AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Tenker en hypotetisk problemstilling. Kan jo starte med at ja, jeg er en 2.generasjons innvandrer, og har ungdom og ung voksent barn. Min mor og bror var og er lovlydige, jeg og min mann er lovlydige, og vi har oppdratt lovlydige barn som også er da 3.generasjons innvandrere. Vi ønsker lovlydighet rundt oss, fra venner, familie, kollegaer og naboer. Så da er det sagt. Så til det som jeg egentlig har tenkt litt på. La oss tenke to kamerater Ole og Ali blir naboer og venner i barndommen. Dessverre faller de utenfor gjengen på skolen, havner i dårlig miljø og begynner med småstjeling på ungdomsskolen. De blir mer og mer påvirket av det dårlige miljøet og "fast-forward" noen år så begår de væpnet ran. Slik jeg er blitt forklart så er det slik at det var ønskelig med å frata alvorlige kriminelle innvandrere retten til fortsatt bo i Norge, og heller sende de ut av Norge etter endt soning. Først og fremst så vil jeg jo si at jeg forstår tankegangen bak det. Vi ønsker jo at folk holder seg innenfor loven, og ikke stjeler, dreper osv. Sånne folk trenger vi ikke rundt oss, MEN, det er et stort men. Når Ole har sonet ferdig, så tenker man at han har tatt straffa si, man kan komme et steg videre, finne veien tilbake til samfunnet. Ali har sonet ferdig, og til tross for at han har samme forhold til Norge (en eller flere generasjoner med familie i Norge), så skal han sendes ut av landet som er hans. Han får med dette, dobbelt straff, først sone, så sendes vekk fra familien, og til et land han ikke kjenner eller har familie i. Eller er det regler rundt dette, jeg ikke kjenner? Som sagt rent hypotetisk. Men jeg tenker jo at en gang i fremtiden så kan jo være at mitt barnebarn, oldebarn kan komme til å falle utenfor, og begå slike handlinger som de overhodet ikke har lært hjemme. Anonymkode: f0b13...a65
herzeleid Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 I eksempelet virker det å være snakk om en født og oppvokst i Norge, og jeg tror ikke det er mange som tar til orde for å sende disse ut. Er du født og oppvokst i Norge og har norsk statsborgerskap er du norsk, og kan ikke sendes ut med mindre du "hører til" et annet sted. Det mange tar til orde for er å sende folk som har kommet hit, for så å begå kriminelle handlinger, tilbake til landet de kom hit fra. Ola, og Ali i eksempelet over, er begge norske og kan ikke sendes ut og vi må dermed prøve å reintegrere dem i samfunnet og gi dem en ny sjanse. "Mr. X" fra et annet land har et opprinnelsesland å reise tilbake til. 3
Gjest Bossa Nova Skrevet 25. april 2018 #4 Skrevet 25. april 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker en hypotetisk problemstilling. Kan jo starte med at ja, jeg er en 2.generasjons innvandrer, og har ungdom og ung voksent barn. Min mor og bror var og er lovlydige, jeg og min mann er lovlydige, og vi har oppdratt lovlydige barn som også er da 3.generasjons innvandrere. Vi ønsker lovlydighet rundt oss, fra venner, familie, kollegaer og naboer. Så da er det sagt. Så til det som jeg egentlig har tenkt litt på. La oss tenke to kamerater Ole og Ali blir naboer og venner i barndommen. Dessverre faller de utenfor gjengen på skolen, havner i dårlig miljø og begynner med småstjeling på ungdomsskolen. De blir mer og mer påvirket av det dårlige miljøet og "fast-forward" noen år så begår de væpnet ran. Slik jeg er blitt forklart så er det slik at det var ønskelig med å frata alvorlige kriminelle innvandrere retten til fortsatt bo i Norge, og heller sende de ut av Norge etter endt soning. Først og fremst så vil jeg jo si at jeg forstår tankegangen bak det. Vi ønsker jo at folk holder seg innenfor loven, og ikke stjeler, dreper osv. Sånne folk trenger vi ikke rundt oss, MEN, det er et stort men. Når Ole har sonet ferdig, så tenker man at han har tatt straffa si, man kan komme et steg videre, finne veien tilbake til samfunnet. Ali har sonet ferdig, og til tross for at han har samme forhold til Norge (en eller flere generasjoner med familie i Norge), så skal han sendes ut av landet som er hans. Han får med dette, dobbelt straff, først sone, så sendes vekk fra familien, og til et land han ikke kjenner eller har familie i. Eller er det regler rundt dette, jeg ikke kjenner? Som sagt rent hypotetisk. Men jeg tenker jo at en gang i fremtiden så kan jo være at mitt barnebarn, oldebarn kan komme til å falle utenfor, og begå slike handlinger som de overhodet ikke har lært hjemme. Anonymkode: f0b13...a65 Trist at du skal måtte bekymre deg for dette, på grunn av alt det useriøse i trådene her. Men, jeg tror ikke det ender opp slik. Håper ikke det blir en sånn utvikling. Og, det er sannsynligvis asylsøkere de mener. Du og din familie skal ha samme rettighetene som andre.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #5 Skrevet 26. april 2018 Norske statsborgere er norske statsborgere. De blir ikke sendt ut av landet selv om de har sonet en straff. Har en fått norsk statsborgerskap på ærlig vis blir en behandlet som nordmenn. Anonymkode: 82057...a77 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå