Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 år gammel og ønsker å komme meg ut i jobb for første gang. Jeg havnet i NAV da jeg var ferdig med videregående og har ikke kommet meg ut av systemet. 

Har noen gode tips eller råd til hvordan jeg kan søke på jobb (og hvor)? Og hva jeg eventuelt kan skrive i søknad og CV siden jeg ikke har erfaring fra før. Jeg har kun seks måneders erfaring fra praksis i bokhandel som eneste referanse.

Jeg er interessert i de fleste jobber, jeg er desperat. Men gjerne barnehage, butikk eller lignende. Jeg vil også slenge med at jeg kun er interessert i jobber over 60% da jeg må ha råd til husleie, mat etc.

Anonymkode: edd89...82c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv nettopp fått meg jobb, kun tilkallingsvikariat for nå, men tenker det er bedre enn ingenting. Nå mot sommeren trenger de tilkallingsvikarer der jeg har fått jobb, og det blir også en del jobb fikk jeg høre. Får også høre det er enklere å finne seg noe annet når man først er i jobb, så satser på å finne meg noe annet etterhvert! Selv registrerte jeg meg som jobbsøker hos NAV, var på et møte med dem, men gjorde egentlig alt selv. Sendte en del søknader til forskjellige plasser, passet på å "skreddersy" søknadene til de forskjellige plassene jeg søkte. 

Når det kommer til utdanning og erfaring, har jeg svært lite. Jeg har 3 år på videregående og 1 år på sykepleiestudiet, forhåpentligvis fortsetter jeg der etter permisjonstiden er over. Tror faktisk jeg sendte min første søknad for under 1 måned siden, og for 2 dager siden fikk jeg jobben som tilkallingvikar. Fikk bare spørsmål om jeg kunne komme innom, sjefen snakket litt om hva jobben gikk ut på og andre ting om arbeidsplassen, deretter spurte han om jeg ville ha jobben.

Selv tenkte jeg at jeg bare skulle søke på alt, der de ikke søkte folk med spesifikke utdanninger eller kurs jeg ikke har. 

Anonymkode: eb02b...206

AnonymBruker
Skrevet

Siden du trenger erfaring ville søkt på typ barnehage gjennom Manpower o. L

Nå vet jeg ikke hvor du bor, arbeidsmarkedet er jo variende,  bor du ut på vidda er det kanskje ikke så mye konkuranse. 

Men hva med læreplass eller mer studie? 

Anonymkode: f34b9...415

Skrevet

Søk på alt som ikke har ¨¨utdanning'' som kvalifikasjoner

AnonymBruker
Skrevet

Hovedproblemene mine er både at det ikke er lagt ut noe jobber i nærheten av der jeg bor og det er få bedrifter/butikker her. I tillegg til at jeg hverken har bil eller førerkort.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedproblemene mine er både at det ikke er lagt ut noe jobber i nærheten av der jeg bor og det er få bedrifter/butikker her. I tillegg til at jeg hverken har bil eller førerkort.

Er du villig til å søke på jobber som er litt langt borte? Har ei venninne som tar bussen i 1time hver dag for å komme seg på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke ligger ut annonser, kan du også eventuelt ringe å høre om de har noe. Er ofte de ikke annonserer at de trenger folk. Gå rundt med CV og åpen søknad! 😊 Du kan jo også sjekke om kommunen du bor i har "åpen søknad" under ledige stillinger.

Anonymkode: eb02b...206

AnonymBruker
Skrevet

Helsevesenet (pleieassistent, portør, sekretær), kundeservice/telefonsalg/dørsalg, butikk, renhold, diverse vedlikehold (eksempelvis gressklipping på universitetsområder eller kirkegårder), konduktør, avisbud etc. Man må imidlertid være litt på hugget og oppsøke slike steder som kan ha noe du kan arbeide med. Mange vil avvise forespørselen din, men plutselig får du napp et sted. 

Ha en ryddig og strukturert CV. Ikke inkluder irrelevante ting.

Dersom du vandrer rundt og oppsøker ulike steder er det forståelig at du har en litt generell søknad, men forsøk å vinkle den inn på området du søker (én for pleieassistentjobber, én for butikkjobber etc). Ikke overstig en side. Halvannen linjeavstand er lettere å lese en enkel linjeavstand. Dersom du vet at du ikke er flink til å skrive og/eller har mange skrivefeil bør du få noen andre til å lese over før du starter jobbsøkingen. 

Du er sent ute for sommerjobb, så det høres lurt ut å vinkle seg inn mot oppstart høst (evt. med mulighet for oppstart i sommer). Ikke fokuser så mye på den erfaringen og kunnskapen du ikke har. Det får du uansett ikke gjort noe med.

Anonymkode: f1dfa...ab5

Skrevet

Du må satse på å være vikar en stund, skjønner at du trenger minst 60%, men du kan ikke forvente å få noe fast uten utdanning og erfaring. Samtidig er det mange bransjer som trenger vikarer, og det er som regel ikke noe problem å få fylt opp uka for flinke og pålitelige vikarer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...