Gå til innhold

Akademikere er virkelig en rase for seg selv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner folk som utdanner seg til lege og advokater, som er skikkelig hyggelige og ekte mennesker. Men de aller fleste , og som du gjerne finner i oslos finere strøk, kan være skikkelig fine på ting. De bor i super strøkne leiligheter, man føler nesten man må ha helt nyvaskede sokker når man skal gå i leilgheten deres. 

Er det fler som har merket dette? Hva er det med disse folka og å være så nøye på alt? Jeg synes det virker så stivt. Mulig det ligger naturlig i dem, men jeg tror aldri man kan bli slik om man ikke er født slik?? Ligger det i deres gener?

Anonymkode: bc339...92b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å ha rene golv oppfatter jeg ikke som spesielt fisefint, så kan ikke si at jeg har obsevert det samme som deg. 

Anonymkode: 73cfd...ba7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner folk som utdanner seg til lege og advokater, som er skikkelig hyggelige og ekte mennesker. Men de aller fleste , og som du gjerne finner i oslos finere strøk, kan være skikkelig fine på ting. De bor i super strøkne leiligheter, man føler nesten man må ha helt nyvaskede sokker når man skal gå i leilgheten deres. 

Er det fler som har merket dette? Hva er det med disse folka og å være så nøye på alt? Jeg synes det virker så stivt. Mulig det ligger naturlig i dem, men jeg tror aldri man kan bli slik om man ikke er født slik?? Ligger det i deres gener?

Ja, men det spørs hva slags akademikere. Du kan ha et poeng i det du nevner. Oslo vest-folk kan ha en tendens til å være stive og nedlatende. Ser gjerne ned på folk som ikke har klart seg så bra, og de skal vi liksom betale for tjenestene de yter. 

Anonymkode: d93b7...7ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men det spørs hva slags akademikere. Du kan ha et poeng i det du nevner. Oslo vest-folk kan ha en tendens til å være stive og nedlatende. Ser gjerne ned på folk som ikke har klart seg så bra, og de skal vi liksom betale for tjenestene de yter. 

Ja, det var dette jeg mente. Som tydeligvis ikke ab over deg skjønte. Jeg har leid leilighet av en slik, og har andre venner som deler leilighet med slike. 

Jeg mener ikke at det er galt å være ryddig og renslig. Jeg savner ikke akuratt kollektivet jeg bodde i for 5 år siden selv...hvor folk omtrent aldri vaska, røyka inne og hadde fester+ gammel mat på kjøkkenet :P

men hos de jeg nevner i HI, du føler deg liksom litt bevegelseshemmet. Og de kan skjult mobbe de som ikke har klart seg like bra som de selv. Får deg til å føle deg som noe man må vaske seg på hendene etter å ha håndhilst liksom. Slike som aldri søler. Bodde på vestkanten i Oslo, hadde en deltidsjobb på butikk og en vestkantgutt kom inn og så på meg og bare ristet på hodet. Han var yngre enn meg og tenkte nok at jeg burde ha vært lenger kommet i den alderen jeg var. 

Man skulle tro de ikke bæsjer, har sex eller gjør noe som helst menneskelig. Det kan jo være lett å tro når de bare går i dress eller andre strøkne klær. Jeg skjønner ikke hva det er med dem. Kankje ikke denne eneome veldstanden i deler av landet er så bra? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bodde på vestkanten i Oslo, hadde en deltidsjobb på butikk og en vestkantgutt kom inn og så på meg og bare ristet på hodet. Han var yngre enn meg og tenkte nok at jeg burde ha vært lenger kommet i den alderen jeg var. 

Han hadde vemmelig adferd. Ganske utrolig at de trives med å trykke andre ned når de har alt. Er ikke det nok?

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han hadde vemmelig adferd. Ganske utrolig at de trives med å trykke andre ned når de har alt. Er ikke det nok?

Nei, det virker som folk har noe iboende i seg som kommer frem når de føler seg på topp selv. De vet mest sannsynlig ikke hvordan det er når livet ikke ligger som planlagt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som går av folk som skal kritisere akademikere som bor på vestkanten? Jeg har syv års høyere utdannelse, kler meg pent, og har en viss standard på ting, men det ville da ikke falle meg inn å skulle kritisere andres valg? Hvorfor interesserer det dere hvordan jeg innretter min hverdag? Jeg ser ikke ned på noen.

Det er ikke penere å sparke oppover enn nedover.

Anonymkode: af3e8...19f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er det.

Anonymkode: 40d87...565

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1.Hva er det som går av folk som skal kritisere akademikere som bor på vestkanten? Jeg har syv års høyere utdannelse, kler meg pent, og har en viss standard på ting, men det ville da ikke falle meg inn å skulle kritisere andres valg? Hvorfor interesserer det dere hvordan jeg innretter min hverdag? Jeg ser ikke ned på noen.

2.Det er ikke penere å sparke oppover enn nedover.

1. Da er du kanskje ikke sånn da.

2. Jo, det er mye bedre. Et godt menneske sparker oppover, ikke nedover. Helter og opprørere som har fått til gode ting i verden har sparket oppover. Dårlige mennesker, hva har de gjort? Gått løs på svakere, sparket nedover.

Skrevet

Hva har dette med akademikere å gjøre?? Du snakker om folk på Oslos vestkant. Tror du alle akademikere bor der?

Fader så mange meningsløse innlegg her nå og da. 

Dessuten. Er det ikke normalt å ha rene sokker? Dette skulle vel strengt tatt vært under Skråblikk. Noe av det dummeste jeg har lest her. Sorry altså Ts, men dette klassifiseres til av de ti dummeste innleggene jeg har sett her på et par uker.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Når jeg tenker akademiker tenker jeg 68er med ustelt hår, rotete kontor med ti gamle kaffekopper og iallefall ikke plettfrie gulv og nedlatenhet. 

Har dere studert og møtt «ekte» akademikere dere som har disse fordommene?:vetikke:

Anonymkode: 4d56a...507

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Når jeg tenker akademiker tenker jeg 68er med ustelt hår, rotete kontor med ti gamle kaffekopper og iallefall ikke plettfrie gulv og nedlatenhet. 

Har dere studert og møtt «ekte» akademikere dere som har disse fordommene?:vetikke:

Anonymkode: 4d56a...507

Er det "ekte" akademikere også nå? 

Dette forumet iblant altså! Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Her er det så mange fordommer og stigmatisering at jeg blir fader i meg helt omtåket iblant. 

Men det er av en viss interesse å være her, og ser jo noen normalt oppegående også.

Bestemte meg for å le. Og du Ts bør nok jobbe litt med både selvtillit og vidsyn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

1. Da er du kanskje ikke sånn da.

2. Jo, det er mye bedre. Et godt menneske sparker oppover, ikke nedover. Helter og opprørere som har fått til gode ting i verden har sparket oppover. Dårlige mennesker, hva har de gjort? Gått løs på svakere, sparket nedover.

1. Jeg tror ikke noen er "sånn." Ts har konstruert seg en stereotyp som neppe gir gjenklamg i virkeligheten, men finner mening med denne fordi det gir en "gyldig" distanse til det utenforskapet eller fremmedgjøringen hun føler overfor den uspesifiserte gruppen "akademikere på vestkanten."

2. Anstendighet og folkeskikk gjelder uansett hvem man henvender seg til. Man tåler ikke spark og slag bedre bare fordi man har en lengre utdannelse eller en bestemt adresse. Man skal oppføre seg høflig og skikkelig mot folk uansett hvem de er. Kan man ikke fremføre sin kritikk uten å sparke, bør man la være.

• Liker 6
Skrevet

Professorer er jo det ypperste av akademikere og bildet vi har av disse er jo ikke akkurat fisefine og med støv på hjernen.

De rikingene jeg kjenner på Oslo vestkant, har alle vaskehjelp i huset. Da er det jo ingen sak å ha det strøkent.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Regnes lege som typisk akademiker?

Jeg er «akademiker», bor på sentrale østkant i 2roms med mann og 4åring :P I normalt godt betalt jobb begge to.

Vasker sjæl :P 

Anonymkode: c9027...505

• Liker 3
Gjest GiftMann38
Skrevet

Vaskehjelp er den beste investeringen et ektepar kan gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det som går av folk som skal kritisere akademikere som bor på vestkanten? Jeg har syv års høyere utdannelse, kler meg pent, og har en viss standard på ting, men det ville da ikke falle meg inn å skulle kritisere andres valg? Hvorfor interesserer det dere hvordan jeg innretter min hverdag? Jeg ser ikke ned på noen.

Om det man kritiserer har negativ påvirkning i samfunnet er det innenfor. Ser jo han akademikeren på forumet som stadig snakker om hvor smartere og bedre han er enn andre mennesker fordi han har høyere utdanning og har utdannet seg på en måte der han tenker bedre. For han er det helt fjernt at man kan utvikle egen måte å tenke komplisert, analytisk eller grundig på uten utdanning. Da er det innenfor å gi litt realitetsorientering, spør du meg

Anonymkode: ce1b2...198

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er trend i tiden at folk bekymrer seg utrolig mye over hva andre gjør og ikke gjør (og ikke minst HVORDAN de gjør det). Nysgjerrigheten kjenner liksom ingen grenser når det gjelder naboen, og naboens nabo. Det er om å få folk knødd inn i en boks, og helst en annen boks enn sin egen, såpass at man kan rette pekefingeren mot dem, dømme og formodentlig føle seg litt bedre selv. 

Er det flere som har merket dette? Hva er det med disse folka og å være opphengt i andres liv og levnet? Jeg synes det virker så rart. Mulig det ligger naturlig i dem, men jeg tror aldri man kan bli slik om man ikke er født slik?? Ligger det i deres gener?

Anonymkode: 48faa...7f3

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er trend i tiden at folk bekymrer seg utrolig mye over hva andre gjør og ikke gjør (og ikke minst HVORDAN de gjør det). Nysgjerrigheten kjenner liksom ingen grenser når det gjelder naboen, og naboens nabo. Det er om å få folk knødd inn i en boks, og helst en annen boks enn sin egen, såpass at man kan rette pekefingeren mot dem, dømme og formodentlig føle seg litt bedre selv. 

Er det flere som har merket dette? Hva er det med disse folka og å være opphengt i andres liv og levnet? Jeg synes det virker så rart. Mulig det ligger naturlig i dem, men jeg tror aldri man kan bli slik om man ikke er født slik?? Ligger det i deres gener?

Anonymkode: 48faa...7f3

Du er jo inne på det. Det er ofte for å føle seg bedre selv. Så er det usikkerhet og dårlig selvbilde.

Når det er sagt så har vi et visst behov for å ha omgivelsene under kontroll. Vi må vite hvem vi har å forholde oss til.

Men den nysgjerrigheten og dømmingen går over alle grenser noen ganger. Det er som om noen lever livet sitt gjennom andre, og akkurat det kan ha sine forklaringer. Som at de ikke har nok å fylle sitt eget liv med. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange folk i prestisjeyrker er strukturerte mennesker som evner å gjøre det meste i livet på en ordentlig og ryddig måte. Om de velger å bruke struktur-hjernen sin på å holde et rent og ryddig hjem også er nok ganske tilfeldig og interessebetinget. Men det er nok en liten sannhet i at hvordan noens hjem ser ut sier en del om dem som person. Men ser ingenting galt i struktur. Nok av folk som drukner i sitt eget rot. 

Anonymkode: 63f0c...4e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...