Gå til innhold

Kan man jobbe med regnskap/som økonom når man ikke er flink med tall?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg 'datt ut' fra matten en gang på barneskolen og har slitt med faget siden. På videregående fikk jeg karret meg til en 3'er i den enkleste matten og i livet ellers sliter jeg med hoderegning og kompliserte regnestykker. Mistenker at jeg har en mild form for dyskalkuli. Jeg har likevel greid å fullføre en master som inneholdt flere regnefag, og har fått B i bedriftsøkonomi. Nå har jeg begynt å snuse på et jobbytte, og noen av jobbene jeg ser på er regnskapsfører og controller. Er dette jobber som er mulig å lykkes i selv om man ikke er flink med tall? Jeg har ellers gode analytiske egenskaper, er ganske dyktig i Excel og liker statistikk og kvantitive data. Noen andre med mattefobi som har erfaring med tilsvarende jobber?

Anonymkode: 56734...77c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil jeg si, spesielt når du selv sier "Jeg har ellers gode analytiske egenskaper, er ganske dyktig i Excel og liker statistikk og kvantitive data" 

Jeg var aldri flink i matte på barne/ungdomsskolen/videregående, men regnskap fikk jeg beste karakter i på videregående.
Jeg valgte annen karriere først, men fikk lyst å gå ny vei etter 12 år i arbeidslivet, og da ble det naturlig med regnskap, da jeg faktisk var flink til det. Har nå arbeidet med regnskap/økonomi i 10 år, og stortrives, beste jobben jeg har hatt, elsker rutinene, og tar utfordringene på strak arm og sitter nå som leder på regnskapsavdeling etter å ha grepet muligheten som kom :) 

Anonymkode: febec...f68

Skrevet

Har selv jobbet i administrasjonen og økonomi og vil si at det å ha 5er eller 6er i matte er ikke nødvendig. Trenger ikke å kunne tall for å få dette til. Her må du kunne programmet og formler. Så dette skal nok gå fint.

AnonymBruker
Skrevet

Matte? Matte er da ikke det samme som regnskap. 

Anonymkode: 6edf3...b86

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Oddy skrev:

Har selv jobbet i administrasjonen og økonomi og vil si at det å ha 5er eller 6er i matte er ikke nødvendig. Trenger ikke å kunne tall for å få dette til. Her må du kunne programmet og formler. Så dette skal nok gå fint.

Seriøst? Håper på bokettersyn for deg da. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Håper på bokettersyn for deg da. 

:fnise:

AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2018 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Jeg 'datt ut' fra matten en gang på barneskolen og har slitt med faget siden. På videregående fikk jeg karret meg til en 3'er i den enkleste matten og i livet ellers sliter jeg med hoderegning og kompliserte regnestykker. Mistenker at jeg har en mild form for dyskalkuli. Jeg har likevel greid å fullføre en master som inneholdt flere regnefag, og har fått B i bedriftsøkonomi. Nå har jeg begynt å snuse på et jobbytte, og noen av jobbene jeg ser på er regnskapsfører og controller. Er dette jobber som er mulig å lykkes i selv om man ikke er flink med tall? Jeg har ellers gode analytiske egenskaper, er ganske dyktig i Excel og liker statistikk og kvantitive data. Noen andre med mattefobi som har erfaring med tilsvarende jobber?

Anonymkode: 56734...77c

Unnskyld meg, men hva i all verden tror du? Det er forbeholdt flinke folk som forstår seg på sånt 🙂 Du får tømme søppel eller kanskje en butikkansatt med yrkesstolthet 😂👍

Anonymkode: 26a87...d3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men hva i all verden tror du? Det er forbeholdt flinke folk som forstår seg på sånt 🙂 Du får tømme søppel eller kanskje en butikkansatt med yrkesstolthet 😂👍

Folk som ikke vet hva de snakker om burde tie. 

Man trenger slett ikke være flink i matte for å jobbe med regnskap. Jeg strøk på videregående matte og har jobbet med regnskap i tjue år. Det man derimot bør være god på er logikk, struktur, ryddighet, analyser osv. 

Anonymkode: 5ff8a...6a4

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som ikke vet hva de snakker om burde tie. 

Man trenger slett ikke være flink i matte for å jobbe med regnskap. Jeg strøk på videregående matte og har jobbet med regnskap i tjue år. Det man derimot bør være god på er logikk, struktur, ryddighet, analyser osv. 

Noe TS her tydeligvis ikke innehar 🙂 Takk for at du forsterket min mening 👍🙂 god helg!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noe TS her tydeligvis ikke innehar 🙂 Takk for at du forsterket min mening 👍🙂 god helg!

:klo: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...