Gjest marilyn Skrevet 22. februar 2005 #1 Skrevet 22. februar 2005 Lurer litt på folks holdninger og vaner.. Ble inspirert av en annen alkoholtråd her. Altså hvor mye og hvor ofte synes dere at man kan drikke uten at det høres ut som et (alkkohol)problem?
Gjest Ninakanin Skrevet 22. februar 2005 #2 Skrevet 22. februar 2005 Hun ene jeg jobber med tar gjerne noen øl sikkert mellom 3-5 ganger i uka. Det virker iallefall sånn! Men vi er jo unge studenter, og jeg føler det ligger litt til kulturen. Hadde det vært en voksen mann eller kvinne med hennes drikkevaner ville jeg sagt det var litt drøyt. Selv drikker jeg lite sånn "en øl en gang i blant", jeg er mer den typen som har meg en heidundrenes fest 1-2 ganger i mnd ca, eller sjeldnere. Det går litt i perioder, plutselig har ingen fest, og så er det plutselig 3 bursdager iløpet av to uker. Men hva som er kriterier for å ha et problem? Vet ikke helt faktisk..
Arkana Skrevet 22. februar 2005 #3 Skrevet 22. februar 2005 Tja, det kommer an på. Personlig synes jeg ikke det er normalt å bli sørpe full ukentlig i voksen alder. Å drikke et par glass rødvin om dagen e.l. ser jeg derimot ingenting galt med, selv om jeg selv ikke gjør det. Problemet er ikke nødvendigvis mengden, men når man ikke kan la være. Hvis man MÅ ha alkohol i enkelte sammenhenger, ja da mener jeg man har et problem.
Gjest klesdrakt Skrevet 22. februar 2005 #4 Skrevet 22. februar 2005 Jeg mener at hvis man er nødt til å tilføre kroppen alkohol for å få det meste ut av et sosialt lag, så har man et problem med seg selv. For øvrig må jeg bare spørre, Arkana, et par glass rødvin om dagen? :o
Arkana Skrevet 22. februar 2005 #5 Skrevet 22. februar 2005 For øvrig må jeg bare spørre' date=' Arkana, et par glass rødvin om dagen? :o[/quote'] I sør-Europa er det helt normalt å drikke et glass rødvin til lunsj/middag hver dag. De har da ikke alkoholproblemer av den grunn?
Gjest Chrizzy Skrevet 22. februar 2005 #6 Skrevet 22. februar 2005 Jeg drikker som oftest litt hver helg (1-2 flasker vin på deling med sambo, eller 2-4 øl), å tar en skikkelig fest kanskje annenhver mnd (på det meste). Jeg synes det er helt ok
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #7 Skrevet 22. februar 2005 I sør-Europa er det helt normalt å drikke et glass rødvin til lunsj/middag hver dag. De har da ikke alkoholproblemer av den grunn? Alkohol er et enormt helseproblem i de landene. Jeg tror det er mange studenter som drikker såpass mye at kroppen blir avhengig av alkohol.
Arkana Skrevet 22. februar 2005 #8 Skrevet 22. februar 2005 Jeg vil nå påstå at det er bedre å nyte litt god rødvin til middagen hver dag enn å helle i seg alkohol i helgene slik nordmenn gjør.
nyibyen Skrevet 23. februar 2005 #9 Skrevet 23. februar 2005 Jeg drikker nok alt for mye, både til helg og hverdag. Men det blir gjerne slik når man er singel og har en urban livsstil. Da jeg hadde samboer festet vi også mye, men da var det like koselig å tilbringe en lørdagskveld med hjemmelagd pizza foran TVen og bare sløve. Det går ikke an som singel, sitte alene og sture når det er helg, livet er for kort til slikt! Når man må ut for å finne sosialt liv så får man ta alkoholinntaket på kjøpet.
Suzy Skrevet 23. februar 2005 #10 Skrevet 23. februar 2005 Jeg har ganske lav toleransegrense på hvor mye jeg syns det er OK å innta, men det er fordi jeg har levd sammen med to alkoholikere og det var ikke greit. Jeg syns det er OK å ta en likør, et glass rødvin e.l. en gang iblant, men det er slett ikke hver uke (eller måned) jeg har i meg noe.... Jeg drikker meg veldig sjelden full på fest lenger, men har ikke noe problemer med å drikke meg briesen en gang imellom. Liker ikke å miste kontrollen, så jeg er litt restriktiv.
Sheba Skrevet 23. februar 2005 #11 Skrevet 23. februar 2005 Tja' date= det kommer an på. Personlig synes jeg ikke det er normalt å bli sørpe full ukentlig i voksen alder. Å drikke et par glass rødvin om dagen e.l. ser jeg derimot ingenting galt med, selv om jeg selv ikke gjør det. Problemet er ikke nødvendigvis mengden, men når man ikke kan la være. Hvis man MÅ ha alkohol i enkelte sammenhenger, ja da mener jeg man har et problem. Hvorfor er det mer normalt for en ungdom å drikke seg sørpe full en gang i uka enn for en voksen person? :o Hvorfor er det sånn at det å være voksen betyr å oppføre seg som bestemor gjorde for 50 år siden? Jeg trives ellers godt med "unormaliteten" min - heldigvis! Og ikke plager jeg noen heller, hverken venner, familie eller jobben. Nettopp fordi jeg ER et voksent menneske forbeholder jeg meg retten til å drikke meg full på lørdag hvis det er det jeg har lyst til. Så får andre synes jeg er så unormal de bare vil. I dont give a shit faktisk.
Nick Etmitt Skrevet 23. februar 2005 #13 Skrevet 23. februar 2005 Nei, antakelig klarer de ikke leve like bra uten. Nettopp fordi det gir dem en verdi. Måltidet blir bedre med vin, man får en lett beruselse og blir gjerne mer avslappet og tilfreds. Og de som er glad i et glass vin til middagen ville vel neppe levd bedre uten? Hvorfor skulle de det?
Nick Etmitt Skrevet 23. februar 2005 #14 Skrevet 23. februar 2005 Lurer litt på folks holdninger og vaner.. Ble inspirert av en annen alkoholtråd her. Altså hvor mye og hvor ofte synes dere at man kan drikke uten at det høres ut som et (alkkohol)problem? Jeg tror ikke mengden man drikker definerer hvorvidt man har et alkoholproblem eller ikke. Iallefall ikke direkte. Enkelte har en høyere toleransegrense, både for beruselse og avhengighet. Men dersom f.eks. familiemedlemmer har problemer med alkoholvanene ens, eller man ikke selv klarer å kontrollere konsumet, da har man ett problem.
Gjest TomKrus Skrevet 23. februar 2005 #15 Skrevet 23. februar 2005 Alt fra 10 til mange enheter i måneden kanskje. Kroppen min tåler det fint og jeg har null problemer med å kontrollere meg selv om jeg er full. De største problemene med alkohol er det som regel moralistene som har.
Gjest gjesta Skrevet 23. februar 2005 #16 Skrevet 23. februar 2005 Jeg drikker vel ca annenhver helg og annenhver torsdag
Gjest klesdrakt Skrevet 23. februar 2005 #18 Skrevet 23. februar 2005 I utgangspunktet skal man jo kunne få det meste ut av dagen, for egen maskin, og ikke bare ved "kunstig lykke" i form av alkohol. Poenget mitt her er at de gjør seg avhengig, i gitte situasjoner, av å få alkohol servert, ikke gir slipp på å prøve å oppnå denne tilfredsheten på egen hånd. Care to elaborate? Altså, man skjønner hvor du vil hen, men nyansene faller ut når du ikke bistår med tilstrekkelig forklaring om hva du mener.
Gjest Emera Skrevet 23. februar 2005 #19 Skrevet 23. februar 2005 Vel, utfra engasjementet i innlegget ditt synes det som om du ikke driter i det? Hvem er det som påstår at det å ikke drikke seg full er det samme som å "oppføre seg som bestemor gjorde for 50 år siden..?" Hvis du ikke bryr deg, trenger du ikke hoppe rett i skyttergropa, vettu. For øvrig er jeg enig med Arkana. Voksne mennesker skulle ikke trenge å drikke seg kanon i helgene.
Arkana Skrevet 23. februar 2005 #20 Skrevet 23. februar 2005 Poenget mitt her er at de gjør seg avhengig, i gitte situasjoner, av å få alkohol servert, ikke gir slipp på å prøve å oppnå denne tilfredsheten på egen hånd. Det er da mange som f.eks. ikke klarer seg uten noe godt på lørdagskvelden og veldig mange som ikke føler seg vel om morgenen før de har fått i seg noen kopper kaffe? Å synes at enkelte typer mat/drikke hører sammen og at man ville savne det om man lot være betyr ikke at man har et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå