Gå til innhold

Jeg trives ikke i andelsleilighet med dugnad osv.Har omtrent aldri vært med på det fordi jeg har angst.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men det virker som veldig mange stiller opp på årsmøte og dugnader og synes det er veldig trivelig.

Jeg hater det og føler meg bare utenfor når jeg ikke er med på noe.

Anonymkode: 9576c...e8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får kjøpe deg selveierleilighet da. 

Anonymkode: 0f3ed...b80

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det virker som veldig mange stiller opp på årsmøte og dugnader og synes det er veldig trivelig.

Slutt å skyld på "angst", herregud dette er naboene dine. 

Anonymkode: a3e5a...e93

• Liker 7
Skrevet (endret)

For å svare seriøst, så trenger du ikke  bekymre deg for det. Oftest er ikke dugnad obligatorisk, så hvis du ikke har lyst å delta, så gjør du ikke det. Men vil sterkt anbefale å delta på årsmøter og generalforsamlinger. Kan hende det blir gitt viktig info som du går glipp av. Særlig hvis det ikke er noe oppslagstavle der protokollen blir satt opp i etterkant.

I det minste bør du også være på talefot med naboene, selv om det bare er hei og nikk når dere møtes. Alltid fordel å være på god fot med naboene. :)

1200. poeng-glede: Takk til vedkommende for plusset! :nori:(dessverre ingen premie, men om du er kvinne, kan du få en virtuell klem, og hvis du er mann, en god high-five)

Endret av Devilheart
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Årsmøte syns jeg det kan være viktig å få med seg. Men dugnad er ikke så nødvendig om du sliter med angst syns jeg. Og jeg er en som egentlig syns dugnad er viktig å stille på :) men hadde vært koselig for de andre om bakte en kake eller noe og levere på forhånd - da deltar du jo også på en måte.

Anonymkode: 8c46c...583

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å skyld på "angst", herregud dette er naboene dine. 

Anonymkode: a3e5a...e93

Jeg er ikke TS men, mine gamle naboer er grunnen til at jeg nå har angst for naboer. Masse møkkafolk der ute, de vil gjerne ha kontakt med andre som de kan utnytte på forskjellig vis, hold god avstand. 

Anonymkode: 798e5...eb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS men, mine gamle naboer er grunnen til at jeg nå har angst for naboer. Masse møkkafolk der ute, de vil gjerne ha kontakt med andre som de kan utnytte på forskjellig vis, hold god avstand. 

Anonymkode: 798e5...eb8

Helt enig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alvorlig leddgikt og kan aldri være med på slike ting. En plass jeg bodde med dugnad, så fikk jeg betale en liten sum istedet, så slapp jeg ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: dcb94...26c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I vårt sameie blir det hentet inn firma til dugnader. Nesten ingen eiere som bor her selv... Kostnaden blir lagt på fellesutgiftene og det er for min del like greit da jeg ikke klarer å delta på så mye fysisk allikevel. 

Anonymkode: 37185...f32

• Liker 1
Skrevet

Derfor kommer jeg aldri til å kjøpe andel.
Dugnad er noe dritt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i stort borettslag, mellomstort sameie (selveiere) og lite samie (her jeg bor nå).

I det store borettslaget og det mellomstore sameiet var det dugnad. Dugnad er arbeid, ikke kaffeslaberas. Om du vil rake eller koste for deg selv i en del av fellesområdet så går det helt fint :) 

I det store borettslaget var det også sånn at de som ikke klarte delta med fysisk arbeid kunne bake en kake eller koke kaffe.

"Kaffe og kake pause" var sosialt og veldig trivelig.

Folk flest er ganske trivelige. De færreste vil spise deg levende, så ta en sjans og møt opp.

Anonymkode: e7511...cb7

• Liker 1
Skrevet

De kan fint være dugnad i selveier leiligheter også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i stort borettslag, mellomstort sameie (selveiere) og lite samie (her jeg bor nå).

I det store borettslaget og det mellomstore sameiet var det dugnad. Dugnad er arbeid, ikke kaffeslaberas. Om du vil rake eller koste for deg selv i en del av fellesområdet så går det helt fint :) 

I det store borettslaget var det også sånn at de som ikke klarte delta med fysisk arbeid kunne bake en kake eller koke kaffe.

"Kaffe og kake pause" var sosialt og veldig trivelig.

Folk flest er ganske trivelige. De færreste vil spise deg levende, så ta en sjans og møt opp.

Anonymkode: e7511...cb7

Jeg er ikke ts men skjønner hva hun mener. Har aldri identifisert meg med at jeg har angst, men jeg er veldig sjenert og problemer med å prate med folk jeg ikke kjenner så godt. Det var et mareritt med alle dugnader etc i forbindelse med barn, jeg stilte dog alltid opp. Problemet for meg var nettopp disse "hyggelige " pausene som gjorde at jeg følte meg helt utenfor, sto alene etc, så hatet  nettopp det at det var pauser. Heldigvis har jeg blitt eldre og mer utadvendt, men skjønner godt de som misliker sånt. 

Anonymkode: 4ab4b...e1a

• Liker 3
Gjest PeleWasShite
Skrevet

Da kan du leie inn noen til å ta din dugnadsandel, hvilket jeg regner med at du, som et anstendig menneske, allerede gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Dugnad er ikke plikt, så du må bare drite i å være med. Det gjør jeg. Dugnad er i tillegg så utdatert. De får leie inn noen til å gjøre det, og dele summen på antall andeler. Evt får de sette ned styrehonorar og ta derfra. Her jeg bor får styreleder 80K i året! For hva, en generalforsamling og litt kontorjobb.

Anonymkode: c06cb...0ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i borettslag. Vi betaler 100 kr hver mnd i dugnadsavgift. Om vi ikke deltar på dugnad så tilfaller de borettslaget. Jeg jeg deltar på dugnaden får jeg tilbake 1200 kr på nyåret. 

Du kan jo gjøre dugnadsarbeid på et annet tidspunkt enn de andre. Bare send en mail om at tidspunktet ikke passer og be om en arbeidsoppgave du kan gjøre på dagtid.

Anonymkode: 1b76e...2c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På ‎25‎.‎04‎.‎2018 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Jeg synes slett ikke det er trivelig, men jeg biter det jo i meg og stiller likevel. At jeg misliker det, er sliten eller synes det er skummelt med den sosiale settingen er ikke frikort til å la være å dukke opp, da skal det være ganske ille. Å tro at alle som stiller opp synes det er hyggelig og givende er tull. Noen synes sikkert det, men for mange er det bare en plikt du må gjøre en gang eller to i året, siden man har valgt den boformen man har.

Anonymkode: c2c41...776

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 4/25/2018 at 7:43 PM, AnonymBruker said:

Du MÅ ikke være med på noe. Både jeg, søsteren min og de som er introverte på jobben skygger dugnader som pesten. Har snart bodd i samme leilighet i bofellesskap i ti år, og jeg har enda til gode å delta på en dugnad. Én av de på jobben min jobbet seks timer overtid fordi han var redd for at naboene skulle se ham gå inn i leiligheten uten å delta på vei hjem fra jobb. Du er garantert ikke den eneste som skipper dugnaden og årsmøtene (men det skal sies at  (jeg synes) du burde gå på årsmøter dersom viktige problemstillinger for sameiet tas opp og du har stemmerett). 

Anonymkode: a19bf...2f7

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, FactsOverFeelings skrev:

Derfor kommer jeg aldri til å kjøpe andel.
Dugnad er noe dritt.

Mange selveier leiligheter er også sameie. Dermed er det ofte dugnad på disse også.

Vet også at flere sameie krever en viss sum av de som ikke stiller opp på dugnad.

Anonymkode: 3729f...8cc

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i borettslag. Vi betaler 100 kr hver mnd i dugnadsavgift. Om vi ikke deltar på dugnad så tilfaller de borettslaget. Jeg jeg deltar på dugnaden får jeg tilbake 1200 kr på nyåret. 

Du kan jo gjøre dugnadsarbeid på et annet tidspunkt enn de andre. Bare send en mail om at tidspunktet ikke passer og be om en arbeidsoppgave du kan gjøre på dagtid.

Anonymkode: 1b76e...2c4

1200 kr i året i dugnadsavgift!? Det er ikke lov å kreve for dugnad, det har blitt tatt opp mange ganger i ulike medier. 

Hva skal dere gjøre som må gjøres hver eneste mnd egentlig? 

Anonymkode: 4fe0e...670

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...