Gå til innhold

Ingenting eller ingen-ting??

Hva er den rette måten å skrive ingenting på?  

3 stemmer

1. 1. Hva er den rette måten å skrive ingenting på?

• som over; ingenting
      29
    • ingen-ting
      0
    • ingen ting
      1
    • ingen av delene, dette er ikke et ord!
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner ikke hvor det er rett å poste denne, så derfor blir det her! Correkt me if I'm wrong!

Altså, på skolen tror jeg vi lærte å skrive ingen-ting, mens nå i dag skriver jeg nesten alltid uten unntak ingenting, altså uten bindestrek og i ett ord... Eller kanskje det skal være ingen ting?

Hva er riktig? Har flytta fra ordbøkene mine, og gidder ikke slå det opp på nettet, tenkte at det sikkert er mange her som vet...

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninakanin
Skrevet

Lærte dere å skrive ingenting med bindestrekt?!

Da hadde dere inhabil lærer, det er da vitterlig korrekt staving å skrive det slik: Ingenting.

Og ikke et ord?!

Haha norsken er i forfall... :ler:

Skrevet

Som jeg tenkte! Men helt sant, husker vi skrev det med bindestrek! Men det ser jo helt feil ut!

Ninakanin; vi vet da alle at norsken er i forfall! Men det er ikke fordi vi lærte å skrive ingenting feil for 20 år siden (eller noe sånt, jeg kan da umulig være sååå gammel...?).

Skrevet

Ingen-ting? :o Jeg er like gammel som deg, og jeg lærte nå å skrive ingenting, i ett ord.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Ta en kjapp tur i ordboka, ikke bare ser det feil ut, det er feil.

Men forfall ja, gruer meg til å se hvordan dagens unge kommer til å skrive i fremtiden.. Huff og huff!!

Skrevet

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

ingenting I ~ting n ubøy (av II *ingenting) resultatet ble et rent i- .

II ~ting pron, ikke noe (som helst) det gjør i- / ikke for i- / late som i- / det greier du som i- uten vanskelighet / for en slikk og i- svært billig .

.. så ingenting er riktig

Skrevet
Lærte dere å skrive ingenting med bindestrekt?!

Da hadde dere inhabil lærer, det er da vitterlig korrekt staving å skrive det slik: Ingenting.

Signerer!

Skrevet

...hmmm... Kan du ha misforstått læreren din, en gang h*n snakket om hvordan ordet skulle deles, om du måtte gjøre det??

Skrevet

Har tenkt litt på det, og de første(det første?) året delte vi opp mange av ordene med bindestrek, og hadde bindestrek mellom ordene også - per-rir eller kari-ler feks. De gjorde det slik da min datter gikk i 1. eller 2. klasse også. Kan det være slik det henger sammen? Tror kanskje det, hvis det er slik som dere påstår at det aldri har blitt skrevet ingen-ting...

Skrevet

Har tenkt litt på det, og de første(det første?) årene delte vi opp mange av ordene med bindestrek, og hadde bindestrek mellom ordene også - per-rir eller kari-ler feks. De gjorde det slik da min datter gikk i 1. eller 2. klasse også. Kan det være slik det henger sammen? Tror kanskje det, hvis det er slik som dere påstår at det aldri har blitt skrevet ingen-ting...

Skrevet

Har aldri sett ingenting blitt skrevet med bindestrek ihvertfall......

Skrevet
Har aldri sett ingenting blitt skrevet med bindestrek ihvertfall......

Ikke jeg heller.

Gjest LoisLane
Skrevet

Nei og nei.

At dette i det hele tatt er en avstemning, lover ikke bra for rettskrivings-Norge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...