AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Slik at beina vris, og barnet ikke får plass? Kan det skade skjelettet? Kan det skade "menisken"? Eller noe helt annet? Jeg merker jo med meg selv at hvis jeg sitter sammenkrøket, med bena, får jeg smerter i dem når jeg går. Anonymkode: fb882...dbb 1
SoWhat? Skrevet 25. april 2018 #2 Skrevet 25. april 2018 Eh. Nå er det vel mer interessant å vite hvorfor barnet ikke får plass?? De skal jo være sikret i bil.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 Det skal ekstremt begrenset bevegelsesfrihet til før unger tar skade av å måtte sitte med beina bøyd i bil. Anonymkode: eaacb...6ea 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #4 Skrevet 25. april 2018 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Eh. Nå er det vel mer interessant å vite hvorfor barnet ikke får plass?? De skal jo være sikret i bil. Klarer du ikke å tenke deg til hvorfor et barn ikke får plass i en bil? Det kan være at barnet sitter bakovervendt og er unormalt stort for alderen. Det kan være at barnet sitter forovervendt, men at bilen er svært trang og bena bøyes av setet foran. Anonymkode: fb882...dbb 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #5 Skrevet 25. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal ekstremt begrenset bevegelsesfrihet til før unger tar skade av å måtte sitte med beina bøyd i bil. Anonymkode: eaacb...6ea Har du kilder? Anonymkode: fb882...dbb
SoWhat? Skrevet 25. april 2018 #6 Skrevet 25. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klarer du ikke å tenke deg til hvorfor et barn ikke får plass i en bil? Det kan være at barnet sitter bakovervendt og er unormalt stort for alderen. Det kan være at barnet sitter forovervendt, men at bilen er svært trang og bena bøyes av setet foran. Anonymkode: fb882...dbb For å være ærlig så klarte jeg ikke å tenke på det. Det så bare veldig rart ut for meg, men da vet jeg det. Ser uansett ikke særlig behagelig eller bra ut, men om det ikke er lange avstander går det vel greit. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #7 Skrevet 25. april 2018 1 minutt siden, SoWhat? skrev: For å være ærlig så klarte jeg ikke å tenke på det. Det så bare veldig rart ut for meg, men da vet jeg det. Ser uansett ikke særlig behagelig eller bra ut, men om det ikke er lange avstander går det vel greit. Ja, jeg kan ikke tenke meg at det er behagelig, særlig med tanke på at jeg selv hadde fått smerter i bena av det. Anonymkode: fb882...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #8 Skrevet 25. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kilder? Anonymkode: fb882...dbb Dessverre. Men se på hvordan unger sitter. De har som regel beina bøyd, sitter mye på kne, krabber rundt etc. Så lenge de har mulighet til å flytte beina litt, og ikke klager på smerter, så tar de ikke skade av det. Om beina derimot er låst i én posisjon over lengre tid, kan kanskje skade oppstå. Høyst sannsynlig vil barnet gi meget tydelig beskjed om smerter eller nummenhet lenge før risiko for skade oppstår. Risikoen for alvorlig skade eller dødsfall hvis man snur barnet for tidlig og kommer ut for en ulykke, er svært mye høyere enn risikoen for ledd-, muskel- eller skjelettskade på en biltur uten spesielle hendelser. Klager barnet på ubehag eller smerter pga posisjon? Vil en annen bilstol gi bedre komfort? Er det snakk om lange bilturer, eller 5 minutter til barnehagen? Er barnet stort nok til å bruke beltestol? Det å snu et barn i bil, er snakk om en helhetsvurdering dersom det gjøres før 4-6 år. Det er en vurdering du må gjøre selv. Men grunnprinsippet i at barn som ikke klager ikke er i risiko for skade, det er relativt allmengyldig. Anonymkode: eaacb...6ea 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #9 Skrevet 25. april 2018 Jeg mener å ha lest at det ikke er ubehagelig for barna å sitte med bøyde bein i bilstolen siden de har mykere skjelett enn oss voksne. Det er uansett viktigst at de sitter bakovervendt lengst mulig. Anonymkode: 477bd...eb6 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #10 Skrevet 25. april 2018 Man kan ikke sammenligne barn og voksne. Ytterst få barn får vondt av å ha bøyde føtter Bakoverendt er veldig veldig viktig uansett. Bedre med ubehag i føttene og evnt knekte føtter enn eventuelt knekt nakke i en kollisjon:) Anonymkode: ceb2f...e4f 2
heipådegsann Skrevet 25. april 2018 #11 Skrevet 25. april 2018 Vi voksne stivner og får vondt mye raskere av rare posisjoner enn det barn gjør. De sitter gjerne på gulvet å leker i de merkeligste posisjoner mange timer hver dag. Men har lest at det ikke skal være skadelig, husker ikke hvor jeg leste det, men kan komme tilbake til tråden hvis jeg kommer på det 🤔 Sier barnet selv at det får vondt ville jeg nok likevel endret på noe, samme hvis ben blir "fastlåst". Men ellers så lenge ungen virker fornøyd kommer jeg ihvertfall til å holde han bakovervendt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #12 Skrevet 25. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik at beina vris, og barnet ikke får plass? Kan det skade skjelettet? Kan det skade "menisken"? Eller noe helt annet? Jeg merker jo med meg selv at hvis jeg sitter sammenkrøket, med bena, får jeg smerter i dem når jeg går. Anonymkode: fb882...dbb Spørsmålet ditt er formulert så lite spesifikt at det er umulig å vite hva du egentlig spør om. Barn er alt fra ett år til de blir tenåringer. Hvorfor sitter barnet ditt sammenkrøket i bilen? Grei ut - for å skrive som de gjorde når vi skrev skolestil. Anonymkode: 7c111...527 1
Gjest Sisti Skrevet 25. april 2018 #13 Skrevet 25. april 2018 Aner ikke hva du egentlig mener, TS. Men det er ikke skadelig for barn å sitte med veldig bøyde ben pga bilstol. Barn tåler dette og føler ikke samme ubehag som voksne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå