Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 26 år gammel dame som har veldig lyst til å like å lese. Jeg har aldri vært noe glad i å lese i det hele tatt, og trenger hjelp til å finne noen bøker som fanger interessen min. Jeg synes jeg bruker altfor mye tid på nettbrett, pc, mobil og tv. 

De få bøkene jeg har lest og likt er biografier, memoarer, dagbøker og lignende. Jeg liker også drama/romantikk/periode drama. Noen forslag?

Anonymkode: 06d8a...579

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En mann ved navn Ove! Den pleier jeg alltid å foreslå til folk som ikke har lest så mye. Ellers kan jeg anbefale «hele livet på en dag», «Saras nøkkel», «potensgiverne», «havets katedral»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Vampyrina skrev:

En mann ved navn Ove! Den pleier jeg alltid å foreslå til folk som ikke har lest så mye. Ellers kan jeg anbefale «hele livet på en dag», «Saras nøkkel», «potensgiverne», «havets katedral»

Nei vet du hva, den boka og filmen er helt forferdelig grotesk og drepende kjedelig før halve boka er lest, da begynner det å bli litt liv i leiren. Flere her inne anbefalte boka så jeg sleit meg gjennom den. Uff!

TS ta deg en tur på et bibliotek. Forklar hva du har lest og hva du kan tenke deg å lese mer av. Treffer du på riktig bibliotekar så får du spennende bøker tilpasset dine interesser. 

Anne B. Ragde er en fin forfatter med godt språk. Lucinda Riley har populære bøker mange liker. 

Anonymkode: e6cfe...4a4

Skrevet

Outlander serien av Diana Gabaldon. Historisk drama som starter i Skottland etter 2. verdenskrig og fortsett på midten av 1700-tallet. Den oppflyller periode drama og romantikk kriteriene. Serien er også blitt til tv-serie nå og er på Viaplay. De 3 første bøkene er blitt dramatisert og flere på vei.

https://www.adlibris.com/no/bok/under-jegermanen-9788202477523

Claire er sykepleier under annen verdenskrig. Etter krigen drar hun på ferie med mannen sin i det skotske høylandet, og der kommer hun over en ring av steinstøtter. Idet hun trer inn i ringen, blir hun slynget inn i en annen tid - og havner midt i et blodig slag mellom kiltkledde skotter og engelske rødjakker - i året 1743. Hun blir tatt til fange av skottene og beskyldes for å være en engelsk spion. I en ukjent verden full av fare og intriger, tiltrekkes hun av den unge krigeren Jamie. Men hvem kan hun egentlig stole på, og hvordan skal hun komme seg tilbake til sin egen tid? Dette er første roman i bokserien bak TV-serien! Outlander-bøkene er utgitt i 27 land og oversatt til 24 språk. Bøkene er solgt i over 25 millioner eksemplarer.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Jane Austen? Jeg var helt oppslukt av Pride and Prejudice da jeg leste den. Har også lest Persuasion, Northanger Abbey og Sense and Sensibility.

Anonymkode: 4d6d6...48b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper kanskje du kunne likt Franz Kafkas Brevet til faren? Den er veldig kort (passende for en ikke-leser som ønsker å lese!) og gir et fint innblikk i forfatterens følelses- og familieliv. Samlingen Love letters redigert av Peter Washington er også en nydelig liten bok, med kjærlighetsbrev fra en rekke kjente mennesker (Henrik den 8., Oscar Wilde, Gustave Flaubert og mange andre interessante navn).

Ellers finnes det noen romantiske klassikere jeg uten betenkeligheter kan anbefale: Rebecca (Daphne du Maurier), Jane Eyre (Charlotte Brontë), Wuthering Heights (Emily Brontë), Victoria (Knut Hamsun), og Far from the madding crowd (Thomas Hardy).

Anonymkode: d5ce9...8c7

Skrevet

Isabell Alende er en forfatter som skriver flotte bøker. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare anbefalinger av dritkjedelige bøker!

Floreana av Margret Wittmer, eller/og Satan came to Eden av Dore Strauch. 

Anonymkode: 7f809...8b0

AnonymBruker
Skrevet

Liker du filmer eller tv serier? Kanskje vi kan foreslå bøker som er like fengende som tv serier du har likt?

Anonymkode: 35b63...701

Gjest GiftMann38
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er en 26 år gammel dame som har veldig lyst til å like å lese. Jeg har aldri vært noe glad i å lese i det hele tatt, og trenger hjelp til å finne noen bøker som fanger interessen min. Jeg synes jeg bruker altfor mye tid på nettbrett, pc, mobil og tv. 

De få bøkene jeg har lest og likt er biografier, memoarer, dagbøker og lignende. Jeg liker også drama/romantikk/periode drama. Noen forslag?

Hundre års ensomhet av Gabriel Garcia Marquez. Umulig å legge fra seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett outlander og elsker den. Kan tenke meg å lese lignende bøker. 

Drama fra krigen (oppdiktet), fra tidlig 1900-1970 er interessant.

liker meget godt serien call the midwife. 

Hilsen TS

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med Jane Austen? Jeg var helt oppslukt av Pride and Prejudice da jeg leste den. Har også lest Persuasion, Northanger Abbey og Sense and Sensibility.

Anonymkode: 4d6d6...48b

Man anbefaler da ikke mennesker som ikke liker å lese, bøker av Jane Austen og andre type klassikere. Jeg er veldig glad i å lese, men selv for meg blir det tungt og noe jeg må være "i rett humør" for å lese. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, McKibben skrev:

Man anbefaler da ikke mennesker som ikke liker å lese, bøker av Jane Austen og andre type klassikere. Jeg er veldig glad i å lese, men selv for meg blir det tungt og noe jeg må være "i rett humør" for å lese. 

Jeg synes det passet godt ifølge det lille vi fikk å gå på fra TS (drama, romantikk, periode). Søsteren min leser ikke, men når hun først leser, går det i Austen og Dickens. Og for min del er Jane Austen noe av det aller letteste jeg leser. 

Anonymkode: d5ce9...8c7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...