AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Hva bruker folk som er imot plast istedet for: Sjampo- og balsamflasker? Biler, fly, båt og tog? (Halve bilen, ca, er laget av plastikk) Søppelposer? Sportssko? (løpesko, joggesko etc.) Stent i blodårer/vener? Hageslange? matemballasje (når du handler i butikken)? Handlevogner? Mobil og pc? Anonymkode: c1456...30c
Gjest Springfjær Skrevet 25. april 2018 #2 Skrevet 25. april 2018 Jeg prøver å gjøre det jeg kan i hverdagen. Jeg kjøper ikke plastposer på butikken, vi tar med egne eller bruker gjenbruks poser man får kjøpt. Jeg hekler i tilleg fruktnett som jeg bruker fremfor plastposene man har frukt i. Sorterer søppel. Plukker søppel jeg finner når jeg går tur. Kjøper single avokadoer fremfor de som er pakket to og to i plastbeger (altså hva er vitsen med plastbeger?) kjøper tomater i løsvekt istedet for de som er i beger osv Noe får man ikke gjort noe med før selskapene åpner øynene, men vi kan være med å påvirke dem ved å prøve å unngå produktene dems.
Gjest Solstråletårer Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 Jeg resirkulere plast . Jeg bruker ikke unødvendige poser . Handlenett er kjekt. Jeg prøver å tenke før jeg bruker ting.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #4 Skrevet 25. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva bruker folk som er imot plast istedet for: Sjampo- og balsamflasker? Biler, fly, båt og tog? (Halve bilen, ca, er laget av plastikk) Søppelposer? Sportssko? (løpesko, joggesko etc.) Stent i blodårer/vener? Hageslange? matemballasje (når du handler i butikken)? Handlevogner? Mobil og pc? Anonymkode: c1456...30c Det handler jo ikke om å kutte ut all plast og å være i mot plast i den grad at du ikke kan eie et par joggesko eller en mobiltelefon. Det handler om å finne alternativer der det går an, redusere plastbruken og dermed også redusere utslipp av mikroplast, gjenvinne det som kan gjenvinnes og om å roe ned storforbruket. For eksempel; trenger jeg å kjøpe det nyeste nye hele tiden, må jeg bytte ut mobilen hver gang det kommer ny modell eller kan man beholde den man har til de ikke virker lenger. Trenger jeg et klesskap som flyter over av klær jeg aldri bruker, nye sko hver sesong, nytt sportsutstyr til ungene - kan jeg kjøpe brukt? Anonymkode: 346e0...69e 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #5 Skrevet 25. april 2018 7 minutter siden, Springfjær said: Sorterer søppel Det har vi gjort i 30 år her jeg bor, 7-10 fraksjoner. Av andre selvsagte ting vi gjør for å bedre miljøet, kan nevnes at vi pleier å kvitte oss med avføringa på dassen i stedet for å spre den rundt omkring. Anonymkode: 63287...052
Gjest Springfjær Skrevet 25. april 2018 #6 Skrevet 25. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har vi gjort i 30 år her jeg bor, 7-10 fraksjoner. Av andre selvsagte ting vi gjør for å bedre miljøet, kan nevnes at vi pleier å kvitte oss med avføringa på dassen i stedet for å spre den rundt omkring. Anonymkode: 63287...052 Vi har sortert søppel hele livet. Men mange driter i det, derfor nevnte jeg det
stan Skrevet 25. april 2018 #7 Skrevet 25. april 2018 Sjampo- og Balsam flasker? - Flasker av glass eller metall, finnes flere typer allerede. Biler, fly, båt og tog? (Halve bilen, ca, er laget av plastikk) - Før var det knapt plast i disse, så det er vel mulig nå også? Søppelpost? - Hva med å bruke spann? Trenger søppel å pakkes inn? Sportssko? (løpesko, joggesko etc.) - lær? Det har man laget sko av i tusenvis av år. Stent i blodårer/vener? - Utgjør neppe den store mengden. Metall, helst en inert type, kanskje aluminum, sink eller titanium Hageslange? - Naturgummi? matemballasje (når du handler i butikken)? - Glass, metall og papir. Mye av dette kan brukes flere ganger. Flere varer kan selges i løs vekt. Handlevognen? - inntil få år siden var de kun av metall Mobil og pc - det er ikke nødvendig med store plast mengder i disse produktene, og de er relativt greie å resirkulere. Det er jo muligheter. Men det er ikke enkelt og flere av forslagene er kostbare å få på plass. Men kanskje prisen vi må betale gjennom ødelagte økosystemer er enda høyere? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå