Gå til innhold

Vaskeanvisning for kjole sier kjemisk rens, kan jeg håndvaske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte en sommerkjole fra Zalando, type casual, som jeg regnet med å bruke ofte, og som dermed vil trenge relativt hyppig vask. Jeg presterte å ikke se at det anbefales kjemisk rens, uten håndvask oppgitt som alternativ.

Kan jeg vaske den for hånd med ull/silkevaskemiddel? Evnt.håndvaskprogram i maskin? Den er i utgangspunktet i materialer jeg vil gå ut i fra tåler vask (95% polyester/5% elastan), men er sort/hvit-stripete, og jeg er litt bekymret for om fargene vil kunne "smitte" i vask.

Anonymkode: d45de...02e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bestilte en sommerkjole fra Zalando, type casual, som jeg regnet med å bruke ofte, og som dermed vil trenge relativt hyppig vask. Jeg presterte å ikke se at det anbefales kjemisk rens, uten håndvask oppgitt som alternativ.

Kan jeg vaske den for hånd med ull/silkevaskemiddel? Evnt.håndvaskprogram i maskin? Den er i utgangspunktet i materialer jeg vil gå ut i fra tåler vask (95% polyester/5% elastan), men er sort/hvit-stripete, og jeg er litt bekymret for om fargene vil kunne "smitte" i vask.

Jeg garanterer deg ingenting, men i utgangspunktet vil jeg tro du kan vaske den for hånd med Milo el. 

Når det er to farger, lys og mørk, er det viktig å ikke la plagget ligge stille i vaskevannet. Da smitter den mørke fargen lettere over på den lyse dersom den mørke fargen blør til vaskevannet. 

Å vaske flerfargete ullkofter for hånd når det er lyse og mørke farger går bra når plagget ikke ligger stille i vaskevannet nettopp fordi bevegelse forhindrer at den mørke fargen smitter på den lyse. Men både med kofter og med kjolen din er det viktig med forsiktig bevegelser av tøyet i vannet. 

Ville også gjort en meget kort sentrifugering for å få ut mest mulig vann. 

Men å følge rådene her er helt på eget ansvar. En link til kjolen? 

Anonymkode: 39a64...008

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg garanterer deg ingenting, men i utgangspunktet vil jeg tro du kan vaske den for hånd med Milo el. 

Når det er to farger, lys og mørk, er det viktig å ikke la plagget ligge stille i vaskevannet. Da smitter den mørke fargen lettere over på den lyse dersom den mørke fargen blør til vaskevannet. 

Å vaske flerfargete ullkofter for hånd når det er lyse og mørke farger går bra når plagget ikke ligger stille i vaskevannet nettopp fordi bevegelse forhindrer at den mørke fargen smitter på den lyse. Men både med kofter og med kjolen din er det viktig med forsiktig bevegelser av tøyet i vannet. 

Ville også gjort en meget kort sentrifugering for å få ut mest mulig vann. 

Men å følge rådene her er helt på eget ansvar. En link til kjolen? 

Anonymkode: 39a64...008

Tusen takk! Det er denne, jeg har ikke mottatt den enda.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Det er denne, jeg har ikke mottatt den enda.

Den var fin! :Nikke: Men er vedlikeholdsråd og vaske-anvisning nødvendigvis det samme?

Anonymkode: b8327...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje den blir veldig krøllete etter vask med vann? Og kan den strykes? Eller den krymper..? 

Anonymkode: 0f575...699

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje den blir veldig krøllete etter vask med vann? Og kan den strykes? Eller den krymper..? 

Anonymkode: 0f575...699

Jeg får nesten se når jeg får den, jeg tror jeg bare må sjanse det.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den var fin! :Nikke: Men er vedlikeholdsråd og vaske-anvisning nødvendigvis det samme?

Anonymkode: b8327...1c5

Takk! Og jeg vet ærlig talt ikke, jeg har aldri hatt et plagg av den typen som krevde rens (de jeg har som gjør det er festkjoler/dressbukser i ull etc).

Jeg får vel nesten se på vaskelappen når jeg får den, og eventuelt holde pusten og prøve håndvask. Takk for tips. :)

Skrevet

Ser at det er  95% polyester, 5% elastan... Tror det skal gå fint å vaske på håndvaskprogram.

MEN, du kan jo teste å vaske litt for hånd på en liten del av kanten nederst på kjolen og se hvordan stoffet reagerer før du gjør det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Mona123 skrev:

Ser at det er  95% polyester, 5% elastan... Tror det skal gå fint å vaske på håndvaskprogram.

MEN, du kan jo teste å vaske litt for hånd på en liten del av kanten nederst på kjolen og se hvordan stoffet reagerer før du gjør det?

Det var et godt tips, takk!

Og ja, stoffet tilsier at det skal kunne vaskes, jeg skjønner ikke helt hvorfor det er kjemisk rens.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vasket i maskin - er mer skånsomt enn handvask. Milo, kaldt vann, kort program, ingen sentifugering. Tørkes hengede på henger, eller liggende om den blir for tung. 

Jeg er glad i sarte stoffer som krøller lett og ikke tåler stryking. Har derfor investert i en "damper". Kan ikke anbefale dette varmt nok. 

Anonymkode: 4ecab...69f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må bare tilføye en ting..

Denne typen kjole trenger ikke hyppig vask. Den er ikke ettersittende, og har ikke nærkontakt med armhuler. Heng den til lufting etter hver bruk, så gjetter jeg på at du knapt vil behøve å vaske den med mindre du skal bruke den i tropisk klima. 

Anonymkode: 4ecab...69f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...