Gjest Lily1 Skrevet 10. april 2009 #81 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) Selvsagt ikke. HDL/LDL øker, hjerteinnfarkt-risiko øker. Men det gjør det da saktens ved å spise drittmat også, eller? Det er større risiko for å dø tidlig av et usunt kosthold, enn å bruke moderate doser anabole steroider ( da primært testosteronderivater). Om folk ønsker å proppe i seg russere ( dianabol) eller anadrol, eller sprøyte synthol ( syntetisk olje) inn i armene er opp til dem selv. Jeg snakker pimært om moderat injeksjon av testosteron, ikke orale preparater. Jeg blir i grunnen litt overrasket over at en lege forsvarer bruken av noe som potensielt kan føre til store fysiske og mentale skader, og argeumentet er "fordi det finnes andre ting som er like skadelig eller verre"... (sukker og fett) Ville du (som lege) sagt det samme om narkotika? "Det er greit å sniffe litt kokain, fordi det er like ille eller verre å sette en dose heroin i armen"? Ville du (som trafikant) sagt: "det er greit å kjøre i 80 i 60-sonen, fordi det er verre å kjøre i 100"? Jeg synes det er fint at du som fagperson gir faktaopplysninger om et relevant tema, men jeg synes også det er skummelt at du bruker din tyngde som fagperson for å forsvare bruken av midler som kan gi mennesker livstruende skader. For det er slik det oppfattes! At du som lege forsvarer bruk av AS, fordi det finnes andre ting som er like ille. Hadde det da ikke vært bedre at du brukte din faglige tyngde til å informere om helseskadene ved bruk av fett, sukker OG AS, og heller prøvd å få bukt med bruk/misbruk av disse stoffene, i stedet for å forsvare bruken av det? Endret 10. april 2009 av Lily1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 10. april 2009 #82 Del Skrevet 10. april 2009 Ta og les litt før du lirker av deg galle. Ja, anbole steroider er ikke bra for noen, dog er det du skriver her helt feil. Det skader ingen hormoner i kroppen. Anabole steroider ER hormoner. Man senker sin naturlige produksjon mens man går på kur, men etter endt kur kommer den naturlige produksjonen tilbake som normalt. Dette er ikke noe hokus pokus, dette er fakta. Les forskning. Svært få endrer personlighet, kun de med latente psykiske problemer. Det blir som å si at folk blir gale av å røyke hasj. Kun en promille utløser psykiske problemer av å røyke hasj. Mindre aktive sædceller? ja, men de er bare imidlertidig inaktivert. Siden kroppen får tilførsel av testosteron utenifra, stenger testiklene ned mesteparten av sin produksjon (ofte all produksjon, avhengig av dosering). Man har imidlertid like mye sæd, ofte mer, og er oftere kåt enn normalt. Hårtap? Kun hvis man er disponibel for hårtap uansett, KAN lange steroidkurer medføre en fremskyndelse. Ødelagte organer? Hos ekstremt uansvarlige brukere som går på flere kurer over mange mange år. Les forskning på området før du uttaler deg som en ignorant fjott. du støtter tydeligvis bruken av steroider, skulle ikke forbause meg om du brukte det selv...og dermed denne agressive holdningen og ingen mulughet til å diskutere som en normal person. Jeg har faktisk lest en del om dette blant annet på steroider.net (eller hva det nå heter) samt på sider som lommelegen.no, doktoronline.no , samt andre artikler og i snakk med treningsveiledere. Ja, det er hormoner, men skaper ubalanse i den naturlige balansen av hormoner i kroppen. Hormoner har påvirkning av hormoner, skader du en type han dette a ringvirkninger til flere hormoner, derfor bivirkninger. jeg sa ikke at alle fikk humørsvinger og pyskiske lidelser, men det er en birvikning som forekommer ofte nok til at de nevnes også i forskning. Samme gjelder mindre akrive sædceller. Ingen har sagt at det er for livet, men det er en bivirkning. Skade på organer er også noe man kan få ja, etter lengre eller kort og uansvarlig bruk. Anabole i tablettform kan påføre store skader på lever og nyrer og da snakker vi ikke nødvendigvis av helt overdreven bruk. Jeg ser ytterst få som bruker steroider bare en gang og så får den virkningen de vil ha. Det er en grunn til atd ette dopet er ulovelig! Det er fordi det er skadelig, uansett så enge du ikke bruker det i kontrollerte om givelser (les: behandling via lege/sykehus). Tror de fleste bruker mer enn det de burde og etter min mening er en dose mer enn man burde. Ignorant fjott ? Bra uttalse fra en som uskyldiggjør bruken av stroider Du tar å vrit ting jeg har sagt til noe helt annet. jeg sa bivirkningene er der, ikke at de ikke kan "gå vel" ved slutt av bruk etc, så kanskje det er du som er en fjott? I quote: Anabole steroider har veldig mange farlige og mindre farlige bivirkninger. Mange av dem er reversible, dvs. kroppen går tilbake til normal tilstand etter avsluttet kur, men noen er permanente og må opereres eller man må leve med dem resten av livet. I verste tilfelle kan man dø. Det finnes både fysiske og psykiske bivirkninger, der de psykiske ofte blir undervurdert. Det er veldig viktig å forstå at de fysiske bivirkningene er ingenting i forhold til de psykiske. Det finnes også mange måter å hindre og å forebygge bivirkninger fysiske bivirkninger. Men de psykiske skadene er det ikke noe man kan gjøre for å forebygge. De aller fleste får psykiske bivirkninger i større eller mindre grad. Begynner man med anabole steroider i puberteten er sjansen for varige psykiske bivirkninger størst. Bare for å sette inn en liste: Fysiske og psykiske bivirkninger, og andre problemer som er mulig å få ved bruk av anabole steroider: Gynekomasti(bitch tits) Forstørret hjerte, venstre ventrikkel hypertrofi Endringer i kolesterol verdiene Kviser Uren hud/fet hud Strekkmerker Væske og salt-retensjon/vannansamlinger Sterilitet Mindre sædproduksjon Hos gutter som ikke har kommet i puberteten enda; fortstørrelse av penis Mindre testikler Håravfall Hårvekst Dypere stemme Økt seksualdrift eller lavere Lav eller helt stoppet produksjon av testosteron, hypogonadisme Nyreproblemer/skader Høye leverenzym verdier/skader på leveren Økt svetting Høyt blodtrykk Større blodvolum Stoppet høydevekst hos gutter i puberteten(tidlig lukking av epifyseskivene) Depresjoner Angst Asosial oppførsel Ødelagt stoffskifte/forbrenning Diabetes Cyster Allergier Fordøyelsesproblemer Magesår Brokk Prolaps Avrevne muskelfester Hjerneslag/hjerneblødning Ødelagt immunforsvar Aggressivitet Hodepine Blodet koagulerer saktere Diaré Pusteforstyrrelser Svimmelhet Testikkelsmerter/"balle-spreng" Smerter i bena Smerter på injeksjonsstedet Hjerteinfarkt Forstørret prostata kjertel Tietzes syndrom Neseblod under trening eller fysisk anstrengelse Mage og tarmproblemer Abcesser Selvmordstanker Destruktiv atferd Irritasjon Uro Impotens Sykelig sjalusi Vrangforestillinger Kolestase Rusavhengighet Hallusinasjoner Abstinenser Store humørsvingninger Megareksi/kroppsbildeforstyrrelser Personlighetsforandringer(spesielt ved bruk i puberteten) Impotens Gulsott Store søvnproblemer Psykisk avhengighet Kilder: 1. Felleskatalogen.no 2. Anabolics 2006, William Llewellyn 3. World Anabolic Review 1996, M. Bachmann/P. Grundig 4. Tidsskriftet.no 5. Medcyclopaedia.com Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #83 Del Skrevet 10. april 2009 Selvsagt ikke. HDL/LDL øker, hjerteinnfarkt-risiko øker. Men det gjør det da saktens ved å spise drittmat også, eller? Det er større risiko for å dø tidlig av et usunt kosthold, enn å bruke moderate doser anabole steroider ( da primært testosteronderivater). Om folk ønsker å proppe i seg russere ( dianabol) eller anadrol, eller sprøyte synthol ( syntetisk olje) inn i armene er opp til dem selv. Jeg snakker pimært om moderat injeksjon av testosteron, ikke orale preparater. Jo, enig med deg i det du skriver. Så også av meta-analysene jeg fant ved å søke litt, at studieresultatene av kardiovaskulær risiko ved bruk av testosteronderivater spriker. Mayo clinic proceedings hadde en publikasjon/meta-analyse offentliggjort i år, som har gått meg hus forbi: http://www.mayoclinicproceedings.com/content/82/1/29.long Så jeg dreit meg kanskje ut, med andre ord. Jeg personlig har mer liberale preferanser, og synes f.eks det er hyklersk at folk skal få bøtte nedpå med vin, mens bol, hasj, sovepiller uten resept, osv er forbudt. Syns også det er fint at du opplyser om dette, jeg blir kvalm av målet-helliger-middelet-skremselspropaganda. Lista med bivirkninger som presenteres her, er ikke spesielt imponerende, for å være av verdi, må det også opplyses om hvor hyppig bivirkningene inntreffer, og om det er doseavhengige bivirkninger, eller ikke-dose avhengige. Personangrepene som presenteres i slutten av tråden her, er totalt unødvendige, det er billige forsøk på å diskreditere en debattmotstander, skal dere argumentere imot, så fins det muligheter for å søke i medline, felleskatalogen mm. Ingen grunn til å så tvil om motivasjonen til den enkelte, vi kan holde oss til facts. Når det er sagt, syns jeg det er å anbefale å droppe både bol og drittmat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 10. april 2009 #84 Del Skrevet 10. april 2009 Lista med bivirkninger som presenteres her, er ikke spesielt imponerende, for å være av verdi, må det også opplyses om hvor hyppig bivirkningene inntreffer, og om det er doseavhengige bivirkninger, eller ikke-dose avhengige. Enig, men bivirkninger er bivirkninger det var det jeg ønsket å komme frem til. Noen av disse er hyppige, og andre ikke. Feks ved bruk av p-piller vil det være bivirkniner som intreffer 1/1000, men du kan være den ene..er det da verdt å bruke? Man må ta stilling til slikt. Nå er kanskje ikke prevensjon et godt eksempel da det ikke er ulovlig, men det var det jeg kom på i farten. Men tanken min er den samme: forskjellig hyppighet av bivirkninger gjelder jo alle medisiner, men det som utgjør forskjellen her er at steroider rett og slett er skadelige i feil hender, og uten å ha faktatall vil jeg tro at mesteparten av steroider som blir solgt i Norge ikke akkuratt havner i de riktige hender til folk som vet hvordan de ksal bruke det på den såkalte "riktige måte". Og det er dermed i slike hender bivirkningene som er mest alvorlige kanskje blir mer hyppige. jeg ville uansett revurdert å bruke noe som har en birvirkningsliste på denne lengden, uansett om enkelte ikke er hyppige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lege Skrevet 11. april 2009 #85 Del Skrevet 11. april 2009 du støtter tydeligvis bruken av steroider, skulle ikke forbause meg om du brukte det selv...og dermed denne agressive holdningen og ingen mulughet til å diskutere som en normal person. Jeg har faktisk lest en del om dette blant annet på steroider.net (eller hva det nå heter) samt på sider som lommelegen.no, doktoronline.no , samt andre artikler og i snakk med treningsveiledere. Ja, det er hormoner, men skaper ubalanse i den naturlige balansen av hormoner i kroppen. Hormoner har påvirkning av hormoner, skader du en type han dette a ringvirkninger til flere hormoner, derfor bivirkninger. jeg sa ikke at alle fikk humørsvinger og pyskiske lidelser, men det er en birvikning som forekommer ofte nok til at de nevnes også i forskning. Samme gjelder mindre akrive sædceller. Ingen har sagt at det er for livet, men det er en bivirkning. Skade på organer er også noe man kan få ja, etter lengre eller kort og uansvarlig bruk. Anabole i tablettform kan påføre store skader på lever og nyrer og da snakker vi ikke nødvendigvis av helt overdreven bruk. Jeg ser ytterst få som bruker steroider bare en gang og så får den virkningen de vil ha. Det er en grunn til atd ette dopet er ulovelig! Det er fordi det er skadelig, uansett så enge du ikke bruker det i kontrollerte om givelser (les: behandling via lege/sykehus). Tror de fleste bruker mer enn det de burde og etter min mening er en dose mer enn man burde. Ignorant fjott ? Bra uttalse fra en som uskyldiggjør bruken av stroider Du tar å vrit ting jeg har sagt til noe helt annet. jeg sa bivirkningene er der, ikke at de ikke kan "gå vel" ved slutt av bruk etc, så kanskje det er du som er en fjott? I quote: Anabole steroider har veldig mange farlige og mindre farlige bivirkninger. Mange av dem er reversible, dvs. kroppen går tilbake til normal tilstand etter avsluttet kur, men noen er permanente og må opereres eller man må leve med dem resten av livet. I verste tilfelle kan man dø. Det finnes både fysiske og psykiske bivirkninger, der de psykiske ofte blir undervurdert. Det er veldig viktig å forstå at de fysiske bivirkningene er ingenting i forhold til de psykiske. Det finnes også mange måter å hindre og å forebygge bivirkninger fysiske bivirkninger. Men de psykiske skadene er det ikke noe man kan gjøre for å forebygge. De aller fleste får psykiske bivirkninger i større eller mindre grad. Begynner man med anabole steroider i puberteten er sjansen for varige psykiske bivirkninger størst. Bare for å sette inn en liste: Fysiske og psykiske bivirkninger, og andre problemer som er mulig å få ved bruk av anabole steroider: Gynekomasti(bitch tits) Forstørret hjerte, venstre ventrikkel hypertrofi Endringer i kolesterol verdiene Kviser Uren hud/fet hud Strekkmerker Væske og salt-retensjon/vannansamlinger Sterilitet Mindre sædproduksjon Hos gutter som ikke har kommet i puberteten enda; fortstørrelse av penis Mindre testikler Håravfall Hårvekst Dypere stemme Økt seksualdrift eller lavere Lav eller helt stoppet produksjon av testosteron, hypogonadisme Nyreproblemer/skader Høye leverenzym verdier/skader på leveren Økt svetting Høyt blodtrykk Større blodvolum Stoppet høydevekst hos gutter i puberteten(tidlig lukking av epifyseskivene) Depresjoner Angst Asosial oppførsel Ødelagt stoffskifte/forbrenning Diabetes Cyster Allergier Fordøyelsesproblemer Magesår Brokk Prolaps Avrevne muskelfester Hjerneslag/hjerneblødning Ødelagt immunforsvar Aggressivitet Hodepine Blodet koagulerer saktere Diaré Pusteforstyrrelser Svimmelhet Testikkelsmerter/"balle-spreng" Smerter i bena Smerter på injeksjonsstedet Hjerteinfarkt Forstørret prostata kjertel Tietzes syndrom Neseblod under trening eller fysisk anstrengelse Mage og tarmproblemer Abcesser Selvmordstanker Destruktiv atferd Irritasjon Uro Impotens Sykelig sjalusi Vrangforestillinger Kolestase Rusavhengighet Hallusinasjoner Abstinenser Store humørsvingninger Megareksi/kroppsbildeforstyrrelser Personlighetsforandringer(spesielt ved bruk i puberteten) Impotens Gulsott Store søvnproblemer Psykisk avhengighet Kilder: 1. Felleskatalogen.no 2. Anabolics 2006, William Llewellyn 3. World Anabolic Review 1996, M. Bachmann/P. Grundig 4. Tidsskriftet.no 5. Medcyclopaedia.com Har du kjøpt hersketeknikken din på Nille eller? Er jeg så agressiv at jeg er umulig å diskutere med? Jaja, mine pasienter synes jeg er nokså allright de da. Ja, jeg er en ung fyr på 28 med bakgrunn som løfter, og har prøvd anabole steroider to ganger. Mest fordi jeg var nysgjerrig. Ingen negative bivirkninger på meg gitt, kun positive. Tok helsesjekker før, under og etter kur. Alt var i skjønneste orden hele veien bortsett fra testiklenes produksjon av testosteron. Du glemte DØD og at man kommer til satan i den remsa di med bivirkniger men jeg kan liste opp en tilsvarende liste med bivirkninger av tyggegummi om du vil. Fint at du er engasjert og bruker tabloidsider som kilder. Steroider.net er opprettet av en tidligere misbruker som til slutt endte opp på gulvet med hjerteinnfarkt som par og tyve-åring. Godt eksempel på idiotisk misbruk. Ikke rart han skriver totalt partisk og subjektivt. For øvrig vet jeg ikke hva Donald Duck og andre lommeleger forteller deg, jeg forholder meg til kun til publiserte forskningsrapporter og knappt nok det. Dersom du hadde lest mye forskning hadde du forstått at forskning ofte også har agendaer og er upartiske. Ser også at du refererer til treningsveiledere. De gjør sikkert en god jobb i å lære folk kvartbøy og feil teknikk i benkpress, men ut over det er vel treningsveiledere knappt nok utdannet i NOE som helst. Selv personlige trenere er ofte lite oppdatert. For øvrig er IKKE, for nittende gang i denne tråden anabole steroider ulovlig å være i besittelse av ( opp til en viss grense-brukerområde) eller bruke. Du kan sitte utenfor teatercafen og stikke deg med testosteron forran fjorten politibiler om du vil, uten at du gjør noe ulovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 11. april 2009 #86 Del Skrevet 11. april 2009 Har du kjøpt hersketeknikken din på Nille eller? Er jeg så agressiv at jeg er umulig å diskutere med? Jaja, mine pasienter synes jeg er nokså allright de da. Ja, jeg er en ung fyr på 28 med bakgrunn som løfter, og har prøvd anabole steroider to ganger. Mest fordi jeg var nysgjerrig. Ingen negative bivirkninger på meg gitt, kun positive. Tok helsesjekker før, under og etter kur. Alt var i skjønneste orden hele veien bortsett fra testiklenes produksjon av testosteron. Du glemte DØD og at man kommer til satan i den remsa di med bivirkniger men jeg kan liste opp en tilsvarende liste med bivirkninger av tyggegummi om du vil. Fint at du er engasjert og bruker tabloidsider som kilder. Steroider.net er opprettet av en tidligere misbruker som til slutt endte opp på gulvet med hjerteinnfarkt som par og tyve-åring. Godt eksempel på idiotisk misbruk. Ikke rart han skriver totalt partisk og subjektivt. For øvrig vet jeg ikke hva Donald Duck og andre lommeleger forteller deg, jeg forholder meg til kun til publiserte forskningsrapporter og knappt nok det. Dersom du hadde lest mye forskning hadde du forstått at forskning ofte også har agendaer og er upartiske. Ser også at du refererer til treningsveiledere. De gjør sikkert en god jobb i å lære folk kvartbøy og feil teknikk i benkpress, men ut over det er vel treningsveiledere knappt nok utdannet i NOE som helst. Selv personlige trenere er ofte lite oppdatert. For øvrig er IKKE, for nittende gang i denne tråden anabole steroider ulovlig å være i besittelse av ( opp til en viss grense-brukerområde) eller bruke. Du kan sitte utenfor teatercafen og stikke deg med testosteron forran fjorten politibiler om du vil, uten at du gjør noe ulovlig. Hersketeknikk? jaja. du skjønte sikkert selv at det var noe overdrivet for å sette det på spissen? Tror faktisk ikke du kommer til satan heller for å prve steroider, men siden du har tenk på det så kan vel du som en kompetent og seriøs lege ta dette opp med legemiddelbransjen? Er klar over hva skildene består av, men jeg håper ikke felleskatalogen er det? Og steroider.net er en ok kilde i forhold til at han som har vært uttfor dette representerer en god prosentdel av de som faktisk brukder steroider. Du har vært hedig og har brukt det "under kontrollerte omgivelser" siden du selv er lege. Du har mer helse innsikt til å ikke drite deg ut helt, men tror nok ikke at overvekten med brukere er leger eller jobber innen helsevesenet, dermed større misbruk og dermed er slike sider også bra å ha. Det gir et alternativ view på hva som faktisk kan skje. Det er like viktig som alt annet. Totalopplysning er viktig, og ikke bare ved bruk av ulovelige midler. og bare for å markere det så er treningsveilderen min også en tidligere bygger på profft nivå (jeg snakker nødvedigvis ikke om NM om du skulle finne deg i å være vanskelig på dette også...ser ut til at du liker å prøve ut ulike tergingsmetoder). Mange er ofte feilinformert og noen idioter som tror de vet alt etter 18 mnd med kurs på NIH, ja...MEN det finnes faktisk disse veilderne som man kaller "Topp motivatorer" som faktisk har karriere fra idrett og høyere utdannelse (master) i div områder. Jeg tro disse vet mer en gjennomsnittlig veiledere...og det er en slik veileder jeg har snakket med. Jeg ville ok ut i fra hvordan veilederen ser ut tro at han tildigere har brukt steroider...da snakker jeg stooor kar, og han snakket ærlig om at AS var idioti og at mange som brukte det gjør det feil og er lite opplyste om bivirkninger og hvilke negativ effekt det kan ha på kroppen. Selv når man er opplyst tar det ikke mange dosene før man bli avhengig og føler man må fortsette, det er da det begynner å bli vrkelig farlig for da har psyken tatt over. Du som lege vil jeg tro skulle være mer oppvagt enn å usjyldiggjøre bruken av steroider når du burde være klar over hvilke effekter slikt doping kan ha på kroppen, uavhengig av hvor hyppige de er. Mye av bivirkningene er genetiske også, så man kan sitte med sjegget i postkassen om man først har "feil gener"? Jeg har ikke sagt at det ulovelig å ha steroider, men det er ulovelig å kjøpe, selge eller ta det inn i landet. Så det er nok ulovelig nok for staten. Så lenge du bruker har du på et punkt trosset loven om du ikke da har funnet noen doser på bakken, noe som er lite sannsynlig. Alt i alt er steroider en belastning på kroppen. Ja, på lik linje som junk drit og alkohol og røyk. Alikevel ville jeg sagt at steroider har en litt større effekt på mennesket enn en hamburger i ny og ne...men du flinke legen på hele 28 år (med masse livserfaring og legeerfaring) du vil vel kunne argumentere for at en hamburger og en dose bol er nesten det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 11. april 2009 #87 Del Skrevet 11. april 2009 btw, så håper jeg du ikke snakker til pasientene dine på samme måte. Du har en merkelig måte å formulere deg på når du skal diskutere. Prøv å hold deg vekke fra "donald duck" og slike begrunnelser. Du som lege burde virkelig bare begrunne dine saker med saklige uttalelser og prøve være litt villig til å lære i stedet for å overdøve og drittkaste til de rundt deg. Bare et tips sånn i hverdagen din. Selv om noen pasienter liker deg kan det godt være at enkelte kuer seg for å dra til ditt kontor. Tenk litt på hvordan du fremstår, da ser du også litt mer proff ut og folk vil kanskje gidde å høre på det du har å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MåneSkygge Skrevet 11. april 2009 #88 Del Skrevet 11. april 2009 Jeg blir i grunnen litt overrasket over at en lege forsvarer bruken av noe som potensielt kan føre til store fysiske og mentale skader, og argeumentet er "fordi det finnes andre ting som er like skadelig eller verre"... (sukker og fett) Ville du (som lege) sagt det samme om narkotika? "Det er greit å sniffe litt kokain, fordi det er like ille eller verre å sette en dose heroin i armen"? Ville du (som trafikant) sagt: "det er greit å kjøre i 80 i 60-sonen, fordi det er verre å kjøre i 100"? Jeg synes det er fint at du som fagperson gir faktaopplysninger om et relevant tema, men jeg synes også det er skummelt at du bruker din tyngde som fagperson for å forsvare bruken av midler som kan gi mennesker livstruende skader. For det er slik det oppfattes! At du som lege forsvarer bruk av AS, fordi det finnes andre ting som er like ille. Hadde det da ikke vært bedre at du brukte din faglige tyngde til å informere om helseskadene ved bruk av fett, sukker OG AS, og heller prøvd å få bukt med bruk/misbruk av disse stoffene, i stedet for å forsvare bruken av det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lege Skrevet 11. april 2009 #89 Del Skrevet 11. april 2009 Kom jo ikke så mye nytt i fra deg i dette innlegget må jeg si. Diskuterer du bare for å diskutere, eller leser du hva jeg skriver? Selvsagt finnes det gode treningsveiledere, og jeg vil anta at en som konkurerer internasjonalt vet en del om trening og kosthold. Og sikkert bol. Angående MIN kunnskap om steroider. Altså, jeg er allmennlege ( og har bachelor i ernæringsfysiologi), og er derfor ingen ekspert på noe som helst. Jeg har besøk av sekstenåringer som prater om forskjellige steroider, blodverdier og kjemiske begreper jeg ikke forstår bæret av. Sier ikke dermed at alle som prøver bol automatisk blir kjemikere, men veldig mange, VELDIG mange, leser ekstremt mye om det før, og i mens de bruker det. Og som du vet, når man virkelig begynner å interessere seg for noe, så er det utrolig hvor mye som fester seg. Sekstenåringen jeg nevnte var elendig på skolen, lese skrivevansker, og ville kanskje av mange blitt betegnet som dum, men kunnskapene hans som steroider var høyt over mitt nivå. Jeg har heller aldri hverken anbefalt eller snakket varmt i den forstand om misbruk av steroider. Jeg synes det er en farlig tendens at samfunnet vårt er så kroppsfiksert. Men her må man tenke lenger enn sin egen nese, det er ikke steroidene som har skylda. Steroidene er et middel for å oppnå de syke verdiene samfunnet vårt presser på ungdom (og voksne). Og det er faen meg på tide at folk får huene sine ut av rævva, og innser at det ikke heter noe " all dop skal bort". Vi får aldri vekk dopet, og derfor burde det heller opplyses objektivt om det. Hadde f.eks AS vært helt lovlig, og hadde vi hatt en åpenhet rundt det, så ville de som ønsker ha hatt muligheten til å fått oppfølging. De gjør det uansett, men om det ikke var noe pes og få riktig hjelp av eksperter, så hadde nok de fleste valgt den sikreste måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 11. april 2009 #90 Del Skrevet 11. april 2009 vi er nok mer enige en vi tror. Jeg er hvertfall mer enig med deg i dette innlegget fordi du snakker mer saklig! Ja, under god informasjon vil jeg tro steroider er mindre farlige om man ser på de bivirkningene man faktisk kan unngå ved å bruke huet , men som du sier tildigere (om jeg ikke husker feil) er det også genetiske bivirkninger som kanskje blir fremskynnet eller "åpnet" ved bruken og da sitter man der litt sånn og klør seg i hodet, for dette var jo ikke planlagt...hva da? Ja, en sekstenåring kan sikkert lese seg til mye og lære seg masse, men man må huske at det fortsatt bare er et "barn" og barnet skjønner ikke konsekvenser på samme måte som en på feks 25 eller 35 etc. Det er andre verdier i livet som gjør mer mening enn det å være frisk og ikke ta risiko og konsekvenser for sin handlinger. Jeg husker da jeg var 16 kunne jeg sikkert funnet på å bruke efedrin fordi jeg kunne bli tynnere, men konsekvensene er ikke like morsomme. Tenker jeg på det i dag ville jeg nok aldri puttet dette i meg nå som jeg ser hva efedrin kan gjør emed kroppen din (sikkert her også avhengig av mengde og hyppighet)...men vile tro at for å få en slank effekt av efedrin må man bruke det over tid? Er ikke det i likhet med steroider? Jeg mener det er helheten som må være på stell for at dette skal bli "trygt" og selv om 16 åringen vet om ting og er opplyst og kanskje oppleves forsiktig kan det fort gå gale veien. Faller man først uttfor er det vanskelig å dra seg tilbake, og det kan du nesten ikke nekte for. Og dette gjelder for alle aldre, mener jeg. Og det er det man bør unngå, kan man ikke garantere for effekten bør man heller ikke begi seg ut på reisen for å si det slik. Veldig få har muligheten / gidder å teste seg slik som du gjorde. Om alle de som bruker steroider hadde gjort det slik som du gjorde hadde kanskje mange flere birvirkninger kunne bli satt som skjeldne. Som du sier det er ikke steridene som har skylda, helt riktig! Men derfor må man trekke frem usikkerheten og faktisk risikoen. jeg tror det er for lite forksning på dette området og for mange gråsoner som gjør slike debatter nesten uløselige. Noen funker det for, andre møter veggen etter første dose. Generelt trenger for mer opplysninger som er basert på et godt utvalg av forskning og undersøkelser. Hvis du har en slik artikkel vil jeg gjerne få lese denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #91 Del Skrevet 11. april 2009 "Legen" i tråden her forventer vel ikke å bli tatt seriøst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 11. april 2009 #92 Del Skrevet 11. april 2009 du støtter tydeligvis bruken av steroider, skulle ikke forbause meg om du brukte det selv...og dermed denne agressive holdningen og ingen mulughet til å diskutere som en normal person. Jeg har faktisk lest en del om dette blant annet på steroider.net (eller hva det nå heter) samt på sider som lommelegen.no, doktoronline.no , samt andre artikler og i snakk med treningsveiledere. Ja, det er hormoner, men skaper ubalanse i den naturlige balansen av hormoner i kroppen. Hormoner har påvirkning av hormoner, skader du en type han dette a ringvirkninger til flere hormoner, derfor bivirkninger. jeg sa ikke at alle fikk humørsvinger og pyskiske lidelser, men det er en birvikning som forekommer ofte nok til at de nevnes også i forskning. Samme gjelder mindre akrive sædceller. Ingen har sagt at det er for livet, men det er en bivirkning. Skade på organer er også noe man kan få ja, etter lengre eller kort og uansvarlig bruk. Anabole i tablettform kan påføre store skader på lever og nyrer og da snakker vi ikke nødvendigvis av helt overdreven bruk. Jeg ser ytterst få som bruker steroider bare en gang og så får den virkningen de vil ha. Det er en grunn til atd ette dopet er ulovelig! Det er fordi det er skadelig, uansett så enge du ikke bruker det i kontrollerte om givelser (les: behandling via lege/sykehus). Tror de fleste bruker mer enn det de burde og etter min mening er en dose mer enn man burde. Ignorant fjott ? Bra uttalse fra en som uskyldiggjør bruken av stroider Du tar å vrit ting jeg har sagt til noe helt annet. jeg sa bivirkningene er der, ikke at de ikke kan "gå vel" ved slutt av bruk etc, så kanskje det er du som er en fjott? I quote: Anabole steroider har veldig mange farlige og mindre farlige bivirkninger. Mange av dem er reversible, dvs. kroppen går tilbake til normal tilstand etter avsluttet kur, men noen er permanente og må opereres eller man må leve med dem resten av livet. I verste tilfelle kan man dø. Det finnes både fysiske og psykiske bivirkninger, der de psykiske ofte blir undervurdert. Det er veldig viktig å forstå at de fysiske bivirkningene er ingenting i forhold til de psykiske. Det finnes også mange måter å hindre og å forebygge bivirkninger fysiske bivirkninger. Men de psykiske skadene er det ikke noe man kan gjøre for å forebygge. De aller fleste får psykiske bivirkninger i større eller mindre grad. Begynner man med anabole steroider i puberteten er sjansen for varige psykiske bivirkninger størst. Bare for å sette inn en liste: Fysiske og psykiske bivirkninger, og andre problemer som er mulig å få ved bruk av anabole steroider: Gynekomasti(bitch tits) Forstørret hjerte, venstre ventrikkel hypertrofi Endringer i kolesterol verdiene Kviser Uren hud/fet hud Strekkmerker Væske og salt-retensjon/vannansamlinger Sterilitet Mindre sædproduksjon Hos gutter som ikke har kommet i puberteten enda; fortstørrelse av penis Mindre testikler Håravfall Hårvekst Dypere stemme Økt seksualdrift eller lavere Lav eller helt stoppet produksjon av testosteron, hypogonadisme Nyreproblemer/skader Høye leverenzym verdier/skader på leveren Økt svetting Høyt blodtrykk Større blodvolum Stoppet høydevekst hos gutter i puberteten(tidlig lukking av epifyseskivene) Depresjoner Angst Asosial oppførsel Ødelagt stoffskifte/forbrenning Diabetes Cyster Allergier Fordøyelsesproblemer Magesår Brokk Prolaps Avrevne muskelfester Hjerneslag/hjerneblødning Ødelagt immunforsvar Aggressivitet Hodepine Blodet koagulerer saktere Diaré Pusteforstyrrelser Svimmelhet Testikkelsmerter/"balle-spreng" Smerter i bena Smerter på injeksjonsstedet Hjerteinfarkt Forstørret prostata kjertel Tietzes syndrom Neseblod under trening eller fysisk anstrengelse Mage og tarmproblemer Abcesser Selvmordstanker Destruktiv atferd Irritasjon Uro Impotens Sykelig sjalusi Vrangforestillinger Kolestase Rusavhengighet Hallusinasjoner Abstinenser Store humørsvingninger Megareksi/kroppsbildeforstyrrelser Personlighetsforandringer(spesielt ved bruk i puberteten) Impotens Gulsott Store søvnproblemer Psykisk avhengighet Kilder: 1. Felleskatalogen.no 2. Anabolics 2006, William Llewellyn 3. World Anabolic Review 1996, M. Bachmann/P. Grundig 4. Tidsskriftet.no 5. Medcyclopaedia.com Så fin liste med bivirkninger du har ramset opp. kan du samtidig ramse opp bivirkningene for skal vi si de 15 - 20 mest brukte medisinske preparatene slik som f.eks Paracet, p-piller osv. De fleste kjemiske stoffer vi putter i kroppen gir bivirkninger, men slik som du presenterer det så så får alle som bruker anabole steroider hele denne listen. Det er selvfølgelig ikke sant og omtrent like usansynelig som at man skal få en alvorlig reaksjon etter å ha tatt en ibux. Anabole steroder er nok blandt preparatene det finnes mest myter rundt. Faktum er at det finnes lite forskning på disse medikamentenes langtidsvirkning. Det man derimot vet med sikkerhet er at såfremt man følger opp en steroidekur med kosthold og jevnelig legesjekk så er det en meget moderat risiko. Det må bli opptil hver og en om man ønsker å utsette seg for den risikoen. Det er jo også selvføkgelig helt feil å hevde at AS er ulovelig. Å ha AS hjemme er ikke ulovelig, men å selge eller innføre produktene DET er ulovelig. Når det kommer til trådstarters dilemma så må det bli en avveining hun bør ta i samråd med sin partner, det er ikke nødvendigvis døden for et forhold at han tar en AS kur. Hvis han er veldig stor og fortsetter med kur etter kur, da er saken litt mer kompleks, kanskje han lider av megareksi? Kanskje han er utsatt for gruppepress i kameratgjengen eller på arbeid? Eller det kan være så enkelt at han liker å trene og mener AS er en naturlig del av treningen. Såfremt han fortsatt behandler trådstarter med kjærlighet og respekt så er jo AS bruken ikke et stort problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 11. april 2009 #93 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Så fin liste med bivirkninger du har ramset opp. kan du samtidig ramse opp bivirkningene for skal vi si de 15 - 20 mest brukte medisinske preparatene slik som f.eks Paracet, p-piller osv. Hadde du lest innlegget hadde du sett at jeg refererte nettopp til dette med p-piller som eksempel. Frie vilje er så klart helt åpen, men man burde bruke hodet. SOm du sier, det kan være grunner til at en person begynner med det, feks megareksi - da trnger personen hjelp da misbruken nok er gitt. Uansett var poenget mitt at man må være klar over risikoen og være ytters forsiktig om man først er tøff nok til å ta sjansen. Som du også ser over har jeg utdypet dette videre etter hva min mening er. Jeg diskuterer aldri hvor stor hyppighet eller hva sjansene er delt i % hos de ulike bivirkningene, og det har jeg aldri sagt at jeg kan heller. Poenget mitt er at birvikningene er potensielt mange, og risikoen er stor...og jeg vil tørre å si større enn ved lovlige resptmedisiner og paracet generelt sett. Endret 11. april 2009 av Cæmis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Bergenser_* Skrevet 20. april 2009 #94 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Selvsagt ikke. HDL/LDL øker, hjerteinnfarkt-risiko øker. Men det gjør det da saktens ved å spise drittmat også, eller? Det er større risiko for å dø tidlig av et usunt kosthold, enn å bruke moderate doser anabole steroider ( da primært testosteronderivater). Om folk ønsker å proppe i seg russere ( dianabol) eller anadrol, eller sprøyte synthol ( syntetisk olje) inn i armene er opp til dem selv. Jeg snakker pimært om moderat injeksjon av testosteron, ikke orale preparater. Jeg lurer egentlig på om det finnes noe mulighet for å kontakte deg på utenfor dette forumet? Jeg har lyst å snakke med en lege som har litt kunnskaper rundt dette, med tanke på råd og tips for oppfølging hos min fastlege osv.. I need a secound opinion ;o) De fleste fastleger vet ikke mye om dette, og driver ren propaganda fra myndighetene.. Synes dine innlegg er veldig interessante. Jeg deler samme syn som deg. Er ikke lege selv, men jobber som fagmann innen realfag/teknologi.. Er 32 år gammel, og har trent siden jeg var 16.. har lest veldig mye og satt meg godt inn i dokumentasjon rundt AS fra forskjellige hold. Stoler ikke på alle de store gutta som uttaler seg i bodybuilder aviser/blader..der man sier feks "er det plass til 3 ml i sprøyten, så trekker man opp 3 ml..ellers kaster man bort.." det blir litt for teit for min del.. eller uttalelser som " 1 testo om dagen".. skjønner at dette er folk som driver på et litt annet nivå enn det jeg har lyst til, eller hva jeg tror min kropp & helse har godt av.. nok om det. Innlegg redigert, se reglene. vimse-mod. Endret 21. april 2009 av vimse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest R Skrevet 31. mai 2009 #95 Del Skrevet 31. mai 2009 Helt tydelig at her er det folk som har latt seg påvirke av propaganda media har skapt. La meg sitere legen min; " Det som er med anabole steroider er at bivirkningene ved vettug bruk er så små, at mange gjør det. Noen få skader seg pgr av feil bruk, de aller aller fleste andre, gjør det ikke. " Jeg kan ikke få sagt det nok, det er ikke vitenskapelig bevist at anabole steroider gjør deg ekstremt aggressiv. Isåfall ligger dette i psyken på bruker, han har jo "unnskyldning" for å oppføre seg slik. Så til dere kvinnfolk som mener eksene deres har vært så veldig voldelige, jeg kan fortelle dere at dere må ha hatt uflaks ved valg av typer. Jeg snakker selv av personlig erfaring når jeg sier at jeg har ikke blitt et hakk mer agressiv av kuren jeg går på nå. Som mange med meg. Les, lær, og ikke svelg alt media forer dere med så pladask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 31. mai 2009 #96 Del Skrevet 31. mai 2009 Les, lær, og ikke svelg alt media forer dere med så pladask. Jeg kan godt lese og lære, men jeg svelger ikke det du sier uten videre heller. Har du kilder til noen av påstandene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petter_* Skrevet 30. juni 2009 #97 Del Skrevet 30. juni 2009 Vektøkning, kreft, leversvulster, høyt blodtrykk, hjerteinfarkt, kviser, stans i lengdevekst, økt kjønnsdrift og permanent håravfall er eksempler på bivirkninger som kan ramme brukere av anabole steroider. Pluss alt det psykiske. Psykoser, depresjoner m.m. Kanskje ikke alle deler mitt syn, men når jeg ser menn som tydelig har tatt steroider så ser jeg automatisk ned på de og tenker hvor ufattelig dumme de må være. Gammel post, men vill bare si at alt det du nettopp nevnte av bivirkninger kan du også få av vitamin c Så er steroider så mye farligere enn andre ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå