Oddy Skrevet 26. april 2018 #1 Skrevet 26. april 2018 (endret) Nettopp fått vite av legen jeg har for høyt. Tror i relateten det er arvelig siden både moren min, brødrene hennes og faren hennes har det. Men spørsmålet er, hva bør jeg styre unna ? Dere som har det, hva har hjulpet dere å få det ned? Endret 26. april 2018 av Oddy
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #2 Skrevet 26. april 2018 Hvis du har den arvelige formen (familiær hyperkolesterolemi) må du satse på et hjertevennlig kosthold i størst mulig grad. Minst mulig mettet/animalsk fett, mye fiber, frukt og grønnsaker Lavkarbo er fy-fy for en med FH, for mens lavkarbo kan senke kolesterolet hos de som ikke har den arvelige formen, er det ikke samme mekanisme hos de med FH. Det som har hjulpet meg er å følge anbefalingene fra helsemyndighetene. Anonymkode: bfc0a...9cb
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #3 Skrevet 26. april 2018 Mindre kjøtt, mer plantebasert. Veganere er den gruppen med lavest kolesterol. Du trenger ikke bli veganer, men det vil definitivt være bra for helsen din å redusere kjøttforbruket. Kanskje det er en tradisjon innenfor slekten din å spise mye kjøtt? Eller er det arvelig som AB over sier? Dumt at foreldrene dine ikke forsøkte motvirke den arveligheten ved å gi deg et hjertevennlig kostrhold fra barns ben av, isåfall. Anonymkode: d2544...b30
Torelli Skrevet 26. april 2018 #4 Skrevet 26. april 2018 Jeg har alltid trodd at mitt var høyt pga arvelighet. men fikk nå av min nye lege beskjed om å kutte kaffe, rødt kjøtt og spise mindre sukker/rake karbs. og har senket fra 8,9 til 7,0 på 6 uker! fortsetter med dette kostholdet kan man si
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #5 Skrevet 26. april 2018 -Prøv å spise mest mulig vegetar, gjerne vegansk. Legg gjerne inn egne dager -Kutt nei på meieriprodukter og egg -Prøv å unngå raske karbohydrater og sukker, spar heller anledningen til større ting -Fysisk aktivitet og trening -Masse fiber, f.eks. spis havregryn til frokost hver dag -Masse frukt og grønt Anonymkode: e3d9b...d69
Oddy Skrevet 26. april 2018 Forfatter #6 Skrevet 26. april 2018 Tusen takk for svar Skal høre litt rundt med legen om det er virkelig arvelig jeg har eller ikke
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #7 Skrevet 26. april 2018 Hvis du drikker kapselkaffe eller presskannekaffe så kan du med fordel gå over til filterkaffe/traktekaffe. Egg har vært omdiskutert ift kolesterol, men du kan kutte litt ned hvis du får i deg mye egg til vanlig. Trenger ikke kutte helt ut. Spis mere fisk og hvitt kjøtt. Kutt ut hel og halvfabrikat, spis mere grønnsaker. Kutt ut kjeks, sjokolade, potetgull Bruk plantemargarin og olivenolje Få i deg grove kornprodukter. Sjekk ut LHL sin side om hjertevennlig kosthold https://www.lhl.no/gardermoen/hjerteloftet/livsstilsendring/kosthold/hjertevennlig-kosthold/ Anonymkode: 13117...f15
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #8 Skrevet 26. april 2018 Om du mistenker at det er arvelig, så kan du be om en genprøve for å bekrefte/avkrefte. Jeg ville gjort det. De med arvelig høyt kolesterol klarer (som oftest) ikke å regulere kolesterolet til et akseptabelt nivå kun ved hjelp av kosthold - det kreves medisiner. Behandlingsmålene for en med arvelig høyt kolesterol er dessuten strengere enn for de med "livstilskolesterol", siden det er totalpåvirkningen ila. hele livet som er avgjørende for risikoen for hjerte/kar-sykdom, og de som har arvet det har ofte høyt kolesterol helt fra de er barn. Anonymkode: c11e0...7b9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #9 Skrevet 26. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Sjekk ut LHL sin side om hjertevennlig kosthold https://www.lhl.no/gardermoen/hjerteloftet/livsstilsendring/kosthold/hjertevennlig-kosthold/ Anonymkode: 13117...f15 Er det ikke rart at magre meieriprodukter er hjertevennlige, samtidig som mange mene lavkarbo med feite meieriprodukter er sunt? Begge kan ikke være sanne? Anonymkode: d2544...b30
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #10 Skrevet 26. april 2018 39 minutter siden, Oddy skrev: Nettopp fått vite av legen jeg har for høyt. Tror i relateten det er arvelig siden både moren min, brødrene hennes og faren hennes har det. Men spørsmålet er, hva bør jeg styre unna ? Dere som har det, hva har hjulpet dere å få det ned? Når flere i en familie har høyt kolesterol gjerne med høyt blodtryk og hjerte kar problematikk i tillegg så pleier det å være den arvelige varianten. Stammer du fra vestlandet i tillegg så er der gamle slektsledd der forskere har påvist en genetisk feil i arveanlegget med høyt kolesterol. Du må tenke over alt av fettholdig mat som du spiser. Men om det alene hjelper er ikke sikkert. Da er kolesterolsenkende tabletter alternativet. Anonymkode: 289a1...17b
Oddy Skrevet 26. april 2018 Forfatter #11 Skrevet 26. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når flere i en familie har høyt kolesterol gjerne med høyt blodtryk og hjerte kar problematikk i tillegg så pleier det å være den arvelige varianten. Stammer du fra vestlandet i tillegg så er der gamle slektsledd der forskere har påvist en genetisk feil i arveanlegget med høyt kolesterol. Du må tenke over alt av fettholdig mat som du spiser. Men om det alene hjelper er ikke sikkert. Da er kolesterolsenkende tabletter alternativet. Anonymkode: 289a1...17b jeg er fra vestlandet ja
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #12 Skrevet 26. april 2018 8 minutter siden, Oddy skrev: jeg er fra vestlandet ja Da har du nok genfeilen, og dermrd arvelig forhøyet kolesterol, ja. Jeg har hørt om dette på radioen. Skal se senere om jge finner saken via google. Men det er ekstra viktig at du får ned kolesterolet ditt når du har denne varianten, men det vil og være vanskelig å få ned arvelig og genetisk høyt kolesterol. Velkommen i den klubben. Anonymkode: 289a1...17b
Oddy Skrevet 26. april 2018 Forfatter #13 Skrevet 26. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du nok genfeilen, og dermrd arvelig forhøyet kolesterol, ja. Jeg har hørt om dette på radioen. Skal se senere om jge finner saken via google. Men det er ekstra viktig at du får ned kolesterolet ditt når du har denne varianten, men det vil og være vanskelig å få ned arvelig og genetisk høyt kolesterol. Velkommen i den klubben. Anonymkode: 289a1...17b Er ikke 100% sikker det er den arvelige varianten, skal ta det med legen i dag. Men det gir mening hvis det er tilfelle. Og ja det er nok vanskelig å få det ned, men ikke umulig, så dette skal nok gå rette veien
Oddy Skrevet 26. april 2018 Forfatter #14 Skrevet 26. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mindre kjøtt, mer plantebasert. Veganere er den gruppen med lavest kolesterol. Du trenger ikke bli veganer, men det vil definitivt være bra for helsen din å redusere kjøttforbruket. Kanskje det er en tradisjon innenfor slekten din å spise mye kjøtt? Eller er det arvelig som AB over sier? Dumt at foreldrene dine ikke forsøkte motvirke den arveligheten ved å gi deg et hjertevennlig kostrhold fra barns ben av, isåfall. Anonymkode: d2544...b30 Vi spiser mye kjøtt men også veldig ofte fisk.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #15 Skrevet 26. april 2018 43 minutter siden, Oddy said: Vi spiser mye kjøtt men også veldig ofte fisk. Spise kjøttpålegg til frokost, kanskje lunsj, samt kjøtt til middag og kjøttpålegg til kvelds er ganske ekstremt. Moderne mennesker har blitt vant til den mengden og ser på det som normalt, men gå et par generasjoner tilbake og de spiste ikke så mye kjøtt. Det påvirker folkehelsen negativt. Anonymkode: d2544...b30 1
Oddy Skrevet 26. april 2018 Forfatter #16 Skrevet 26. april 2018 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spise kjøttpålegg til frokost, kanskje lunsj, samt kjøtt til middag og kjøttpålegg til kvelds er ganske ekstremt. Moderne mennesker har blitt vant til den mengden og ser på det som normalt, men gå et par generasjoner tilbake og de spiste ikke så mye kjøtt. Det påvirker folkehelsen negativt. Anonymkode: d2544...b30 Til frokost spiser jeg som ofte kun en banan eller ingenting. Til lunsj er det ofte grovt brød med ost og agurk samt salat med kylling (av og til rømme på) , til middag er det alt i fra kjøtt til fisk. Til kvelds spiser jeg oftest makrell i tomat, kaviar eller yoghurt med havregryn. Også blir ofte litt knekkebrød eller eple i mellom Jeg drikker jevnlig vann men jeg tror jeg drikker litt vel mye melk til tider som jeg tar i kaffen Endret 26. april 2018 av Oddy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå