Gå til innhold

Katter som omplasseres på finn...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga "livssituasjon" og "ikke nok tid". Hva vil det egentlig si? At man venter barn, skal flytte til et borettslag der husdyr ikke er lov, plutselig allergi? :P Genuint nysgjerrig 

Anonymkode: a0dfe...671

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pga "livssituasjon" og "ikke nok tid". Hva vil det egentlig si? At man venter barn, skal flytte til et borettslag der husdyr ikke er lov, plutselig allergi? :P Genuint nysgjerrig 

Hadde villet spurt om kattens lynne 😊

Spør gjerne også om katten er stueren, sosial, omgjengelig etc.

Be om å få ha katten hjemme på "prøve". Og husk å sjekk tennene/helsa generelt..

Anonymkode: 097da...2c7

Gjest -Willow
Skrevet

Jeg har laget et emne om hvorfor hunder omplasseres. Ta en titt på den.

Der går det mye i det samme. Jeg antar at grunnen som oftest egentlig er at ansvaret ble større enn de hadde sett for seg, uansett om det er en hund eller en katt. De tenkte ikke langt nok frem i tid og er til syvende og sist ikke villige til å ofre litt for sitt eget husdyr med en gang det kommer noe i veien. Dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde villet spurt om kattens lynne 😊

Spør gjerne også om katten er stueren, sosial, omgjengelig etc.

Be om å få ha katten hjemme på "prøve". Og husk å sjekk tennene/helsa generelt..

Ser ikke etter dyr pga jeg er student og hverken har tid eller penger til å passe på en katt, men synes det er morsomt å kikke litt rundt på finn. Jeg er veldig glad i dyr så jeg reagerer litt på at så mange gir bort kattene sine, spesielt nærme feriesesongen. Blir skeptisk og synes skikkelig synd på de søte små :( 

ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, -Willow skrev:

Der går det mye i det samme. Jeg antar at grunnen som oftest egentlig er at ansvaret ble større enn de hadde sett for seg, uansett om det er en hund eller en katt. De tenkte ikke langt nok frem i tid og er til syvende og sist ikke villige til å ofre litt for sitt eget husdyr med en gang det kommer noe i veien. Dessverre. 

Skal sjekkes! :)

ts 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke etter dyr pga jeg er student og hverken har tid eller penger til å passe på en katt, men synes det er morsomt å kikke litt rundt på finn. Jeg er veldig glad i dyr så jeg reagerer litt på at så mange gir bort kattene sine, spesielt nærme feriesesongen. Blir skeptisk og synes skikkelig synd på de søte små :( 

ts

Synes også det er rart at så mange selges/gis bort før sommerferien :/

Her i huset har vi to katter med hver sitt hus ute, og med forautomat. Vi avtaler også med venner om å se til dem flere ganger, og fylle på med mat/vann(på varme dager spesielt).

Kamera er også satt opp, slik at vi er sikre på at ting går rett for seg :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes også det er rart at så mange selges/gis bort før sommerferien :/

Her i huset har vi to katter med hver sitt hus ute, og med forautomat. Vi avtaler også med venner om å se til dem flere ganger, og fylle på med mat/vann(på varme dager spesielt).

Kamera er også satt opp, slik at vi er sikre på at ting går rett for seg :) 

Glemte å nevne å dette blir praktisert hos oss når vi er borte på sommerferie :)

AnonymBruker
Skrevet

Rart det at folk «plutselig» «ikke har tid» «blir allergiske» «fått forandret livssituasjon» rett før sommeren. Det slår ALDRI feil. Forbanna tåper av noen dyreeiere. 

Anonymkode: 57c09...a58

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser etter katt på Finn. Men er redd for at de gir bort kattene fordi de er ekstra krevende eller noe annet negativt..

Anonymkode: f5a5f...324

Skrevet

Vil tro det er mer sannsynlig at det er eierne det er noe rart med enn kattene. Men hvis du er så redd for at alle katter som gis bort  skal kreve for mye av deg, tror jeg kanskje ikke du bør skaffe deg dyr. Sett deg i hvert fall inn i hvordan det er å ha et dyr før du gjør noe mer med det. Kanskje du kjenner noen du kan "låne" en katt hos?

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser etter katt på Finn. Men er redd for at de gir bort kattene fordi de er ekstra krevende eller noe annet negativt..

Er nok helst eierne det er noe galt med. Å når du skaffer deg omplasserigskatt så kan det aldri garanteres at katten er sånn du vil ha den, da må du skaffe kattunge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha for ulike katter har jo IKKE ulikt lynne🙄

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha for ulike katter har jo IKKE ulikt lynne🙄

Er det noen som har sagt at katter ikke har ulikt lynne? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har sagt at katter ikke har ulikt lynne? 

Var bare to stk som mente at det var eieren det var noe galt med dersom katten var ekstra krevende eller hadde negativ atferd

Skrevet
8 timer siden, -Willow skrev:

Ofte, ja. Men det er nok også en del tilfeller hvir folk er dypt fortvilte over at de pga forandring i livssituasjon ikke har mulighet til å beholde dyret. F.eks. pga flytting pga samlivsbrudd eller jobb. For dem som må leie bolig kan det være veldig vanskelig å finne en bolig hvor utleier tillater dyrehold. Og får man barn som er allergiske, kan man jo ikke omplassere barnet liksom ... 

Skrevet
8 timer siden, -Willow skrev:

Ofte, ja. Men det er nok også en del tilfeller hvir folk er dypt fortvilte over at de pga forandring i livssituasjon ikke har mulighet til å beholde dyret. F.eks. pga flytting pga samlivsbrudd eller jobb. For dem som må leie bolig kan det være veldig vanskelig å finne en bolig hvor utleier tillater dyrehold. Og får man barn som er allergiske, kan man jo ikke omplassere barnet liksom ... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var bare to stk som mente at det var eieren det var noe galt med dersom katten var ekstra krevende eller hadde negativ atferd

Nei, det står at ofte er eieren problemet ved at de omplasserer voksne katter fordi de ikke gidder å ha dem lenger. Ikke at omplasseringskatter har negativ adferd på grunn av dem 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samlivsbrudd, ny bolig uten mulighet til katt.

Jeg måtte gi bort pga allergi hos barn. Etter mange år med katt ble barnet veldig allergisk og katten måtte bort. 

Anonymkode: 94607...7e5

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var vel den ene du mente. Har vokst opp med katter og har katter nå. Selvsagt har kattene ulikt lynne, men jeg ser ikke helt hvorfor du syntes det var nødvendig å påpeke det. Gjelder ikke det de fleste levende vesener? Noen katter er veldig kosete, andre vil kose sjelden, noen er rolige, andre masete, noen "prater", andre ikke, osv .... Sånn er det å ha dyr. Og hvis man skal ha en katt, bør man være klar over at katten faktisk er et levende vesen som gjerne vekker deg når du trenger å sove ut, kaster opp en hårball akkurat der du setter beina når du står opp om morgenen, får mjaueanfall eller slåss når du skal ta en viktig telefon eller stjeler maten din når du glemmer å sette den i kjøleskapet.  

Klart det kan finnes ekstremt krevende katter som det faktisk er vanskelig å ha i hus, men da er det i de aller fleste tilfeller sykdom eller mishandling som ligger bak. Du tror vel ikke at alle kattene som gis bort på finn er reelle "problemkatter"?

AnonymBruker
Skrevet

Mye heller at de legger ut på finn og drar en løgn, enn at de dumper pusen her og der. Nå nærmer høysesongen seg for kattedumping, og det er jo fordi folk ikke tar seg bryet med eller råd til å sterilisere den katten de allerede har. Nå har jeg bare vokst opp med hunnkatter, men om jeg noen gang får en hannkatt så skal jeg kastrere han også i tilfelle noen ikke steriliserer hunnkattene sine og ikke ønsker flere katter. 

Anonymkode: b393f...2c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...