Gå til innhold

Jobb, oppsigelsestid og studiestart. Hjelp??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt studier til høsten, men er usikker på om jeg kommer inn. Dette får jeg vite i midten av juli. Jeg har også fast jobb (40%), som jeg da må si opp hvis jeg kommer inn på studie. Men oppsigelsestiden er på 2 mnd.. Og skolestart er i august.

Hva gjorde dere??

Anonymkode: 78757...777

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man søker om tidlig opptak på bakgrunn av at man har jobb og oppsigelsestid. Denne fristen gikk imidlertid ut 1. mars. 

Du må nesten bare kombinere jobb og skole en måneds tid med mindre du tar en sjanse på at du kommer inn. 

Anonymkode: 5d81a...22b

Skrevet

Eller ta en samtale med arbeidsgiver og forklare situasjonen. Du har ikke opparbeidet deg ferie som du kan ta ut under oppsigelsestiden da?

Skrevet

Det er mange som jobber 40% (eller mer) ved siden av studiene. Hva slags arbeidstider har du? 

Ellers er vel det enkleste å be om ferie i august (fra skolestart, og 4 uker). Arbeidsgiver kan ikke nekte deg å ta ut ferie i oppsigelsestid dersom denne allerede er avtalt. 

Skrevet (endret)

Skjedd er skjedd, så skal ikke kaste deg i flammene. Eneste du kan gjøre nå er å være åpen og ærlig med sjefen og se om dere kan ordne noe arbeidsplan. Hvis du oppfyller kravene og har sendt inn nødvendig dokumentasjon, skal det mye til for at du ikke får tilbud.

Prøv å ordne en annulerbar oppsigelse eller noe liknende som gir deg mulighet til å bli ansatt igjen hvis det skulle gå skeis. Hvordan dere vil disponere oppsigelsestiden kan kun du og sjefen bli enige om.

Jeg var i helt lik situasjon før, men ble litt for mye tekst når jeg begynte å skrive. Hvis du vil ha hele historien min og prosessen, kan du sende meg PM. :)

Endret av Devilheart
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, kanelsnurr skrev:

Det er mange som jobber 40% (eller mer) ved siden av studiene. Hva slags arbeidstider har du? 

Ellers er vel det enkleste å be om ferie i august (fra skolestart, og 4 uker). Arbeidsgiver kan ikke nekte deg å ta ut ferie i oppsigelsestid dersom denne allerede er avtalt. 

Problemet er jo dersom man skal flytte :) Da er det ikke bare å ordne hele flytteprosessen og studere i en annen by mens man er forventet å jobbe i en helt annen

Anonymkode: a5b3d...7c6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tre måneders oppsigelse i min jobb da jeg søkte på universitetet i fjor. Jeg tok ikke ut noe ferie det året med tanke på om jeg kom inn på studie. Da jeg fikk svar fra SO i juli, sa jeg opp jobben og jobbet den måneden før skolen startet, så tok jeg ut 5 ukers ferie, også tok jeg resten som permisjon uten lønn. Var hele veien åpen med jobb om at jeg hadde søkt på studier.

Anonymkode: b2913...9c3

Skrevet

Jeg søkte tidlig opptak, da måtte jeg dokumentere med siste lønnslipp. Dermed fikk jeg svar på søknaden i mai, noe som ga meg tid nok til å si fra til arbeidsgiver. 

Litt sent nå da, støtter forslaget lenger oppe om å snakke med arbeidsgiver. Kanskje kan du få gå før oppsigelsestiden er ferdig? 

Skrevet

Dette hadde jeg rett og slett bare tatt med min nærmeste leder. Har selv gjort dette og vi fikset det med en gang. Skal jobbe til 10.08.2018 og starter skole 13.08.2018

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...