Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å planlegge en liten tur fra Oslo til vestlandet på 5 - 6 dager. I hovedsak geirangerfjorden. Ønsker også å enten komme eller dra med hurtigruta gjennom fjorden. Og da tog andre veien. Ingen ledig leiebiler i Geiranger så må evt finne et annet passende sted å leie hvis det ikke er like greit med buss/båt.

1.  Er det best å leie bil? Er det evt mye tunneler i området der? Eller er det fint med buss/båt istedet?
2. Lyst til å tilbringe en natt på Hotell union øye, er det enkelt å ta buss dit? Klarte ikke finne rute på nett.
3. Ellers noen tips/anbefalinger til noen som har tatt turen? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo vurdere å heller leie bil i et nærområde, som du skriver? Hvis ikke finner du garantert i Ålesund-området, som jo ikke er alt for langt unna. 

Anonymkode: 64b6c...205

Gjest Overrasket
Skrevet

Det jeg har gjort i området er følgende: 

Oslo til Åndalsnes med tog. Finn overnatting utenfor Åndalsnes langs riksvei 63. 
Buss fra Åndalsnes til Geiranger, som kjører riksvei 63 og stopper utenfor overnattingsstedet. Dette er en utrolig busstur. 
Finn overnatting i Geiranger. 
Dagstur med Hurtigruta på Geirangerfjorden, fra Geiranger til Ålesund.
Finn overnatting i Ålesund.
Fly hjem til Oslo.

Det er min personlige favorittreise innenlands. 

Skrevet

Jeg ville kjørt bil fra Oslo til Åndalsnes og opp Trollstigen og ned til Norddal og Linge. Tatt ferja over til Eidsdal og kjørt over fjellet og ned Ørneveien til Geiranger. Tatt så en snarvisitt opp til Djupvasshytta og helt opp til Dalsnipa for så å kjørt ned til Geiranger og tatt ferja ut Geirangerfjorden til Hellesylt. (Å ta hurtigruta hele veien fra Ålesund ser jeg på som helt unødvendig).

Fra Hellesylt tar du så sørover på 60 et lite stykke før du svinger av på vei 655 gjennom ville og vakre Norangsdalen forbi Union hotell i Øye og til Lekneset. Herifra er det ferje over ville og vakre Hjørungfjorden (Like vill og vakker som Geirangerfjorden). Pass på og få en av de få avgangene til Store Standal (Mange avganger til Sæbø) men du for mye mere fjord og fjell hvis du passer på å få ferja opp til Store Standal. Ta så den smale og svingete grusveien over fjellet til Volda. 

Fra Volda vil jeg annbefale E39 og RV15 til Stryn. Ta så en tur inn til Briksdalen og Briksdalsbreen. Kjør så tilbake til Stryn og så opp og over Strynefjellet (Velg gjerne og sving av og kjør den flotte gamleveien fremfor alle tunnellene. Videre er det så ganske grei skuring å kjøre over Valdresflya og Valdres hjem til Oslo

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uten bil går dere glipp av alt. Lei via Avis bilutleie på Ålesund flyplass.

Kjør til Trollstigen!

Fjordbåten er også et must, parker ved kaia, ta båten tur retur.

Anonymkode: 3dd7d...303

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...