Det hørtes ut som at det å "kjøre undervannsbåt med kamera" var en helt vanlig dag for en ingeniør.... Det er det selvsagt ikke. Men det varierer selvsagt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Anonymkode: 0c637...18e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 Jobber med produktutvikling og forsking. Du får den tilliten at du styrer en del selv. Men da må man vise seg verdig det ansvaret. Det betyr ofte at man ikke har en standard 8-16:00 jobb. Du må stå på en del ekstra når det grengs. Alltid prøve å være lønnsom og være kreativ og se langt forran deg. Kan fort bli 400 timer i året, og enjobbreise på en uke du bare fikk vite om ei uke før. Så det er ikke like lett å planlegge livet sitt som vanlige arbeidere. Men det er litt av morroa. Ingen dager er like og det er stadig noe nytt som snur alt på hodet. På grunn av lang utdannelse og at man må være så fleksibel. Så er lønna bra. Da kan man gjøre mer ut av fritiden når du først har litt fri. Anonymkode: 07142...17b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 På 26.4.2018 den 22.24, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hva en ingeniør egentlig er lengre? Fra Wikipedia: Når jeg var masterstudent ved universitetet fikk veilederen min printet opp noen businesskort som jeg skulle gi til folk jeg skulle møte som titulerte meg som "senioringeniør", men nå som jeg er ferdig utdannet jobber jeg et annet sted under tittelen "juniorkonsulent". Jeg har en mastergrad innenfor IT og teknologi. Kan jeg kalle meg en ingeniør, eller er det en tittel som på noe vis er forbeholdt visse utdanninger? Jeg spør fordi jeg er oppriktig forvirret over begrepets bruk i dagens språk. Hvem kan sies å være ingeniører i dag? Hva er kravet? Anonymkode: 72ca0...903 At du har en ingeniørjobb. Du må ha tatt en ingeniørutdannelse eller teknisk fagskole stort sett for å få en slil jobb. Sjekk ut opptakskravet i NITO. Anonymkode: 07142...17b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 På 26.4.2018 den 22.24, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hva en ingeniør egentlig er lengre? Fra Wikipedia: Når jeg var masterstudent ved universitetet fikk veilederen min printet opp noen businesskort som jeg skulle gi til folk jeg skulle møte som titulerte meg som "senioringeniør", men nå som jeg er ferdig utdannet jobber jeg et annet sted under tittelen "juniorkonsulent". Jeg har en mastergrad innenfor IT og teknologi. Kan jeg kalle meg en ingeniør, eller er det en tittel som på noe vis er forbeholdt visse utdanninger? Jeg spør fordi jeg er oppriktig forvirret over begrepets bruk i dagens språk. Hvem kan sies å være ingeniører i dag? Hva er kravet? Anonymkode: 72ca0...903 Nei, du er ikke ingeniør. For å være ingeniør må du ha gått ingeniørutdanning på høgskole/universitet og ha et vitnemål der det står at du har en ingeniørfaglig utdanning. Det er ingen beskyttet tittel, så du kan vel fint kalle deg for det. Men for meg er en ingeniør en person med en ingeniørfaglig utdanning. Anonymkode: 5e5ae...84d 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #11 Skrevet 30. april 2018 Sivilingeniør er vel kanskje en beskyttet tittel? Anonymkode: 0c23e...0d0
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #12 Skrevet 30. april 2018 Jeg jobber som konsulent for tung prosess og produskjonsindustri. Jeg gjør alt fra konseptuelle løsninger, tilbudskriving, budsjettstyring, prosjektledelse, utvikling av nye løsninger, design av systemer, oppfølging av montajsearbeid i felt og igangkjøring. I dag skulle jeg tegne en P&ID for et system for en kunde i et eksisterende prosjekt, har endt opp med å støtte en kollega med å tegne noen topologier og skrive en anbefaling og begrunnelse på en løsning på et problem som hans kunde jobber med. Forrige uke var jeg ute ute hos en kunde som hadde opplevd et stort strømbrudd og jeg var ute og hjalp til med igangkjøring av store maskiner, Er ute av kontoret 1 eller 2 dager i uka og driver med oppfølgning av pågående prosjekter, kartlegging av nye planlagte prosjekter eller støtte/service på gamle prosjekter. Som konsulent jobber jeg veldig fleksibelt der jeg bare skal levere minst 37.5 timer i uka og svare på telefonen når den ringer. Trives veldig godt med det- Anonymkode: 2bc3c...403
Smiling Skrevet 2. mai 2018 #13 Skrevet 2. mai 2018 Har trivdes kjempegodt som siving i 20 år! Mange ingeniørjobber er ganske selvstendige slik at man må planlegge arbeidet sitt selv, men det gjør jo da også at det er ganske fleksibelt og at man ofte kan jobbe fra flere steder. Som ingeniør kan man ha mange ulike roller, og kan jobbe med for eksempel å spesifisere/kjøpe inn (feks som byggherre), markedsføre/selge, planlegge/prosjektere, produsere/bygge, kontrollere, vedlikeholde, forske, lede eller lære opp andre. Alle ingeniør-roller krever mer eller mindre teknisk innsikt, men det som er spennende er jo å finne ut hva man helst vil supplere det med :-) Som prosjekterende ingeniør får man stor faglig fordypning, mens salg/innkjøp krever litt kommersiell legning, og ledelse og opplæring krever at man liker å kommunisere tydelig. Jeg jobbet som konsulent tidligere, og da var det stor variasjon i arbeidsmengden avhengig av prosjektpådrag: veldig hektisk ved prosjektavslutning, og veldig spennende å selge inn nye prosjekter så man har jobb videre. Som konsulent kan det være litt trykk på faktureringsgrad og noen kan bli litt stresset av det. Nå jobber jeg som leder, og da kan hverdagen preges av flere møter og være litt uforutsigbar, samtidig som man også har stor frihet til å gjøre egne prioriteringer. Ansvaret og friheten gjør nok likevel at man jobber mye, nettopp fordi man ønsker å få gjort mye :-) Som leder jobber man mindre med fag, men mer med mennesker, strategi og planlegging. Det er en stor forskjell at jeg nå bruker powerpoint mer enn excel, selv om jeg er kjempeglad i regneark, men det er spennende det også! Ingeniør er vel forøvrig ingen beskyttet tittel, men det er «høyskoleingeniør» og «sivilingeniør», og BSc og MSc så klart. Moro er det uansett :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå