Gå til innhold

Hvorfor hylles dette (overvektig modell)?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig noen som "hyller" overvekt? En hyggelig kommentar er ikke det samme som å bøye seg i støvet av nesegrus beundring.

Anonymkode: eda04...d46

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke overvektig. Det er helseskadelig fedme.

Anonymkode: 741b1...b97

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Overvektige trenger også klær og inspirasjon. Har stusset over hvor lite utvalg det er i treningstøy til overvektige. Dersom de skal kunne få lyst til å være aktive, så trenger de jo klær til det. Og de trenger vel også modeller som kan vise hvordan klærne sitter på kroppen. Om man skal hylle modeller? Nei, ingen modeller trenger hyllest. 

Anonymkode: c993b...f61

Det er helt sant. Jeg trener flere ganger i uka og virkelig sliter med å finne treningstøy som passer. Spesielt tights. Jeg er størrelse 48/50 i bukser. De fleste treningstights stopper på størrelse 44 nemlig.

• Liker 8
Gjest -Willow
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun der er da langt fra helseskadelig overvektig!!!! Og grunnen til at man hyller at sånne modeller brukes er fordi sånne som deg mener at sånne kropper er sykelige og må gjemme seg bort!!! Nei, det er flotte og normale  kropper som skal aksepteres like mye som slankere kropper!

Anonymkode: f1e52...f4b

Det stemmer ikke. Hun er garantert i faresonen for å få diabetes type 2, blant annet. 

Gjest Overrasket
Skrevet

Helt enig med TS. Jeg synes det er hyklersk og dobbeltmoralsk. Det er absolutt ikke noe bedre å bruke åpnebart overvektige modeller enn det er å bruke alt for tynne og formløse modeller. Hvis det er galt å bruke modeller fra ett ytterpunkt på skalaen, må det være like galt å bruke modeller fra det andre ytterpunktet. Det som er mangelvare er modeller som er helt ordinære, hverdagslige mennesker, uten å tilhøre et ytterpunkt. Det er feil at folk hylles for å være overvektig, akkurat som at det er feil å bruke for tynne modeller, for retusjerte bilder osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er så stygt som det kan bli. Jeg fatter ikke hvorfor damer eller menn som har fedme blir hyllet for å fremme et usunst kroppsbilde

Anonymkode: b3d51...ba7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom over dette bildet på Get Inspired sin FB-side. Og nå strømmer det på med kommentarer om hvor flott modellen er og folk hyller GI for å bruke annet enn slanke modeller. Jeg skjønner bare ikke greia. Modellen er ikke bare litt rund, hun er helseskadelig overvektig. Er det virkelig noe å hylle? 

https://imgur.com/a/NZCRv01

Anonymkode: e9c48...9f3

Men hun har flesket på rett sted, såkalt pærefasong... som indikerer sunt og arvelig fett, ikke fedme.

Anonymkode: 435e0...dd6

• Liker 2
Skrevet

De ville vel prøve å nå ut til, og inspirere også de som er overvektig? 

En person som allerede er mye fysisk aktiv og som er normalt slank og trent vil jeg si har mindre behov for en inspirerende reklame enn en person som sitter i sofaen og trenger å komme seg ut. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, det er vel bare for å vise at de også har disse klærne i store størrelser? 

Anonymkode: 0464f...6b5

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Guppy88 skrev:

Fordi det er en motvekt til alle de sykelig tynne modellene vi ellers ser overalt. Ikke bare fremmes anoreksi, bulimi og annen spiseforstyrrelse, men når man ser dette hundre ganger i uka, skrus manges hjerner til å tro at det er idealet. Mens idealet bør været et sted (eller flere steder) mellom størrelse xs og xxl, bare for å ta utgangspunkt i noe.

Til info kan en slik dame også ha bulimi. Overvekt og fedme skyldes også ofte av en annen spiseforstyrrelse- overspising.

Jeg er for å ha modeller i alle størreser, alt fra xxs- 4xl. Modeller er til for å selge et produkt, og i dette tilfellet klær. En kvinne kommer i flere fasonger og størrelser, og derfor bør det også være modeller i flere fasonger og størrelser.

Og det med å "hylle overvektige kvinner" begynner å bli ganske gammel. Det er først og fremst en motreaksjon på det tynne idealet (og fatshaming) som har hersket i flere tiår. Man ønsker å bli akseptert for hvem man er. Man er ikke mindre verdt bare fordi man er større en idealet. Man skal elske seg selv, uansett hva klesstørrelsen din sier.

Anonymkode: 7bdb3...77f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk! FLOTT å se sånne damer og ikke bare de tynne stilkene.. 

Anonymkode: 45cd0...915

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke det er akkurat noe å hylles når en modell er helseskadig overvektig. Men jeg synes det er flott at de velger noen som er litt større enn det de vanligvis viser i andre blader og sjenerelt sosiale medier. Men mange av de tynnere modellene er ofte helseskadig undervektige eller blitt photoshoppet. De kunne heller valgt å bruke noen som er i normal størrelse enn de som er undervektige eller overvektige. 

AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2018 den 15.19, Dævendøtte skrev:

Jeg tror disse hylles fordi det er mange kvinner som er overvektige. Og når noen står fram sånn, så rettferdiggjør de sin egen fedme. 

Det tror jeg også.

Er selv kvinne og noe overvektig, men var ikke alltid det. Jobber med å komme meg tilbake til en sunn livsstil. Hadde en kraftig smell for noen år siden. Sank ned i dyp depresjon, og sluttet å ta vare på meg selv.

i motsetning til elefantkvinner her inne, som rettferdigjør fleskemagene sine med disse overvektige modellene, tar jeg tak i problemet mitt. Jeg hater å være feit, at klær ikke passer, å ikke kunne løpe lenger. Jeg er ikke interessert i å få diabetes og annen dritt, så snur elendigheten nå mens jeg enda kan. Det burde overvektige bitre kvinner der hjemme gjøre også, så de slipper større helseproblemer senere.

Har null interesse av å bli ei sofapurke som ikke orker en dritt som gammel. Kroppen er skapt for å være i bevegelse. Ikke til å sitte på ræva.

Anonymkode: 5f281...b7f

Gjest hind
Skrevet
On 4/26/2018 at 7:08 PM, AnonymBruker said:

Herlighet, det er vel bare for å vise at de også har disse klærne i store størrelser? 

Anonymkode: 0464f...6b5

Det var min første tanke også da jeg så bildet. Og det er vel positivt at de reklamerer for og selger treningstøy til store damer?

Ellers ser vi jo også en del tykke damer som hylles for å vise seg fram. Jeg synes det er fint at folk har stolthet og ikke gjemmer seg bort i skam bare fordi de er overvektige. De er gode forbilder på den måten, men hvis de gjør det for å fremme en usunn livsstil og skape et usunt kroppsideal er de akkurat like ille som Pro-Ana-jentene.

AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2018 den 18.49, -Willow skrev:

Det stemmer ikke. Hun er garantert i faresonen for å få diabetes type 2, blant annet. 

Det stemmer ikke alltid. Jeg er stor, og alle blodprøver helt normale. Legen min sa jeg kunne hilse de som måtte ha en mening om at jeg var feit, at jeg ikke er feit inni. Han fortalte at det er mange normalvektige som går rundt og tror de er sunne, men egentlig er feite inni kroppen. Så det er ikke bare å konkludere med feit = usunn og tynn = sunn. 

Anonymkode: 86cef...b34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på når normalvektig skal hylles jeg. Det er bra å flytte fokuset vekk fra sykelige undervektige modeller, men hvorfor flyttes det over på sykelig overvektige i stedet? Det er normalvekt som er det ideelle. Det er sunnest og gir mindre risiko for sykdom. 

Heia normalvekt-kroppen!

Anonymkode: c53f9...be9

• Liker 5
Skrevet
På 26.4.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner bare ikke greia. Modellen er ikke bare litt rund, hun er helseskadelig overvektig. Er det virkelig noe å hylle?

Vel, moteindustrien bruker vanligvis helseskadelig undervektige modeller, så...

Gjest -Willow
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke alltid. Jeg er stor, og alle blodprøver helt normale. Legen min sa jeg kunne hilse de som måtte ha en mening om at jeg var feit, at jeg ikke er feit inni. Han fortalte at det er mange normalvektige som går rundt og tror de er sunne, men egentlig er feite inni kroppen. Så det er ikke bare å konkludere med feit = usunn og tynn = sunn. 

Anonymkode: 86cef...b34

Det er ikke en konklusjonen jeg har trukket og jeg vil ha meg frabedt at du prakker den på meg. Bakgrunnen for mitt svar var forskning rundt dette med midjemål og diabetes type 2. Jeg antok simpelthen at modellen måtte være over 80-90 cm rundt midjen og dermed i faresonen.

Skrevet
På 26.4.2018 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Men hun har flesket på rett sted, såkalt pærefasong... som indikerer sunt og arvelig fett, ikke fedme.

Anonymkode: 435e0...dd6

Hun har ikke flat mage.

Skrevet
19 minutter siden, -Willow skrev:

Det er ikke en konklusjonen jeg har trukket og jeg vil ha meg frabedt at du prakker den på meg. Bakgrunnen for mitt svar var forskning rundt dette med midjemål og diabetes type 2. Jeg antok simpelthen at modellen måtte være over 80-90 cm rundt midjen og dermed i faresonen.

Hun er nok over 90 cm. Jeg er 1,76, har smal midje er og 70 rundt livet. Veier 66 kg. Modellen veier nok oppimot 100 kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...