Gå til innhold

Naboen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei dere, 

Jeg har en nabo som bor over meg som bevisst plager meg rundt kl. 24-01 på kvelden. Da smeller han ting i gulvet og tramper ordentlig hardt i gulvet inne på soverommet for så å gå ut igjen. Har hatt en feide med han tidligere der sorroundanlegget stod på hele kveld og langt til natt. Det har han sluttet med, men nå er det riktignok andre ting han har begynt med i stedet. Jeg har smellene på opptak, det er ganske kraftige drønn hver kveld/natt og det skremmer vettet av meg når de plutselig dukker opp. Vi eier leilighet begge to. Nytteløst og snakke med han. Kan jeg anmelde han eller hvilken måte er det best å gjøre det på? Har valgt å bare overse det til nå for jeg har skjønt at det skjer såpass lite i livet hans at han nyter når jeg reagerer. What to do?

Anonymkode: abda8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ring politiet og forklar saken, og neste gang han begynner så ringer du politiet igjen og sier at du rett og slett ikke tør å gå og snakke med han for det er så voldsomt og du ikke vet om han er edru eller går på noe dop.

Da kommer politiet og snakker med han. Han har faktisk ikke lov til å holde på slik etter ordenslova og heller ikke etter ordensreglene i blokka dere bor i. 

Så kontakter du styret og sender skriftlig klage på han hver gang han støyer og bryter ordensreglene. I alle sameie/borettslag i Norge skal det være stille etter kl 23 på kvelden til kl 07 neste dag.

Her vi bor er det slik at dersom en seksjonseier lager mye bråk og støy og ikke innretter seg etter ordensregler og tilsnakk fra politi, så kan faktisk styret pålegge eier å få leiligheten tvangssolgt.

Du sier du har opptak, og du har sikkert andre naboer med deg på at han har terrorisert dere med støy i stilletidene. Kontakt styret.

Anonymkode: 02f0f...8b6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er skremmende dette her:

Folk vet tydeligvis ikke hvor sterke rettigheter de har.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp i de kommunale forskriftene og høre med styret i borettslaget/sameiet/boenheten; du vil bli sint på deg selv for at du aldri startet en prosess tidligere.

Anonymkode: 6984b...c86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er skremmende dette her:

Folk vet tydeligvis ikke hvor sterke rettigheter de har.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp i de kommunale forskriftene og høre med styret i borettslaget/sameiet/boenheten; du vil bli sint på deg selv for at du aldri startet en prosess tidligere.

Hvilke rettigheter sikter du til egentlig? 

Naboen har også rettigheter- og vil benekte at han gjør det med vilje. 

Så lurer veldig på hvilken prosess du mener han skal begynne. 

Anonymkode: 3f8f8...df3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.4.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Hei dere, 

Jeg har en nabo som bor over meg som bevisst plager meg rundt kl. 24-01 på kvelden. Da smeller han ting i gulvet og tramper ordentlig hardt i gulvet inne på soverommet for så å gå ut igjen. Har hatt en feide med han tidligere der sorroundanlegget stod på hele kveld og langt til natt. Det har han sluttet med, men nå er det riktignok andre ting han har begynt med i stedet. Jeg har smellene på opptak, det er ganske kraftige drønn hver kveld/natt og det skremmer vettet av meg når de plutselig dukker opp. Vi eier leilighet begge to. Nytteløst og snakke med han. Kan jeg anmelde han eller hvilken måte er det best å gjøre det på? Har valgt å bare overse det til nå for jeg har skjønt at det skjer såpass lite i livet hans at han nyter når jeg reagerer. What to do?

Dette høres ikke noe Ok ut! Er det et styre du kan ta det med? Antar det ikke nytter å snakke med han da han gjør det med vilje... 

Konfliktrådet er kanskje en løsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare overse det en periode, denne personen kan da ikke orke gjøre dette daglig over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan nekte så mye han vil når flere naboer sender klage på støyen hans. Spesielt den etter kl 23...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror rett og slett noen mennesker ikke forstår at de må ta hensyn til andre. Jeg har en alenemor over meg med to unger som er i 10 - 12 års alderen. Annenhver uke er det neste uutholdelig her. De løper, roper, hopper og gauler. Har snakket med moren, og blir det riktig ille dunker jeg i taket med langkosten. Men det hjelper bare ikke. De gjør akkurat som de vil. Er nå på aktiv leting etter en leilighet i nyere bygg i øverste etasje. Tror neppe styret her ville ha gjort noe om jeg hadde klaget. Støy fra unger er liksom "innenfor", noe man visst nok må tåle. Men burde ikke unger i den alderen ha lært å ta hensyn ?

Anonymkode: 6bc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror rett og slett noen mennesker ikke forstår at de må ta hensyn til andre. Jeg har en alenemor over meg med to unger som er i 10 - 12 års alderen. Annenhver uke er det neste uutholdelig her. De løper, roper, hopper og gauler. Har snakket med moren, og blir det riktig ille dunker jeg i taket med langkosten. Men det hjelper bare ikke. De gjør akkurat som de vil. Er nå på aktiv leting etter en leilighet i nyere bygg i øverste etasje. Tror neppe styret her ville ha gjort noe om jeg hadde klaget. Støy fra unger er liksom "innenfor", noe man visst nok må tåle. Men burde ikke unger i den alderen ha lært å ta hensyn ?

Absolutt! Min tiåring får på ingen måte herje inne. Har de så mye energi at de ikke kan forholde seg rolig innendørs får de gå ut og leke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Styret er pliktet til å ta tak i dette. 

Har du ikke levert klage som beskriver hvor ofte og hvor mye det er så kan du ikke vente forbedring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fin nabo høres ut som min nabo for en del år siden. Styret ga f og til slutt måtte jeg rett og slett bare selge leiligheten og flytte. Selv etter jeg flyttet, mange måneder senere, fulgte han etter meg og dit jeg hadde flyttet- ca 6 mil fra der jeg bodde før. Da gikk jeg til politiet som ila han 6 mnd besøksforbud. 

Jeg rådførte meg med politiet før jeg solgte og flyttet og det var de som ga meg råd om å komme meg unna og selge. Det evt å få naboen til å måtte flytte ville være en utrolig krevende prosess og de ville ikke anbefale meg å prøve/stå i det. Det kunne ta år...

Anonymkode: c9db9...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fin nabo høres ut som min nabo for en del år siden. Styret ga f og til slutt måtte jeg rett og slett bare selge leiligheten og flytte. Selv etter jeg flyttet, mange måneder senere, fulgte han etter meg og dit jeg hadde flyttet- ca 6 mil fra der jeg bodde før. Da gikk jeg til politiet som ila han 6 mnd besøksforbud. 

Jeg rådførte meg med politiet før jeg solgte og flyttet og det var de som ga meg råd om å komme meg unna og selge. Det evt å få naboen til å måtte flytte ville være en utrolig krevende prosess og de ville ikke anbefale meg å prøve/stå i det. Det kunne ta år...

Spørsmålet er da om du opplyste til megler/ny eier at du sto i konflikt med naboen? 
Det kan bli trøbbel om en ikke gjør det.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er da om du opplyste til megler/ny eier at du sto i konflikt med naboen? 

På hvilken måte skal det innby til problemer? Den du siterer er ikke forpliktet til å måtte opplyse om slike ting til megler/ny eier. Tror du misforstår ansvarsområde ved salg/kjøp av leilighet. 

Eller mener du at den tidligere eier av min leilighet var pliktet til å opplyse at eieren før han hadde leid ut til en narkohai med problemene som fulgte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg informerte ikke om det nei, anså oppførselen til naboen til å handle om at han var i overkant opptatt av meg - noe som også ble bekreftet av besøksforbudet mange måneder etter jeg flyttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte skal det innby til problemer? Den du siterer er ikke forpliktet til å måtte opplyse om slike ting til megler/ny eier. Tror du misforstår ansvarsområde ved salg/kjøp av leilighet. 

Eller mener du at den tidligere eier av min leilighet var pliktet til å opplyse at eieren før han hadde leid ut til en narkohai med problemene som fulgte?

Venninna mi fikk reklamasjon fra kjøper på kjøp  pga bråk fra naboer. De fikk ikke refusjon- etter noen runder med eierskifteforsikringen, men kjip sak! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er jo ganske sentralt, egentlig. Selve innlegget ditt her.

Dette viser jo som jeg sier at folk ikke aner hva slags rettigheter de egentlig har.

Dette bør tydeligvis oppklares tydeligere ved innflytting og på årsmøter, osv.

Det bra stedet å starte er i regelverket til sameiet/borettslaget, deretter kan de kommunale forskriftene være til hjelp.

Prosessen med advarsel/bøter/utkastelser.

Et par mail til styremedlemmene i bygget samt noen telefoner til politiet for å loggføre hendelser, og du er i gang! :)

4 hours ago, AnonymBruker said:

Han kan nekte så mye han vil når flere naboer sender klage på støyen hans. Spesielt den etter kl 23...

Jepp.

Helt enig!

Trengs ikke noe mer enn et par nabobekreftelser og noen lydopptak til bevis om at støyen oversteg grensen kl 23-07.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.4.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Hei dere, 

Denne typen saker skal du ta med styret i sameiet eller brl. 

Hjelper ikke det får du ta en prat med politiet. Men politiet har mer enn nok å gjøre som det er, allerede.

Anonymkode: fcd57...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, politiet har mer enn nok å gjøre, - og jepp, det er deres ansvarsområde likevel.

Du kan også bare ringe inn og be de loggføre hendelsen, og ikke nødvendigvis uttrykke.

Nok loggføringer vil føre til uttrykning.

Nok uttrykning vil føre til bøter i hvert fall.

Hvordan politi og sameiets styre jobber sammen vet jeg ikke rent detaljspesifikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...