Gå til innhold

huskjøp-ulik egenkapital på samboere

showgirl

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det når dere kjøpte hus med samboer når den ene hadde mer penger(egenkapital) enn den andre?

Legges det inn 1 Mill i egenkapital i alt,og den ene legger inn 750000 kr og den andre legger inn de resterende 250000 kr,eier man da feks 2/3 og den andre 1/3 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dersom en bidrar med 3/4 av summen og den andre med 1/4 av summen virker det jo logisk at de skal eie tilsvarende andel av huset også da. Altså 1/4 og 3/4, ikke 1/3 og 2/3 i dette tilfellet. Dog, dette gjelder egenkapital. Dersom det er gjeld på boligen i tillegg avhenger det jo av hvordan dere fordeler den da. Dersom huset koster 2 mill, og dere skyter inn hhv. 750.000 og 250.000 og i tillegg låner 500.000 hver (altså deler lånet likt mellom dere) har jo den ene bidratt med (750.000+500.000)/2.000.000=62,5% og den andre med 37,5% Innskytelsesprosenten avhenger altså også av hvordan dere fordeler gjelden.

Men for all del: det er avtalefrihet, den som har mest penger kan jo velge å "gi" litt av dette til sin samboer, og derved avtale en annen eierfordeling av boligen enn innskytelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller så kan dere skrive avtale om at dere tar med dere det dere legger inn i egenkapital tar dere også ut etter et eventuelt salg. Resten av overskuddet kan da deles(om dere deler på gjeldbetalingen da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en betaler 750 000,- og en betaler 250 000,- så blir jo fordelingen 3/4 og 1/4. Så ved evnt salg og evnt overskudd/underskudd så deler dere etter denne brøken.

Dersom den som har betalt minst vil kjøpe seg mer inn etter hvert, kan dere jo kanskje gjøre det. Da er det viktig å passe på brøken.

Husk samboerkontrakt! Hadde ikke det med ex'en, brukte mye penger på advokat... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboerkontrakter kan en kjøpe hos de fleste bokhandlere, og der kan en veldig enkelt føre inn hvor mye hver enkelt har lagt inn i leiligheten/huset.

Om det da skulle være behov for å selge og dele pengene mellom seg er det ikke vanskelig å se hvordan fordelingen skal bli.

Den som har minst egenkapital kan jo også etterhvert kjøpe seg inn, mens så lenge en lever i et forhold kan det jo fort bli litt rart at den ene skal betale penger til den andre.

Om dere i tillegg skal ha lån på boligen kan jo eventuelt den ene betale mer enn den andre, og på den måte kjøpe seg inn. For ryddighetens skyld kan det også komme inn som et punkt i kontrakten.

En håper selvsagt aldri at ting skal gå galt, og å skrive kontrakter på slikt kan virke unødvendig. Men om det først skulle skjære seg kan det nok være bra å ha det på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri kjøpt hus med ulik eierbrøk uten samboerkontrakt, nei! Vi giftet oss faktisk fordi vi skulle kjøpe hus sammen, fant ut at det ble for mye papirarbeid ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi skrev i vår samboerkontrakt at jeg eide en viss brøkdel av leiligheten, og han eide en viss brøkdel.

Lånet var det hans ansvar å betale ned på, og dermed skrev vi også ned i vår samboerkontrakt hvor mye hans andel i leiligheten ville øke for hvert år fremover.

Hvis det hadde blitt slutt, ville vi derfor vite hvor mye av leiligheten hver av oss hadde krav på.

Samboerkontrakt er et must!

Men nå har vi giftet oss og er enige om at vi eier halvparten hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det når dere kjøpte hus med samboer når den ene hadde mer penger(egenkapital) enn den andre?

Legges det inn 1 Mill i egenkapital i alt,og den ene legger inn 750000 kr og den andre legger inn de resterende 250000 kr,eier man da feks 2/3 og den andre 1/3 ??

I dette eksempelet ville det vært 3/4 og 1/4, ja.

Ikke særlig komplisert, bare å fortelle dette til megler når dere er på kontraktsmøte, slik at eiendommen blir tinglyst riktig.

Samboerkontrakt er ikke strengt talt nødvendig så lenge eiendommen er tinglyst med riktig eierbrøk, men kan være greit å ha (også mtp inventar mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå eier samboeren min leiligheten vi bor i. Når vi skal kjøpe hus vil han da ha flere hundre tusen i egenkapital, mens jeg ikke har noe som helst fordi jeg nå er student. Vi kommer likevel til å eie 50% av huset hver. Vi tar opp et felles lån og samboer bruker sin egenkapital i tillegg, for ham er det likegyldig at han bruker mer penger enn meg på dette, vi er et team.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ut hva dere hver for dere har lagt i i egenkapital og/eller lån. Regn deretter ut en prosentandel som forteller dere hvor mye av leiligheten dere eier hver. Dette må vel også tinglyses. Det betyr at ved salg så skal dere dele salgsinntekten i forhold til eierbrøken.

Da får begge to samme avkastning i % på egenkapitalen noe som er rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå eier samboeren min leiligheten vi bor i. Når vi skal kjøpe hus vil han da ha flere hundre tusen i egenkapital' date= mens jeg ikke har noe som helst fordi jeg nå er student. Vi kommer likevel til å eie 50% av huset hver. Vi tar opp et felles lån og samboer bruker sin egenkapital i tillegg, for ham er det likegyldig at han bruker mer penger enn meg på dette, vi er et team.

Håper dere gjør dette etter at dere gifter dere, hvis ikke, skal du faktisk skatte av den formuestilførselen som tilkommer deg. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...