Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper en kompis med å nøste opp i gamnel gjeld.  Han har i mange år slktt psykisk og med rus,  og har ikke hatt overskudd eller penger til å gjøre noe med det.  Mye av gjelden er til lege og til behandling på avdeling for rus og avhengighet på sykehuset,  begge deler ville vel gått på frikortet.  Men siden han aldri har betalt regningene, har han heller aldri fått noe frikort.  Har veldig lite i mnd så har ikke hatt mulighet til ekstra utgifter. Skulle tatt dette opp med nav tidligere, hadde nok fått hjelp til legeutgiftene da.  Men har dessverre ikke hatt overskudd til det heller. Noen som vet om man kan få frikort for tidligere år? 

Anonymkode: c02a9...67d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper en kompis med å nøste opp i gamnel gjeld.  Han har i mange år slktt psykisk og med rus,  og har ikke hatt overskudd eller penger til å gjøre noe med det.  Mye av gjelden er til lege og til behandling på avdeling for rus og avhengighet på sykehuset,  begge deler ville vel gått på frikortet.  Men siden han aldri har betalt regningene, har han heller aldri fått noe frikort.  Har veldig lite i mnd så har ikke hatt mulighet til ekstra utgifter. Skulle tatt dette opp med nav tidligere, hadde nok fått hjelp til legeutgiftene da.  Men har dessverre ikke hatt overskudd til det heller. Noen som vet om man kan få frikort for tidligere år? 

Anonymkode: c02a9...67d

Helfo har sine egne regler for foreldelse - seks måneder. Alle kvitteringer de tar inn for vurdering må være nyere enn seks måneder. (Vanlig foreldelse er minimum 1 år etter foreldelsesloven, men staten kan lage sine egne regler.)

Det du her gjør er prisverdig. Der er regler for at leger ikke kan ta seg betalt ubegrenset og heller ikke skal legge stein til byrden for personer de vet sliter økonomisk (etiske regler for leger.) Der ligger også noen avgjørelser der legen har måttet slette gebyr og noen fakturaer fordi de var urimelige i følge avgjørelser fra legeforeningens ett eller annet vurderingsutvalg. 

Jeg ville laget en oversikt i ett regneark. Med en kolonne for dato, for legenes navn, en for opprinnelig beløp og en kolonne for dagens beløp med omkostninger. Så ville jeg bedt om en time hos pasient og brukerombudet fremlagt oversikten og personens problemstilling og spurt om hjelp for å finne løsninger for både legens krav men også for å ivareta økonomien til den du hjelper. Kan personen selv være med så er også dette en fordel. 

Sitter du med andre krav så ville jeg laget samme typen oversikt og prøvd å forhandle med de ulike hen har utestående fakturaer hos. (Da sorterer du f.eks. all strøm i ett ark og alle andre krav hver for seg. Er det hos samme inkassoselskap så sorterer du videre inn i inkassoselskap og forhandler med dem om alle fakturaer som er hos selskapet. Viser du at du har oversikt og system så er det gjerne lettere å få til noe. 

Anonymkode: 3462d...71e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Frikort gjelder kun for ett år og en kan ikke bruke et frikort fra et år til et annet

Anonymkode: 247d7...1ac

AnonymBruker
Skrevet

Desverre så er det sånn, regninga går til inkasso og det er bare det opprinnelige beløpet som går på frikortet. Så legetimen til feks 152 kr blir til 1300. Hadde over 20000 i regninger for legebesøk når jeg kom inn i rusbehandling og skulle bli rusfri, en ekstrabelastning i en allerede krevende situasjon. Ringte kreditorene og fikk kuttet ned litt på gebyr osv mot at jeg betalte alt på en gang (fikk erstatning og brukte den på gjelda) men det var ikke store greia de ville slå av.

Anonymkode: 70e84...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...