Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev Aftenposten i en artikkel om professoren, bibelforskeren og teologen Bart Ehrman bok "Jesus feilsitert : slik forandret de Bibelen"

https://www.aftenposten.no/kultur/i/47K5G/Han-skremmer-de-bokstavtro

Er det noen som har lest den?

Anonymkode: 68afd...420

Jeg har selvfølgelig sett videoene hans for som troende er jeg ikke redd for å høre hva motstandere av bibelen sier, og han har ikke peiling på hva han snakker om.

Bart Ehrman har ikke den Hellige ånd og bibelen vil støte fra seg de som ikke er kalt av Gud, bibelen sier det også.

Han er mao. like mye autoritet på bibelen som Anton Lavey fra church of satan.

Enten er du kalt av Gud, eller så er du ikke det, og er du ikke det er det verdiløst å lese bibelen, for det eneste du vil se, er "selvmotsigelser", selv om det ikke er det, for den som har den Hellige ånd.

Endret av den1m
  • Liker 1
Skrevet

De vil se uten å se, de vil høre uten å høre eller forstå. (Matteus 13:13 om hvorfor Jesus snakker i liknelser)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tips til deg, @den1m Hvis du vil at noen skal ta deg alvorlig, anbefaler jeg å slutte med det religiøse tåkepratet ditt. For vanlige mennesker har setningen "han har ikke den hellige ånd" noen mening.

Å bruke at "bibelen vil støte fra seg de som ikke er kalt av Gud" som grunnlag for en mening eller et argument får deg til å fremstå som en religiøs fanatiker. Kanskje du ikke er det, men det er sånn du fremstår for vanlige folk når du snakker sånn.

Anonymkode: 35058...0a6

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tips til deg, @den1m Hvis du vil at noen skal ta deg alvorlig, anbefaler jeg å slutte med det religiøse tåkepratet ditt. For vanlige mennesker har setningen "han har ikke den hellige ånd" noen mening.

Å bruke at "bibelen vil støte fra seg de som ikke er kalt av Gud" som grunnlag for en mening eller et argument får deg til å fremstå som en religiøs fanatiker. Kanskje du ikke er det, men det er sånn du fremstår for vanlige folk når du snakker sånn.

Anonymkode: 35058...0a6

Hva du tenker om meg (eller bibelen for den saks skyld) gir jeg blaffen i.

Alle kan bli troende, det betyr ikke at alle vil. Alle har godt av å lese bibelen, spesielt muslimer som tror koranen er en "ny åpenbaring" av den boken, det betyr ikke at de nødvendigvis skjønner den. Å lese og skjønne bibelen forutsetter tro, har du ikke det, gir ikke bibelen noe mening. For å forklare dette på en litt enkel måte så selv en ikketroende skjønner det vil det f.eks være helt utenkelig for en ateist å kunne tro at Jesaja 53 er en profeti på Jesus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, den1m skrev:

Jeg har selvfølgelig sett videoene hans for som troende er jeg ikke redd for å høre hva motstandere av bibelen sier, og han har ikke peiling på hva han snakker om.

Bart Ehrman har ikke den Hellige ånd og bibelen vil støte fra seg de som ikke er kalt av Gud, bibelen sier det også.

Enten er du kalt av Gud, eller så er du ikke det, og er du ikke det er det verdiløst å lese bibelen, for det eneste du vil se, er "selvmotsigelser", selv om det ikke er det, for den som har den Hellige ånd.

Å Herre Gud. Bokstavelig talt.

Anonymkode: 76785...768

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har visst at bibelen inneholder feiloversettelser i mange år, og skulle ønske noen ville finne de mest opprinnelige skriftene og oversette dem igjen. Ble interessert i den boka.

Anonymkode: 3cff2...c3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, den1m said:

Så man har ikke den hellige ånd og er ikke kalt av Gud om man ønsker å finne ut hva det var Jesus opprinnelig sa for noe?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det enkelte her som tror at teologi er en antikristen disiplin? Det er til å gremmes av.....

Anonymkode: 4ca80...b4b

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Skrev Aftenposten i en artikkel om professoren, bibelforskeren og teologen Bart Ehrman bok "Jesus feilsitert : slik forandret de Bibelen"

https://www.aftenposten.no/kultur/i/47K5G/Han-skremmer-de-bokstavtro

Er det noen som har lest den?

Anonymkode: 68afd...420

Har lest artikkelen og det står ikke så mye i den annet enn at den boken er oversatt, at de engelske utgavene hadde solgt godt og: 

Allerede i 1707 fant den britiske forskeren John Mill 30 000 steder i teksten hvor det var forskjell mellom håndskrevne kopier av Det nye testamente på gresk. Han hadde gransket 100 manuskripter og brukt 30 år av sitt liv på studiene

Siden det er en engelsk bok om Bibelen så finnes det sikkert mye stoff på nett. I tillegg er ikke boken mer enn 240 sider så man kan jo lese den eller høre den på lydbok om man ønsker å gå dypere inn i temaet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok viktig å forstå at evangeliet er så enkelt at et barn kan forstå det, og så dypt at man aldri egentlig kan bli utlært.

Man må huske at de skriftlærde/fariseerne/datidens religiøse hatet Jesus. I Guds rike er man størst når man er minst. Å være en ydmyk tjener er "sjefsjobben". Og det meste av denne verdens visdom er dårskap for Gud.

Anonymkode: a2317...11c

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok viktig å forstå at evangeliet er så enkelt at et barn kan forstå det, og så dypt at man aldri egentlig kan bli utlært.

Man må huske at de skriftlærde/fariseerne/datidens religiøse hatet Jesus. I Guds rike er man størst når man er minst. Å være en ydmyk tjener er "sjefsjobben". Og det meste av denne verdens visdom er dårskap for Gud.

Anonymkode: a2317...11c

Så handler det om å skjønne hvorfor det står der, og hvorfor Jesus gikk imot fariseerne. Hint: Det var ikke fordi fariseerne leste bibelen.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, den1m said:

Nei, kan du peke på feiloversettelser så kom gjerne med det. Men Jesus var ikke teolog (i moderne forstand), og det vi har å basere oss på er bibelen og de vitner som gikk med ham. Det betyr ikke at du ikke kan være kristen og teolog, men telogi er ikke det samme som kristendom, like lite som å kjøre bil er kristendom. 

Du  mener det finnes ingen feiloversettelser?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne delen av forumet er ett katastrofeområde.

Ett godt eksempel på at det aldri noen sinne vil bli fred i verden.

Kvalmende hvordan du oppfører deg, den1m. Sier det for å støtte de andre, for du vil aldri forstå. 

Anonymkode: af2e9...751

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporinger og brukerdebatt.

Edie, mod.

Skrevet
På 28.4.2018 den 10.32, AnonymBruker skrev:

Denne delen av forumet er ett katastrofeområde.

Ett godt eksempel på at det aldri noen sinne vil bli fred i verden.

Kvalmende hvordan du oppfører deg, den1m. Sier det for å støtte de andre, for du vil aldri forstå. 

Anonymkode: af2e9...751

Vel, siden denne fikk stå så, så kan jeg jo legge til at jeg verken har sagt noe kvalmende eller oppført meg dårlig her inne, det er dere som gjør det, og måten dere gjør det på, er bl.a falske anklager som dette her som ikke er noe annet enn skittkasting fra en  gjeng her som skriver anonymt og har lagt meg for hat. Hvorfor har de lagt meg for hat? Fordi jeg sier sannheten.

• Liker 1
Skrevet
På 26.4.2018 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Så man har ikke den hellige ånd og er ikke kalt av Gud om man ønsker å finne ut hva det var Jesus opprinnelig sa for noe?

Han er ikke ute etter å finne ut hva Jesus opprinnelig sa for noe:

Skrevet
21 timer siden, den1m skrev:

ikke spesielt vanskelig å se at du ikke er frelst.

«Men tåpelige diskusjoner som ingen lærer noe av, skal du avvise, for du vet at de skaper strid. En Herrens tjener må ikke ligge i strid, men være vennlig mot alle, dyktig til å undervise, villig til å tåle ondt, så han ydmykt viser til rette dem som sier imot. For kanskje vil Gud en gang gi dem å vende om, så de lærer sannheten å kjenne.»
‭‭2. Timoteus‬ ‭2:23-25‬ 

Skrevet
53 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

«Men tåpelige diskusjoner som ingen lærer noe av, skal du avvise, for du vet at de skaper strid. En Herrens tjener må ikke ligge i strid, men være vennlig mot alle, dyktig til å undervise, villig til å tåle ondt, så han ydmykt viser til rette dem som sier imot. For kanskje vil Gud en gang gi dem å vende om, så de lærer sannheten å kjenne.»
‭‭2. Timoteus‬ ‭2:23-25‬ 

helt greit, jeg tar til meg den, jeg har da og prøvd å leve etter den, men det er noen bestemte personer her som kommer inn i omtrent alle tråder jeg er i og begymmer å repetere ting, og da sklir det ut.

Skrevet

yall-need-jesus.jpg

Hører dere??? Nå må dere høre etter!!!

Sånn erre bare

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...