AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Jeg har fått ny jobb, skal starte 2. mai, og var innom butikken i dag for å skrive under kontrakten og å hente uniformen. Da jeg var innom oppdaget jeg at butikken ikke har noe sted de ansatte ta pausen sin (intervjuet var på en kafe i nærheten, så jeg har kun vært i selve butikken og ikke på "bakrommet" før i dag). "Bakrommet" består av et lite lager og sjefens kontor, som er et lite "kott" med arbeidsbordet hennes, skrivebordsstol og et par reoler med diverse permer osv. Dette er sikkert ikke unikt, men jeg har ikke opplevd det før og lurer derfor hvordan andre har løst lignende utfordringer. Jeg har ikke råd til å spise lunsj ute hver dag, eller flere ganger i uka for den sakens skyld, så jeg lurer veldig på hvordan jeg skal løse dette. Å sitte i butikken å spise matpakka mi er ikke et alternativ og det frister ikke å sitte på lageret i lunsjen heller. Jeg skal selvsagt høre med sjef og kolleger når jeg starter i jobben til uka, men håper på noen tips her allerede nå. Anonymkode: 87e4d...fd7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #2 Skrevet 25. april 2018 Om det er på et senter er det ofte felles spiserom. Ellers er det mulig du har betalt lunsj. Her sitter vi på lageret, ikke noe stress det. Anonymkode: e2da6...749 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 Takk for svar. Det er ikke på senter, butikken er på gateplan. Å sitte på lageret er nok ikke mulig, det er lite og trangt. Kan ikke se at det står noe om betalt lunsj i kontrakten min. Anonymkode: 87e4d...fd7
Trikken Skrevet 25. april 2018 #4 Skrevet 25. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Det er ikke på senter, butikken er på gateplan. Å sitte på lageret er nok ikke mulig, det er lite og trangt. Kan ikke se at det står noe om betalt lunsj i kontrakten min. Anonymkode: 87e4d...fd7 Hvor mange er dere på jobb? Om dere bare er 1 må man kanskje spise i butikken... 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #5 Skrevet 25. april 2018 Det bruker ikke å være betalt lunsj hvis du har spisesteder eller matbutikk i nærheten av der du jobber. Jeg har kun fått det når jeg jobbet i omsorgsbolig, og måtte være tilgjengelig i lunsjen. Når jeg jobbet i en butikk med bittelite lager spiste jeg noen ganger på lageret, men også på café, ute eller i et møblert område på senteret. Det er egentlig "ditt problem", med mindre du er alene på jobb, da må du jo spise i butikken, og få betalt for det. De som jobber der fra før har sikkert noen tips ja Anonymkode: 464b3...ed3 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #6 Skrevet 25. april 2018 9 minutter siden, Trikken skrev: Hvor mange er dere på jobb? Om dere bare er 1 må man kanskje spise i butikken... Vi skal normalt være to til tre personer på jobb er det jeg har fått beskjed om. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bruker ikke å være betalt lunsj hvis du har spisesteder eller matbutikk i nærheten av der du jobber. Jeg har kun fått det når jeg jobbet i omsorgsbolig, og måtte være tilgjengelig i lunsjen. Når jeg jobbet i en butikk med bittelite lager spiste jeg noen ganger på lageret, men også på café, ute eller i et møblert område på senteret. Det er egentlig "ditt problem", med mindre du er alene på jobb, da må du jo spise i butikken, og få betalt for det. De som jobber der fra før har sikkert noen tips ja Anonymkode: 464b3...ed3 Som jeg skrev i det forrige innlegget mitt ligger ikke butikken på senter. Om jeg ikke skal sitte på en pappeske på lageret å spise (noe som i mitt hode ikke fremstår er en god løsning, i alle fall ikke på daglig basis) må jeg gå på kafe, kaffebar e.l. i området og det har jeg rett og slett ikke råd til mange ganger i uka. Jeg har søkt litt på nettet i kveld ser det står noen steder at dersom arbeidsplassen ikke still tilfredsstillende pauserom til disposisjon enten på arbeidsstedet eller innen "rimelig nærhet" har man krav på at lunsjen er betalt. Det kan vel være at det er tilfellet her? https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/har-arbeidstaker-rett-til-betalt-spisepause/ TS Anonymkode: 87e4d...fd7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #7 Skrevet 26. april 2018 Hvis du skal være så vanskelig så er ikke butikkyrket for deg, TS. Det er vanlig at man hiver i seg lunsjen på lageret eller i butikken. Ikke betalt. Anonymkode: ab8ab...f6d 17
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #8 Skrevet 26. april 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du skal være så vanskelig så er ikke butikkyrket for deg, TS. Det er vanlig at man hiver i seg lunsjen på lageret eller i butikken. Ikke betalt. Anonymkode: ab8ab...f6d Eller kanskje arbeiderne må stå på og bedre egne rettigheter? Slik som de har gjort i alle århundre? Vi hadde hatt 10 timers arbeidsdager om alle var som deg Anonymkode: 4a590...b22 16
Sirah Skrevet 26. april 2018 #9 Skrevet 26. april 2018 Kan du ikke spørre der du har fått jobb TS? Når det er sagt så er det ikke unormalt at man kaster i seg litt mat på lageret 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #10 Skrevet 26. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller kanskje arbeiderne må stå på og bedre egne rettigheter? Slik som de har gjort i alle århundre? Vi hadde hatt 10 timers arbeidsdager om alle var som deg Anonymkode: 4a590...b22 Du vet ingenting om meg. Det er klart man må stå opp for rettigheter og alle burde være organisert. Men erfaringsmessig får ikke TS en lett arbeidshverdag hvis hun ikke «er litt med på ting» innenfor den yrkesretningen. Det er faktisk sånn at de færreste butikker har et sted de ansatte kan sitte og det har med økonomi å gjøre. I Norge vil ingen betale for noen ting og da er det vanskelig å drive bærekraftig med store lokaler, mange ansatte osv. Det er en av hovedgrunnene til at jeg sluttet i den bransjen for flere år siden. Forbrukerne styrer hverdagen til de ansatte, og det går ikke oppover for å si det sånn.... Anonymkode: ab8ab...f6d 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #11 Skrevet 26. april 2018 Jeg jobber i butikk og står som regel alene. Jeg kan derfor ikke gå fra og spiser matpakken i butikken. Kommer det inn kunder så legger jeg den fra meg og spiser videre når de har gått. Jeg har sånn sett ikke lunsjpause i jobben, dvs jeg får betalt for alle timene jeg faktisk er på jobb. Anonymkode: 61fc6...7fd 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #12 Skrevet 26. april 2018 Jeg hadde kontaktet arbeidstilsynet. Det er faktisk et krav om at det skal være spiserom på jobb eller en mulighet til å kunne sette seg ned å spise. Anonymkode: fdd92...a2f 1
Oddy Skrevet 26. april 2018 #13 Skrevet 26. april 2018 (endret) For noen år tilbake da jeg jobbet på et bakeri hadde vi ingen plasser å spise for oss ansatte. Endte opp med at en måtte finne en stol og spise bak disken. Vi var ofte 3 på jobb og vi roterte på når vi spiste. Utrolig rart men slik var det Endret 26. april 2018 av Oddy
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #14 Skrevet 26. april 2018 Jeg jobber på senter, vi spiser i døra og må få vekter eller nabobutikk holde vakt om vi skal på do. Alltid alene på jobb og har 9 timers vakter uten do eller matpause, er ikke uvanlig. Går helt fint, jeg har vent meg ikke gå på do iløpet av timene og spiser når det er rolig. Om man skulle starte å klage ol måtte noen komme bare for at jeg skulle spise som ikke ville være gunstig for driften og arbeidstimene. Så da måtte svaret være kortere timer om gangen slik at man ikke har krav på matpause. Beholder 9 timene når jeg har istedet for 2 på 4.5. Anonymkode: 8babe...53e 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #15 Skrevet 26. april 2018 Heldig dere er som har bakrom da. Jobber på senter her, uten bakrom eller pauserom, som regel alene. Må ha vakt når jeg skal ned lageret i kjelleren, eller når jeg skal på do. Matpause? Jadda, den tar vi ved kassa den. Anonymkode: 30cbe...03f 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #16 Skrevet 26. april 2018 Det er helt normalt å måtte ta til takke med lageret. Du får helt sikkert låne en stol å sitte på. Jeg er daglig leder i en liten butikk, og vi har heller ikke pauserom. Vi har et lite lager+kontoret mitt i samme rom. Her må de ansatte spise, og vi har selvfølgelig stoler de kan sitte på. Skulle vi hatt et eget pauserom hadde dette kostet butikken utrolig mye, her betaler vi for kvadratmeteren. Anonymkode: 6099a...2b3 1
solmåneogstjerner Skrevet 26. april 2018 #17 Skrevet 26. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde kontaktet arbeidstilsynet. Det er faktisk et krav om at det skal være spiserom på jobb eller en mulighet til å kunne sette seg ned å spise. Anonymkode: fdd92...a2f Jeg tror ikke dette stemmer. Ja man kan kanskje kreve en stol, men ikke stort mer.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #18 Skrevet 26. april 2018 Er vel bare å sitte på kontoret til sjefen..? Anonymkode: 159de...e96
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #19 Skrevet 26. april 2018 Jeg har ikke tenkt å innlede et nytt arbeidsforhold med å være vanskelig/sette meg på bakbeina, det var tanker som slo meg da jeg var innom for å signere kontrakten og jeg så hvor lite "bakrommet" er. Jeg har tidligere jobbet i butikker som enten har hatt eget pauserom eller har ligget på et kjøpesenter med kantine eller felles spiserom, så derfor var dette nytt for meg. Å spise på kontoret til sjefen tror jeg blir vanskelig, da det kun er en stol der; skrivebordsstolen. Kontoret er bittelite, så jeg forstod godt hvorfor hun holdt intervjuet på en kafe da jeg så det. Starter på onsdag, så får høre med sjefen eller kollegene mine da. TS Anonymkode: 87e4d...fd7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #20 Skrevet 27. april 2018 På 26.4.2018 den 11.49, AnonymBruker skrev: Det er helt normalt å måtte ta til takke med lageret. Du får helt sikkert låne en stol å sitte på. Jeg er daglig leder i en liten butikk, og vi har heller ikke pauserom. Vi har et lite lager+kontoret mitt i samme rom. Her må de ansatte spise, og vi har selvfølgelig stoler de kan sitte på. Skulle vi hatt et eget pauserom hadde dette kostet butikken utrolig mye, her betaler vi for kvadratmeteren. Anonymkode: 6099a...2b3 Har dine ansatte da betalt pause, slik det står lengre opp at de har krav på? Anonymkode: e58ca...f78 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå