Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er single - hvem har dere oppført som "nærmeste pårørende"? Da mener jeg f.eks. i jobbsituasjon der de ber om dette. Mor/far, søster/bror, venn? 

Anonymkode: c2494...5ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skriver som regel "ingen".

Anonymkode: eb342...eec

Skrevet

Jeg hadde min far som nærmeste pårørende med kontaktinfo i lang tid ut i forholdet, både etter vi hadde hus, barn og var gift.

Dette har ingenting med at jeg er nærmere min far enn min kone, men at det ville være en bedre person å kontakte. Han ville informert og håndtert dette bedre.

Velg den personen som du tenker ville håndtere det best.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er single - hvem har dere oppført som "nærmeste pårørende"? Da mener jeg f.eks. i jobbsituasjon der de ber om dette. Mor/far, søster/bror, venn? 

Jobb har ikke lov til å be om nærmeste pårørende. Det er noe de gjorde også ulovlig i gamle dager. Henger noen fortsatt fast i det systemet? 

Anonymkode: b9d0d...758

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobb har ikke lov til å be om nærmeste pårørende. Det er noe de gjorde også ulovlig i gamle dager. Henger noen fortsatt fast i det systemet? 

Har du noen referanse til denne loven?

TS

• Liker 3
Gjest making.a.mess
Skrevet

I gamle dager?? Jeg hadde de for noen år siden, men drøyt å kalle det gamle dager... 

Satt opp min søster ettersom hun ville være best egnet. Skulle det skjedd en ulykke så ville hun håndtert det godt i motsetning til enkelte andre som ville blitt hysteriske og blitt mer belastning enn noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen referanse til denne loven?

TS

At noen ikke har lov til noe betyr ikke at der er en lov for alt. Og det står heller ikke i noen lov at arbeidsstedet kan eller skal be om navn og opplysninger på pårørende. 

1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

I gamle dager?? Jeg hadde de for noen år siden, men drøyt å kalle det gamle dager... 

Satt opp min søster ettersom hun ville være best egnet. Skulle det skjedd en ulykke så ville hun håndtert det godt i motsetning til enkelte andre som ville blitt hysteriske og blitt mer belastning enn noe annet. 

Skjer det en ulykke så er det politiets oppgave å varsle pårørende. De har full tilgang til både folkeregister og andre registre. Jobben din skal vel ikke overta for politiet? Og kan du snakke for deg så gir du selv beskjed, kan du ikke så tar politiet over. 

Er du derimot pasient på sykehus, eller annen behandlingsinstitusjon, så oppgir du enten nærmeste pårørende eller opplyser om at de som automatisk er oppført i kjernejournalen din er dem som skal brukes. (Der kan du også endre og legge til selv.)

Se også personopplysningsloven. Den regulerer opplysninger av personlig karakter. (Blir avløst av ny lov i slutten av mai 2018.)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At noen ikke har lov til noe betyr ikke at der er en lov for alt. Og det står heller ikke i noen lov at arbeidsstedet kan eller skal be om navn og opplysninger på pårørende. 

Skjer det en ulykke så er det politiets oppgave å varsle pårørende. De har full tilgang til både folkeregister og andre registre. Jobben din skal vel ikke overta for politiet? Og kan du snakke for deg så gir du selv beskjed, kan du ikke så tar politiet over. 

Er du derimot pasient på sykehus, eller annen behandlingsinstitusjon, så oppgir du enten nærmeste pårørende eller opplyser om at de som automatisk er oppført i kjernejournalen din er dem som skal brukes. (Der kan du også endre og legge til selv.)

Se også personopplysningsloven. Den regulerer opplysninger av personlig karakter. (Blir avløst av ny lov i slutten av mai 2018.)

Jeg er selvsagt klar over at det ikke er en egen lov for akkurat dette, men spørsmålet var om du visste at dette falt under en Arbeidsmiljølov el.l. GDPR har jeg mye om i jobbsammenheng, og det berører ikke dette.

Finnes det et eget register for pårørende? Folkeregistreret sier jo ikke noe annet enn hvor jeg bor. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selvsagt klar over at det ikke er en egen lov for akkurat dette, men spørsmålet var om du visste at dette falt under en Arbeidsmiljølov el.l. GDPR har jeg mye om i jobbsammenheng, og det berører ikke dette.

Finnes det et eget register for pårørende? Folkeregistreret sier jo ikke noe annet enn hvor jeg bor. 

TS

Bet folk så lite? Folkeregisteret kommer opp med hele ditt slektstre. For å si det litt raust. Der er langt mer enn hvor du bor som er mulig å finne i folkeregisteret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bet folk så lite? Folkeregisteret kommer opp med hele ditt slektstre. For å si det litt raust. Der er langt mer enn hvor du bor som er mulig å finne i folkeregisteret.

Vet folk så lite? Folkeregisteret kommer opp med hele ditt slektstre. For å si det litt raust. Der er langt mer enn hvor du bor som er mulig å finne i folkeregisteret.

Rettet tastefeil.

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg tror ikke de går igjennom dette umiddelbart når du er utfor en ulykke, det tar i så fall tid. 

Uansett - mitt opprinnelige spørsmål var hvorfra du har informasjonen at det er ulovlig for arbeidsgiver å be om nærmeste pårørende?

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor arbeidsgiver ikke har lov til å be om kontaktinformasjon? Det er godt mulig de ikke har lov til å kreve det, men det er noe annet.

Jeg oppgir vanligvis faren min som nærmeste pårørende.

• Liker 2
Skrevet

Min far - pga at han alltid tar telefonen og alltid har noenlunde oversikt over resten.  Barnas skole har fått samme beskjed — får de ikke tak i meg i krise situasjon, ring han. Han kan muligens ikke hente barn, men kan få tak i andre. 

Til dags dato har vi aldri trengt å bruke det og håper vi aldri trenger, men det er greit å vite at skal man ha Max uflaks så blir barna iallfall tatt vare på

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg blir overkjørt av en truck på jobb eller får en palle over meg vil jeg da heller at noen på jobben som kjenner meg varsler familien enn at politiet eller sykehuset gjør det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan gjerne se hvem mine foreldre er i folkeregisteret, men da de ikke bor i dette landet, vil det være vanskelig å ringe dem uten et telefonnummer.

Anonymkode: 112bd...d71

AnonymBruker
Skrevet

På jobb har jeg foreldre registrert som nærmeste pårørende, men hos lege/behandler står mamma og en venninne. 
Bor alene, med katter, foreldre bor langt unna, så jeg vil at en venninne også skal få beskjed sånn at hun kan ordne med kattene mine. Hun har også nøkler til min bolig, slik at om det hadde skjedd noe som gjorde at mine foreldre skulle nedover så kunne hun låst dem inn her også. 

Anonymkode: 1fd94...ff1

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var singel var moren min og ei venninne der jeg bodde (bodde flere timer unna mor) mine nærmeste pårørende. Venninne fordi jeg hadde dyr hjemme som hadde trengt tilsyn og da er det greit at mor hadde sluppet å ringe bygda rundt eller kjøre en hel dag for å mate katter. 

Anonymkode: 2852f...37c

AnonymBruker
Skrevet

For de av dere som mener det er politiet alltid varsler så kan dere mene om igjen. Dette sier jeg ut fra personlig erfaring, og her var det snakk om dødstilfelle. 

Så å oppgi en som bor i nærheten, gjerne foreldre/søsken/venner, som nærmeste pårørende er å anbefale!

Anonymkode: c8c63...d86

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor har du det fra? Har oppgitt pårørende i alle jobbene jeg har hatt. Og hvorfor skulle det ikke være lov?

Anonymkode: 8dd19...675

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...