Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang noen har bursdag så serveres det kake på jobben. 
Er det noen som har gode forslag på hva man kunne gjort på jobben i stede for å spise kake?
Vi har fruktordning, så fersk frukt hver dag. Derfor kan vi ikke bytte ut kake med frukt og grønt.
Jeg vet at jeg heller ikke må spise kake, men jeg må faktisk være med når de sitter og drikker kaffe og prater. For å ikke få masse spørsmål, tar jeg alltid en liten bit, for syns skyld. Dette ser jeg at mange andre også gjør. De begrenser seg, så det er flere som egentlig ikke har så lyst på den kaka, men man må være med.

Personlig kunne jeg fint ha droppet all denne felles feiringen når man har bursdag, men jeg orker ikke ta det opp som et problem. For det er jo egentlig bare en hyggelig greie. 

Men spørsmålet, er det noen som gjør noe annet "gøy" når det er bursdager på jobb?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, kaleidoskop skrev:

Er det noen som har gode forslag på hva man kunne gjort på jobben i stede for å spise kake?
Vi har fruktordning, så fersk frukt hver dag. Derfor kan vi ikke bytte ut kake med frukt og grønt.
Jeg vet at jeg heller ikke må spise kake, men jeg må faktisk være med når de sitter og drikker kaffe og prater. For å ikke få masse spørsmål, tar jeg alltid en liten bit, for syns skyld. Dette ser jeg at mange andre også gjør. De begrenser seg, så det er flere som egentlig ikke har så lyst på den kaka, men man må være med.

Personlig kunne jeg fint ha droppet all denne felles feiringen når man har bursdag, men jeg orker ikke ta det opp som et problem. For det er jo egentlig bare en hyggelig greie. 

Men spørsmålet, er det noen som gjør noe annet "gøy" når det er bursdager på jobb?

Bær og is....

Skrevet
14 minutter siden, Illuminatum said:

Bær og is....

Ja, er fortsatt noe spiselig, 
Men er vel det som er den sosiale greia. Man må spise noe sammen. 
Skjønner jo man ikke har tid til å sette seg ned med brettspill heller :P

AnonymBruker
Skrevet

I arbeidstiden er det svært, svært sjelden tid til andre markeringer enn kakebit og kaffe.

Feirer vi en jubilant på annet vis så tar vi det på frivillig basis utenom arbeidstid.

Det vil alltid være sånn at ikke alle kan spise alle kakene som serveres. Ingen trenger å finne på forklaringer på hvorfor de ikke kan ta en bit av akkurat den kaken.  

Anonymkode: 3f07f...596

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Is med "sosionomblanding", altså nonstop og peanøtter:) Det liker alle! Believe you me!

Anonymkode: 88044...2d6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Is med "sosionomblanding", altså nonstop og peanøtter:) Det liker alle! Believe you me!

Anonymkode: 88044...2d6

Ja da, jeg elsker kake og annet godis. Er ikke det det går på ;)
Jeg bare er så lei av at det alltid serveres kake, så må vi sette oss ned 30 min sammen. Drikke litt kaffe og spise kake. Jeg får vel heller bare se på det som en hyggelig greie og avbrekk fra resten av jobbingen. 

Bare kjente at når det ble 3. kaka denne uka, ble jeg sånn passe lei :P Alltid mat og noe spiselig. 
Jeg må absolutt ikke spise av den og ingen kommer til å si noe på det. Men er litt sånn som med hjemme da, hvor vi prøver å gjøre andre ting en å spise når vi skal "kose oss". Men er nok lettere å spille spill, se en film eller noe tilsvarende til kos en hva man kan klare å få til på jobben. 

Gjest padawan
Skrevet

Så man skal bytte til "lek og moro" på jobben fordi du har et problematisk forhold til kake?

Skrevet

dere er da voksne mennesker som kan si nei om dere ikke ønsker å spise kake

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en uting at det skal serveres kake i alle slags sosiale lag, selv om jeg er fullt ut i stand til å takke nei. Ofte får man spørsmål om ikke man skal ha bare et stykke, noen forsøker å rekke deg kakefatet, eller i verste fall å forsyne deg med kake. Det er lett å spise av ren høflighet, selv om man egentlig ikke hadde lyst på.

Jeg har vært steder der det eksempelvis lages en god lunsj til personalet en fast dag i uka eller lignende, som et sosialt tiltak. Kanskje kan dette gå an å innføre ved fødselsdager eller andre markeringer. Ellers er det fint med alternativer, slik at man kan forsyne seg med noe litt sunt, istedenfor et kakestykke.

Anonymkode: 21727...9b7

Skrevet

Er det slik at arbeidsplassen kjøper inn kake? Eller er det slik at den som har bursdag/kollega baker? Dersom man baker selv så kan man jo ta med seg noe annet på sin bursdag. Kanskje de andre blir inspirert. Fruktsalat, is med bær, en god salat til lunsjen, et lite ostefat med kjeks e.l. 
Hvis du også merker at andre begrenser seg og kan synes det blir mye kake så kan du jo forhøre deg litt med andre. Ikke lage det til et stort tema...Men kanskje komme med en liten kommentar om at det er kjekt bursdager feires, og at du tar et lite stykke kake for høflighets skyld, men at det kan bli litt ofte i blant. Plutselig er flere enig og dere kan ta det opp i fellesskap uten at du blir "særingen" som pirker på at det serveres kake :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det kake på jobb,tar jeg bare et liiite stykke for å være høflig. Jeg har gått ned 15 kg på halvannet år,og litt kikke går bra 👍

Anonymkode: 22f5a...c23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å samle alle fødselsdagsmarkeringer til f.eks siste fredag i måneden, kan det fungere? Da blir det bare en kake i måneden, og kanskje ikke hver måned hvis det er en liten arbeidsplass. 

Ellers er jeg «hun vanskelige» som sjelden forsyner meg av kake på jobben. Har et par allergier å ta hensyn til hvis jeg skal få gjort noe resten av dagen også...

Anonymkode: fb8ac...bfd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, kaleidoskop skrev:

Hvor ofte skjer det da? Det er vel neppe så veldig ofte? Hva med å slå sammen de som har hatt bursdag siste kvartal? Det gjør vi, fordi da blir også alle feiret selv om det er ferie for vedkommende. Et lite kakestykke hver tredje måned takler og liker vel de fleste?

Anonymkode: d12a5...26a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk og sine kaker, ja. Og det er ikke bare å si nei heller, uten å få skjeve blikk.. Og bli den sære.

Er ikke glad i kake generelt. Det hender det hjelper si dette.  Om og om igjen. (bra trening) Og så går det til slutt inn om en sier det mange nok ganger sammen de samme menneskene. Hun der som ikke liker kake. 

Men i alle nye sammenhenger : "skal du ikke haaaa kake ????" sier bakeren såret som om det er barna deres jeg avviser. Jeg tror folk også føles det som å ha en edru, der det drikkes: Her skal vi i full offentlighet vise at vi ikke klarer stå i mot, og seiler under parolen at det er greit å miste grepet om nok en slankekur, fordi aaalle gjør det. Og så sitter jeg der og ikke skal skeie  ut sammen dem og dermed vise det fint går an å ikke dytte i seg alt en får forran seg ,tross alle forsetter en har utbasunert tidligere, daglig.

Ja jeg er en grubler, og til tider misantrop ;)

Men Ts: det går an å bli hun der som ikke liker kake. Det funker. Over tid. Til slutt er det ikke ett tema og det bare er sånn. Men enig det er en uting det skal spises ved alle feiringer. Men det er nok en tradisjon og isbryter som kommer til å være slik. Hva en kan spise er vel det en kan styre. Og om du blir: hun der som ikke liker kake, så kommer nok flere tuslende og sier de blir vel mye kake ,og så har dere mulig en dialog på gang. :) 

Anonymkode: 9a08d...af3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er jammen ikke i alle yrker man har tid til å sette seg ned i 30 min for å spise kake og drikke kaffe. 

Anonymkode: baf6a...544

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss samler vi opp en fredag i måneden og feirer alle samtidig. På den måten blir det ikke så mye. Det er bursdagsbarnet/bursdagsbarna som tar med seg kake. 

Anonymkode: 5060d...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er hyggelig med bursdag og kake på jobb, kun disse anledningene vi sitter ned alle sammen, til vanlig må vi dele oss i lunsjen. Dessuten jobber vi turnus, så det er sjelden de samme personene som får med seg alle feiringene. 

Anonymkode: 469b4...823

AnonymBruker
Skrevet

Hva med kjeks, ost og alkoholfri rødvin? Eller å samle opp bursdagene i hver mnd. 

Alternativ til ren kake, kan jo være en god pavlova med masse bær.

Eller hva med spekematsbuffet? Pariserloff, flattbrød, smør, spekeskinke, fenalår, potetsalat, majones og mør.

Anonymkode: d378c...488

AnonymBruker
Skrevet

Bare la være å spise. Du kan jo foreslå at dere kutter ut kake, eller samler alle bursdagene i en måned på en dag for eksempel. Men om de andre ønsker kake, så får du bare la være å spise. 

Anonymkode: dcfd2...888

Skrevet

Er også litt lei av det evige kakemaset, men nå som jeg har bikket 30 har jeg bestemt meg for at jeg er voksen og at ingen skal få tvinge meg til å spise kake. 

Dersom noen har baket kake spesielt for meg tar jeg selvsagt et stykke for å være høflig, men på jobb har jeg null dårlig samvittighet for å avstå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...