Gå til innhold

Jeg har en forbrenningpå 1000kalorier. Hvordan kan jeg øke den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med lav forbrenning. Spiser helt normalt. Jeg vet man kan få lav forbrenning av å spise lite, men jeg har alltid spit like mye og holdt meg til de samme tingene. Siden dette er en normal mengde med mat for meg, har ikke kroppen min gått i sparemodus, så det e rikke derfor jeg fort legger på meg, men rett og slett bare fordi jeg har lav forbrenning. Jeg vet det er indre kalorier enn hva andre spiser, men spiser jegmer går jeg opp, det er jo ikke nødvendig, da jeg er helt normalvektig. hVa skal jeg gjøre med dette?

3 år siden tilbake i tid og litt tidligere enn det gikk jeg mye opp og ned fordi jeg ville slanke meg, da spiste jeg lite, jeg vet at det er mulig at dette har gjort at forbrenning er satt ned parmanent. Men ddet er vel ikke mulig at jeg har ødelagt for meg selv. Det er jo mange år siden. Jeg har en bmi på 19-20 kanskje. Så det er jo unormalt at jeg trenger så lite kalorier. 

Anonymkode: daaed...1b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen og fortell om det som du forteller her, slik at fastlegen kan ta prøver og utredning for å finne  om det ligger sykdom bak. (F.eks stoffskiftesykdom)

Anonymkode: ba561...2b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med fastlegen og fortell om det som du forteller her, slik at fastlegen kan ta prøver og utredning for å finne  om det ligger sykdom bak. (F.eks stoffskiftesykdom)

Ts: Jeg er litt redd for å dra til lege. Dette virker som et dumt spm, og er ikke sikkert han i det hele tatt tror meg. Jeg har fulgt litt mer med på hva jeg spiser det siste året, og jeg spiser ikke mer enn det jeg sier. Så dette er litt rart. Opplever at mange spiser veldig mye, og det ser ikke ut til at de legger på seg. 

Kan det ha noe med type mat jeg spiser? Jeg spiser mye ususnt, og får kalorier gjennom energidrikker, potetgull osv. At jeg har fått mye innvendig fett. 

AnonymBruker
Skrevet

Ved å øke muskelmassen vil også hvileforbrenningen øke.

Anonymkode: 39c77...e03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Jeg er litt redd for å dra til lege. Dette virker som et dumt spm, og er ikke sikkert han i det hele tatt tror meg. Jeg har fulgt litt mer med på hva jeg spiser det siste året, og jeg spiser ikke mer enn det jeg sier. Så dette er litt rart. Opplever at mange spiser veldig mye, og det ser ikke ut til at de legger på seg. 

Kan det ha noe med type mat jeg spiser? Jeg spiser mye ususnt, og får kalorier gjennom energidrikker, potetgull osv. At jeg har fått mye innvendig fett. 

Hvorfor skulle ikke legen tro deg?
Jeg ville tatt opp dette med fastlegen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ved å øke muskelmassen vil også hvileforbrenningen øke.

Anonymkode: 39c77...e03

Ts: Jeg er veldig sterk i beina, og har trent mye styrke. Men dette har ikke hjulpet. Armer har jeg lite muskler da, men det har jeg ikke fått til. Så jeg er ikke veldig svak.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med lav forbrenning. Spiser helt normalt. Jeg vet man kan få lav forbrenning av å spise lite, men jeg har alltid spit like mye og holdt meg til de samme tingene. Siden dette er en normal mengde med mat for meg, har ikke kroppen min gått i sparemodus, så det e rikke derfor jeg fort legger på meg, men rett og slett bare fordi jeg har lav forbrenning. Jeg vet det er indre kalorier enn hva andre spiser, men spiser jegmer går jeg opp, det er jo ikke nødvendig, da jeg er helt normalvektig. hVa skal jeg gjøre med dette?

3 år siden tilbake i tid og litt tidligere enn det gikk jeg mye opp og ned fordi jeg ville slanke meg, da spiste jeg lite, jeg vet at det er mulig at dette har gjort at forbrenning er satt ned parmanent. Men ddet er vel ikke mulig at jeg har ødelagt for meg selv. Det er jo mange år siden. Jeg har en bmi på 19-20 kanskje. Så det er jo unormalt at jeg trenger så lite kalorier. 

Hvor lite spiste du da?
Og hvor  mange kalorier pr dag spiste du før denne perioden?

Jo, det er mulig at kroppen din går på sparebluss fremdeles.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra trådtittelen din; "Jeg har en forbrenning på 1000kalorier. "

Spiser du kun 1000 kalorier pr dag? Det er svært helseskadelig! Oppsøk lege for å få hjelp!

• Liker 1
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig at det er noe som ikke er helt greit, så snakk med legen. Jeg tror det du skal gjøre er å trene og spise sunnere og mer, og få pakket på deg noen få kilo med fett og muskler. Men snakk med legen først.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du sliter med overvekt, reell eller innbilt, og spesielt hvis du har slanket deg, vil du ha en naturlig tendens til å anslå kaloriinntaket ditt for lavt, samtidig som du antar at alle andre kan spise mer enn deg. Dette har med oppfatning og ikke fakta å gjøre. Såkalt "usunn" mat er gjerne kaloritett, og lett å spise, og det er lett å bomme hvis du ikke veier og logger alt, alltid. 

Sparemodus er bare tull. Du forbrenner ikke kun 1000 kalorier per dag. En "gjennomsnittlig" kvinne forbrenner 2000 kalorier per dag. Bare hvilestoffskiftet for en kort, slank kvinne, vil være minst 1300. "Spiser helt normalt" er så vagt at det ikke gir noen mening. 

Du trenger ikke å gjette BMI'en din. Del vekten din på kvadratet av høyden din i meter. Det finnes også BMI-kalkulatorer på nettet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo gi kroppen din det som kroppen din trenger av næringsstoffer (proteiner, karbohydrater og fett) og vitaminer og mineraler. Ta kontakt med fastlege og fortell! Og be fastlegen om å henvise deg til ernæringsspesialist ved sykehuset for å få oppfølging og råd  om kosthold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser mye ususnt, og får kalorier gjennom energidrikker, potetgull osv.

Du inntar  kun karbohydrater? Hvor skal kroppen din få proteiner fra? Kroppen tærer på muskelmassen i kroppen (inkl hjertemuskelen) dersom du ikke får i deg nok proteiner. Gå til legen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Pringle skrev:

Hvis du sliter med overvekt, reell eller innbilt, og spesielt hvis du har slanket deg, vil du ha en naturlig tendens til å anslå kaloriinntaket ditt for lavt, samtidig som du antar at alle andre kan spise mer enn deg. Dette har med oppfatning og ikke fakta å gjøre. Såkalt "usunn" mat er gjerne kaloritett, og lett å spise, og det er lett å bomme hvis du ikke veier og logger alt, alltid. 

Sparemodus er bare tull. Du forbrenner ikke kun 1000 kalorier per dag. En "gjennomsnittlig" kvinne forbrenner 2000 kalorier per dag. Bare hvilestoffskiftet for en kort, slank kvinne, vil være minst 1300. "Spiser helt normalt" er så vagt at det ikke gir noen mening. 

Du trenger ikke å gjette BMI'en din. Del vekten din på kvadratet av høyden din i meter. Det finnes også BMI-kalkulatorer på nettet.

Ts skriver " Jeg spiser mye ususnt, og får kalorier gjennom energidrikker, potetgull osv."

Altså kun karbohydrater? 

AnonymBruker
Skrevet

Med en bmi på 19-20 så ønsker du å øke forbrenningen din? Jeg ville sagt at du skulle ligge I overskudd uansett med den BMI'en.

Anonymkode: e93ae...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Teller du faktisk kalorier? Du spsier ikke mer enn du tror du gjør? En stor pose potetgull og du er nesten opp i 1000 kalorier bare der. 

Har du en god venn som er litt smart? Snakk med han/ henne om dette. Jeg tipper du regner kalorier feil pluss at dersom du spiser så dårlig kan det påvirke formen din og hvor lett du legger på deg. Spiser du mye potetgull vil du legge på deg lettere enn om du mater musklene dine med proteinkilder som bønner og linser. Jeg vil virkelig like å se at du blir tjukk av å spise 1500 kalorier av grønnsaker, linser og bønner hver dag

Anonymkode: 7d0d7...46a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hører jeg hele tiden, og skulle ønske denne myten ble avskaffet en gang for alle. Man kan ikke "ødelegge forbrenningen". Forbrenningen din jobber hele tiden med å utnytte den energien du tilfører den. Den stopper ikke opp så lenge du lever. Det verste som kan skje med perioder med lavt kaloriinntak er at du tærer å¨musklene, og redusert muskelmasse kan senke forbrenningen noe.

Jeg er et godt eksempel på dette. Jeg slet med alvorlig anoreksi i tenårene, og er frisk nå. Så lite som jeg veide så ville man tro at jeg hadde busta forbrenningen helt. Men ti år etter, og frisk, så spiser jeg en helt normal mengde mat (sikkert rundt 2000 kcal; teller ikke) for å opprettholde en BMI som er ca den samme som din.

Anonymkode: 38ca2...3b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ts: Jeg er veldig sterk i beina, og har trent mye styrke. Men dette har ikke hjulpet. Armer har jeg lite muskler da, men det har jeg ikke fått til. Så jeg er ikke veldig svak.

Du har lite muskler i armene, men det har du ikke fått til? Det betyr at du ikke engang har forsøkt. Om du ikke har muskler, er det veldig enkelt å bygge bare man starter smått. Med mindre du er i så ekstremt underskudd at kroppen ikke har energi til å være fysisk - dette tror jeg definitivt ee tilfellet hos deg. Spis mer!

Anonymkode: ff8b1...76f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lite spiste du da?
Og hvor  mange kalorier pr dag spiste du før denne perioden?

Jo, det er mulig at kroppen din går på sparebluss fremdeles.

Ts: Hei. Før den perioden jeg spiste lite, spiste jeg masse. Men jeg er litt ung så da var jegveldig liten og man vokser og forbrenning er jo da litt bedre. 

For tre år siden når jeg spiste lite et par år, var det kun i perioder da, en liten form for spiseforstyrelse. Da var det litt sulting i perioder og lite mat. Men det er jo nå veldig lenge siden. Er det noen her som har problemer med det samme?

Jeg har lest at forbrenning kan bli permanent satt ned sulter man litt mye i noen år, at den aldri blir bedre uansett. Stemmer det? Eller kan det være andre problemer jeg har som forårsaker dette?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Pringle skrev:

Hei. Ts her: Sparemodus er ikke tull. Jeg vet dette da jeg har hatt det selv og blitt smellfeit etter en periode med liten mat. 

Jeg teller kaloriene så jeg vet at jeg ikke inntar mer enn 1000. Likevel holder jeg stabil vekt. 

Bmien min er 19,5. Dette er en normal bmi. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver " Jeg spiser mye ususnt, og får kalorier gjennom energidrikker, potetgull osv."

Altså kun karbohydrater? 

Ts: Ja, ikke hver dag da. Men har flytte for meg selv og kan ikke lage mat, pluss at matinnkjøp er vanskelig og jeg er lat. Brukte ikke å spise mange karbohydrater tidligere, det er først det siste halvåret, så dette er nok ingen grunn til at jeg sliter med å få muskler og at forbrenning er lav. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...