Gå til innhold

Til dere som er gode på brødbaking. Har noen spørsmål!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å bake litt brød og rundstykker og har prøvd meg litt fram. 

Når jeg baker lyse brød, så blir deigen veldig smidig, god å jobbe med og hever lett. Men når jeg baker grove brød så blir deigen tyngre (er vel naturlig), bruker lengre tid på å heve seg og blir lettere "kompakt". Følger oppskrifter. 

Har dere noen gode råd ifht dette?

Og hva med temperatur ifht steking? Noen skal ha høy temperatur (225) og andre lavere (160). Blir brødene/rundstykkene bedre om de står på lavere varme, men lengre i ovnen?

Anonymkode: 95e06...453

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Grovere mel må blandes med mer vann enn finere mel. Så hvis du bruker samme oppskrift, og bare har økt andelen grovt mel, må du også øke vannmengden. 

Det med vannmengde er også viktig fordi ingen oppskrift kan fortelle deg nøyaktig hvor mye vann du trenger der du bor og med det melet du bruker. Du må bli kjent med hva som gir rett konsistens for deg, ikke følge en annens oppskrift til punkt og prikke. 

Elting med en kjøkkenmaskin hjelper. 

Erfaringsmessig synes jeg at i prosentvis andel av total melmengde, fungerer ca 45 % grovt mel og 55 % fint mel bra. Grovere enn det er vanskelig. 

Du kan også kjøpe spesialmel som mørkt, maltet mel. Det selges i forskjellige fargetyper. Du trenger bare ca 6-7 % av det i forhold til total melmengde, men det gir en sprøere skorpe, dypere farge, rundere smak og bedre konsistens. 

images?q=tbn:ANd9GcRjLQ8brzCWqFJRskE5AuJ

Du må aldri glemme å ha i salt. 1-1,5 teskjeer holder til 500 gr mel. 

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet

Steketemperatur: Jeg forvarmer ovnen til 270 grader, og skrur ned til 220-240 i det jeg setter inn brød, til rundt 250-260 for rundstykker.

Kaster også isbiter eller vann på et oppvarmet stekebrett nederst i ovnen idet baksten går inn. Den høye temperaturen og dampen i ovnen gjør at baksten blir ekstra luftig (forsinker dannelse av skorpe litt), og får ekstra sprø skorpe. Lavere temperatur vil gi blek og seig skorpe - ikke noe å trakte etter i min bok, i hvert fall.

Anonymkode: d315a...aec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...