AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Jeg blir snart arbeidsledig og vurderer å søke jobb som ringevikar på sykehjem mens jeg søker ny jobb. Jeg er høyt utdannet innen en ikke-helsefaglig retning, men trives med å jobbe med eldre og har jobbet på sykehjem tidligere. Er det lett å få jobb som ufaglært ringevikar i disse dager, eller er det mange sykehjem som bare ansetter faglærte? Og hvordan bør jeg gå frem for å få meg jobb? Anonymkode: 40b0a...cee
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #2 Skrevet 25. april 2018 Det er alltid behov for folk på sykehjem, men som ringevikar står du sist i køen for å få vakter når det skal leies inn folk. Så hvor mange vakter du får kommer til å variere veldig! Anonymkode: e6b34...b19
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 Jeg startet nettopp på sykehjem og har 100% timer frem til langt uti august. Ufaglært,men kommende student. Disse vaktene fikk jeg før jeg hadde vært på opplæring.. Send en kort søknad direkte til sykehjemmet Anonymkode: 4aa3f...e50
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #4 Skrevet 26. april 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er alltid behov for folk på sykehjem, men som ringevikar står du sist i køen for å få vakter når det skal leies inn folk. Så hvor mange vakter du får kommer til å variere veldig! Anonymkode: e6b34...b19 Dette skjønte jeg virkelig ikke. Det er jo ringevikarene som leies inn når det er ledige vakter. Hvem andre mener du blir leid inn? Jeg har selv vært én av flere ringevikarer ved et sykehjem, og jeg fikk masse jobb. Anonymkode: c3434...5f1 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #5 Skrevet 26. april 2018 Alt det der varierer enormt fra sted til sted, så det er umulig å svare på, dessverre. Du kan få jobb på dagen og vakter nok til at du jobber 100 prosent og vel så det, eller du kan få tilbud om fire timer korte kveldsvakter på kort varsel to ganger i måneden og that´s it. Noen vil bare ha faglærte, andre tar inn nesten hva som helst. Fordelen med ufaglærte ringevikarer er at de har lavest lønnstrinn og er lette å kaste på dør hvis leder skulle ønske det. Prøv deg frem og se, du kan ha flaks eller du kan ha uflaks. Anonymkode: e2e2f...ec1
Serafin Skrevet 26. april 2018 #6 Skrevet 26. april 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt det der varierer enormt fra sted til sted, så det er umulig å svare på, dessverre. Du kan få jobb på dagen og vakter nok til at du jobber 100 prosent og vel så det, eller du kan få tilbud om fire timer korte kveldsvakter på kort varsel to ganger i måneden og that´s it. Noen vil bare ha faglærte, andre tar inn nesten hva som helst. Fordelen med ufaglærte ringevikarer er at de har lavest lønnstrinn og er lette å kaste på dør hvis leder skulle ønske det. Prøv deg frem og se, du kan ha flaks eller du kan ha uflaks. Anonymkode: e2e2f...ec1 Signerer denne. Det er forskjeller i helsetjenestene i alle landets kommuner. Noen satser på faglærte, andre kommuner vil ha ufaglærte - fordi det er billigst. Som ufaglært er man sårbar dersom det blir innsparinger. Sykepleierkompetansen er lovpålagt og det er dermed den yrkesgruppen kommunene vil gjerne ha tak i. Ufaglærte blir spedd på i en vakt for å få en faglig forsvarlig bemanning.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #7 Skrevet 26. april 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skjønte jeg virkelig ikke. Det er jo ringevikarene som leies inn når det er ledige vakter. Hvem andre mener du blir leid inn? Jeg har selv vært én av flere ringevikarer ved et sykehjem, og jeg fikk masse jobb. Anonymkode: c3434...5f1 De med fast lav stilling er som regel først til å få vakter hos oss. Fordi kompetansen til faglærte er viktig at 90% av de på jobb har. Men det kommer jo sikkert helt ann på leder hva som er vanlig. Anonymkode: 4e67b...5ee
Luckiness Skrevet 26. april 2018 #8 Skrevet 26. april 2018 Jeg tror det er lett å få jobb. Spesielt siden det nå nærmer seg sommer, og da har de fleste sykehjem et stort behov for ekstravakter. Gjerne ekstravakter som kan jobbe full stilling i sommer noen uker. Du må være åpen for ulike typer avdelinger og ulike pasientgrupper. Ikke vegre deg for nye situasjoner. Være flink til å be om hjelp om det er noe, stille spørsmål og ta til deg kunnskap av fagpersonalet. Gjerne lese deg opp om vanlige diagnoser som finnes på sykehjem, f.eks. demens. Du må ha mulighet til å ta vakter alle dager, også helger og helligdager. Gjerne stille opp på kort varsel (f.eks. om de ringer deg en morgen pga sykdom hos et personale). Dette er viktig å få frem i en søknad og evt. intervju. Samt om du får jobb så må du vise at du mener det som du skrev/sa under intervju. De som ofte takker ja til vakter er ofte de som blir ringt først og da er det større muligheter for vakter, enn de som ofte sier nei. Man gidd ikke å sitte lenge i telefonen å forhøre seg med ekstravakter som sjeldent sier ja. Man ringer rett til den man vet fortest sier ja. Så fremt den ansatte er flink i sitt arbeid. Det er også viktig å vise at man holder seg innenfor sin kompetanse. Det som kan være en ulempe for deg er dersom du aktivt søker etter jobber innenfor din utdanning mens du ønsker å arbeide på sykehjemmet. Da vet de at det ikke er sikkert at de kan ha deg lenge og det krever ressurser mtp. opplæring f.eks. Hvorfor gidde å gi opplæring til en som kanskje slutter etter 3mnd...Da velger man heller en som har tatt et friår, studerer ett eller annet helsefag slik at de kan jobbe med å rekruttere denne til en fagstilling etter endt utdanning f.eks.
Shinee Skrevet 27. april 2018 #9 Skrevet 27. april 2018 Det er bare og ringe på sykehjemmet eller sende en søknad. de blir alltid glade for vikarer,og du har erfarng det er bare et pluss + kanskje være vikar på 2 avdelinger da kan det bli flere vakter lykke til i en melingsfull jobb!!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #10 Skrevet 28. april 2018 På 26.4.2018 den 18.39, Luckiness skrev: Jeg tror det er lett å få jobb. Spesielt siden det nå nærmer seg sommer, og da har de fleste sykehjem et stort behov for ekstravakter. Gjerne ekstravakter som kan jobbe full stilling i sommer noen uker. Du må være åpen for ulike typer avdelinger og ulike pasientgrupper. Ikke vegre deg for nye situasjoner. Være flink til å be om hjelp om det er noe, stille spørsmål og ta til deg kunnskap av fagpersonalet. Gjerne lese deg opp om vanlige diagnoser som finnes på sykehjem, f.eks. demens. Du må ha mulighet til å ta vakter alle dager, også helger og helligdager. Gjerne stille opp på kort varsel (f.eks. om de ringer deg en morgen pga sykdom hos et personale). Dette er viktig å få frem i en søknad og evt. intervju. Samt om du får jobb så må du vise at du mener det som du skrev/sa under intervju. De som ofte takker ja til vakter er ofte de som blir ringt først og da er det større muligheter for vakter, enn de som ofte sier nei. Man gidd ikke å sitte lenge i telefonen å forhøre seg med ekstravakter som sjeldent sier ja. Man ringer rett til den man vet fortest sier ja. Så fremt den ansatte er flink i sitt arbeid. Det er også viktig å vise at man holder seg innenfor sin kompetanse. Det som kan være en ulempe for deg er dersom du aktivt søker etter jobber innenfor din utdanning mens du ønsker å arbeide på sykehjemmet. Da vet de at det ikke er sikkert at de kan ha deg lenge og det krever ressurser mtp. opplæring f.eks. Hvorfor gidde å gi opplæring til en som kanskje slutter etter 3mnd...Da velger man heller en som har tatt et friår, studerer ett eller annet helsefag slik at de kan jobbe med å rekruttere denne til en fagstilling etter endt utdanning f.eks. Kjempelett er det ikke. Fordi sykehjemmene skal ha folk til å gå opplæringsvakter med nye potensielle ekstravakter. Alle har rett på to betalte opplæringsvakter på avdelingen der de går sammen med en fastansatt med lang erfaring. Da skal både den på opplæring og den som lærer opp seg at dette er en jobb for den på opplæring. Jeg tror nok også ansettelse av folk på sykehjem blir enda strengere etter den siste tidens hendelser på sykehjem. Anonymkode: dfd77...e54
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #12 Skrevet 28. april 2018 Her er det veldig lett å få jobb innen helsesektoren. Spesielt hvis du har jobbet på sykehjem eller liknende før. Da kaster de nærmest jobber etter deg. Jeg ville ringt til sykehjemmet og hørt med dem. Eventuelt lagt inn søknad via kommunen hvis det er mulig, men det er aldri en ulempe å ringe Anonymkode: 9ef6d...484
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #13 Skrevet 28. april 2018 På 26.4.2018 den 17.11, Serafin skrev: Signerer denne. Det er forskjeller i helsetjenestene i alle landets kommuner. Noen satser på faglærte, andre kommuner vil ha ufaglærte - fordi det er billigst. Som ufaglært er man sårbar dersom det blir innsparinger. Sykepleierkompetansen er lovpålagt og det er dermed den yrkesgruppen kommunene vil gjerne ha tak i. Ufaglærte blir spedd på i en vakt for å få en faglig forsvarlig bemanning. Nå vil vel kommunene ha ta i sykepleiere fordi de faktisk er utdannet til å ivareta beboerne på sykehjem, og vet hva de driver med. Ufaglærte er nettopp det, ansatte uten formell kompetanse og kunnskap i faget. Anonymkode: 16792...e38
Serafin Skrevet 28. april 2018 #14 Skrevet 28. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå vil vel kommunene ha ta i sykepleiere fordi de faktisk er utdannet til å ivareta beboerne på sykehjem, og vet hva de driver med. Ufaglærte er nettopp det, ansatte uten formell kompetanse og kunnskap i faget. Anonymkode: 16792...e38 Kommunene må ha sykepleiere fordi de er lovpålagt å ha sykepleiere hele døgnet rundt
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #15 Skrevet 28. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå vil vel kommunene ha ta i sykepleiere fordi de faktisk er utdannet til å ivareta beboerne på sykehjem, og vet hva de driver med. Ufaglærte er nettopp det, ansatte uten formell kompetanse og kunnskap i faget. Anonymkode: 16792...e38 I og for seg er dette korrekt. Spør du en hvilken som helst avdelingsleder på et sykehjem om hun foretrekker at en ledig vakt dekkes av en sykepleier eller av en ufaglært, svarer hun nok sykepleieren. Men! Sykepleiere koster ganske mye, og mange steder er budsjettet strukket til bristepunktet. Eksempel fra hvor jeg selv har jobbet: Sykepleier har kveldsvakt fra 15 til 22, men blir syk. Noen må ta vakten. Ringer leder da etter en sykepleier til å gå full vakt? Nei, hun ringer en ufaglært og spør om denne kan jobbe fra 16 til 21, for eksempel. At det da ikke er sykepleierkompetanse på den vakten, får så være, for da får sykepleier på en annen avdeling ha bakvakt. Budsjettene er som sagt stramme, og en del ledere er vanvittig griske når det gjelder sparing. Og havner TS på en slik avdeling, tror jeg nok det vil bli vakter i fleng for henne, fordi hun er billig arbeidskraft. Men selvsagt - det finnes avdelinger hvor leder faktisk er opptatt av å ha faglærte på jobb så langt som mulig. Anonymkode: e2e2f...ec1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #16 Skrevet 29. april 2018 På 28.4.2018 den 16.59, AnonymBruker skrev: Her er det veldig lett å få jobb innen helsesektoren. Spesielt hvis du har jobbet på sykehjem eller liknende før. Da kaster de nærmest jobber etter deg. Jeg ville ringt til sykehjemmet og hørt med dem. Eventuelt lagt inn søknad via kommunen hvis det er mulig, men det er aldri en ulempe å ringe Anonymkode: 9ef6d...484 Hvilken kommune er dette? Jeg jobber i Oslo og ser at de har blitt strenge på bruk av ufaglærte. Jeg er heldigvis sykepleierstudent, men om jeg ikke hadde vært det så hadde jeg hatt lyst til å jobbe som pleieassi. uansett. Her er reglene at man må ha 80 % som er faglærte eller under utdanning. Hvor bor du ts? Anonymkode: b1b61...2b4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #17 Skrevet 29. april 2018 På 25.4.2018 den 15.04, AnonymBruker skrev: Jeg blir snart arbeidsledig og vurderer å søke jobb som ringevikar på sykehjem mens jeg søker ny jobb. Jeg er høyt utdannet innen en ikke-helsefaglig retning, men trives med å jobbe med eldre og har jobbet på sykehjem tidligere. Er det lett å få jobb som ufaglært ringevikar i disse dager, eller er det mange sykehjem som bare ansetter faglærte? Og hvordan bør jeg gå frem for å få meg jobb? Anonymkode: 40b0a...cee Mener du sykehjem eller helsehus som dekker flere områder/ behov? Er litt forskjell på det, men har inntrykk av at mange feier det å jobbe i helsevesenet med eldre under samme teppe, nemlig sykehjem. Der jeg jobber (helsehus avd omsorgsplasser) er det ikke nødvendigvis ufaglærte vikarer som først får ledige vakter. Det er vi som er faglært (hjelpepleiere, helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere) som prioriteres. Dette fordi at man kan kreve fast stilling i den snittprosenten man har jobbet det siste året, og avdelingen kan ikke ende opp med mange ufaglærte i høye stillinger. Det ansettes nesten ikke ufaglærte der lenger, bortsett fra de som er under utdanning, men med krav om at utdanningen skal fullføres. Anonymkode: 2896d...cbc
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #18 Skrevet 29. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du sykehjem eller helsehus som dekker flere områder/ behov? Er litt forskjell på det, men har inntrykk av at mange feier det å jobbe i helsevesenet med eldre under samme teppe, nemlig sykehjem. Der jeg jobber (helsehus avd omsorgsplasser) er det ikke nødvendigvis ufaglærte vikarer som først får ledige vakter. Det er vi som er faglært (hjelpepleiere, helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere) som prioriteres. Dette fordi at man kan kreve fast stilling i den snittprosenten man har jobbet det siste året, og avdelingen kan ikke ende opp med mange ufaglærte i høye stillinger. Det ansettes nesten ikke ufaglærte der lenger, bortsett fra de som er under utdanning, men med krav om at utdanningen skal fullføres. Anonymkode: 2896d...cbc Ja, TS får nok ikke jobb på helsehus uten helsefaglig bakgrunn, og heller ikke ville jeg anbefalt en ufaglært å jobbe på et slikt sted, selv om hun mot formodning skulle fått tilbud. Det er høyt tempo, hyppig utskiftning av pasienter, og mange av dem er veldig dårlige. Det er selvsagt sykepleiere som har hovedansvaret, men både hjelpepleier/helsefagarbeider og eventuelle ufaglærte MÅ også vite hva de driver med i helt annen grad enn på et "vanlig" sykehjem. Anonymkode: e2e2f...ec1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå